2026-01-24, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det är säkert individuellt. Själv är jag nöjd med människans nuvarande livslängd, jag är ok med att bli runt 90.

Om du inte dör runt 90, är du ok med att leva 20 år till (om du nu är frisk och inte har ålderskrämpor, utan känner så som du känner nu)?
Eller vill du avsluta ditt liv när du märker att du inte är död när du är 105 år? Hur avslutar du livet då?

Citat:
Men jag skulle kunna dö idag också.

Så varför avslutar du inte livet nu? Varför tror du att du vill avsluta livet när du är 105 år gammal, om du är lika frisk och kry som du är nu?

Citat:
Jag tycker om mitt liv så missförstå mig inte, jag sitter på världens topp och jag är ytterst priviligierad.

Så varför kommer du inte att tycka om ditt liv när du är 105 år gammal?

Citat:
Men jag skulle kunna dö idag likväl. Döden skrämmer mig inte.

Det är inte frågan.
Döden skrämmer inte mig heller, och om jag idag dör, så dör jag. Men om jag försvinner och alla jag känner dör, och nästa generationer inte har en aning om vem jag var, vad fanns det för mening att jag levde överhuvudtaget, jag kunde då lika gärna aldrig ha blivit född.

Meningen med livet är att man lever, inte att man är död.
Citera
2026-01-24, 16:40
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du bryr dig inte om dom hade varit friska och levt 20 år till, det kvittar?

Det är nog du som inte tänker, vart går din gräns, jag tror inte att du kan dra en gräns, därför undviker du frågan.

Så det spelar ingen roll om man är sjuk eller inte? Så om dina föräldrar inte hade blivit sjuka, så hade du förordat att dom skulle dö ändå istället för att leva?

Så det var bara bra att dina föräldrar dog när dom dog, för då känner du ett värde av det, annars inte? Om dina föräldrar inte hade dött, så hade du känt att det var värdelöst?

Var har jag sagt att man ska gå på bio i tre månader, eller vara på Liseberg i 10 år?

Om man är en hel dag på Liseberg och tröttnar, så åker man hem, och ett år senare kan man återigen känna att det är roligt, hur kommer det sig tror du?

Fast man behöver inte göra en sak hela tiden, det finns oändligt mycket att göra och uppleva i livet, framförallt att man träffar och umgås med andra människor. Som jag har sagt, det verkar som du har ett materialistiskt synsätt på livet, och då förstår jag att man tröttnar.

Dessutom är den här världen inte den värld som Adam och Eva förlorade, jag är säker på att den här världen är otroligt mycket fattigare jämfört med det som Adam och Eva hade, och som dom skulle skapa. Den här världen är sjuk jämfört med hur det var tänkt att vara för mänskligheten.

Som sagt, det är nog du som är låst i ditt materialistiska, evolutionsteoretiska cyniska synsätt på livet.

Det fetade är precis det du inte fattar. Under en evig tidsrymd kommer det inte att finnas någonting du inte kan göra ett oändligt antal gånger. Du kan träffa alla människor på jorden ett oändligt antal gånger.
Du verkat totalt oförstående inför vad en evighet är. Exemplen med bion och Liseberg är bara för att du ska fatta men det gör du ju tydligen inte ändå.
Citera
2026-01-24, 16:50
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Om du inte dör runt 90, är du ok med att leva 20 år till (om du nu är frisk och inte har ålderskrämpor, utan känner så som du känner nu)?
Eller vill du avsluta ditt liv när du märker att du inte är död när du är 105 år? Hur avslutar du livet då?
Jag har en utmätt tid och jag är trygg med det. Tanken på ett evigt liv är skrämmande och det är absolut inget jag vill ha.

Citat:
Så varför avslutar du inte livet nu? Varför tror du att du vill avsluta livet när du är 105 år gammal, om du är lika frisk och kry som du är nu?
Så förutsägbar du är. "Varför tar du inte livet av dig nu?" Jo, för att jag vet att jag kommer att dö naturligt.

Citat:
Så varför kommer du inte att tycka om ditt liv när du är 105 år gammal?

Så varför kommer du att tycka om ditt liv när du är tusen miljarder år gammal och har gjort allt du vill göra en miljon gånger?

Citat:
Det är inte frågan.
Döden skrämmer inte mig heller, och om jag idag dör, så dör jag. Men om jag försvinner och alla jag känner dör, och nästa generationer inte har en aning om vem jag var, vad fanns det för mening att jag levde överhuvudtaget, jag kunde då lika gärna aldrig ha blivit född.

What? Så är det ju för 99,9999% av jordens befolkning. Historien minns de rika och mäktiga plus en och annan uppfinnare, författare och konstnär. Alla andra försvinner in i glömskan.

Citat:
Meninhen med livet är att leva, det håller jag med om. Dum vivimus, vivamus.
Citera
2026-01-24, 16:52
Medlem
Citat:
Det fetade är precis det du inte fattar. Under en evig tidsrymd kommer det inte att finnas någonting du inte kan göra ett oändligt antal gånger. Du kan träffa alla människor på jorden ett oändligt antal gånger.
Du verkat totalt oförstående inför vad en evighet är. Exemplen med bion och Liseberg är bara för att du ska fatta men det gör du ju tydligen inte ändå.

Fattar du att man kan bli trött på Liseberg om man är där under ett helt dygn, och ett år senare vill man dit igen?
Citera
2026-01-24, 17:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Fattar du att man kan bli trött på Liseberg om man är där under ett helt dygn, och ett år senare vill man dit igen?

Så du kan hoppa av ditt eviga liv och sedan komma tillbaka? Liknelsen går ju ut på att du är fast på Liseberg precis som du är fast i ditt eviga liv. Du kan alltså inte lämna Liseberg. Och hur kul kommer det att vara där när du åkt alla karuseller ett oräkneligt antal gånger?
Citera
2026-01-24, 17:14
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Jag har en utmätt tid och jag är trygg med det. Tanken på ett evigt liv är skrämmande och det är absolut inget jag vill ha.

Du svarar inte på frågan.

Citat:
Så förutsägbar du är. "Varför tar du inte livet av dig nu?" Jo, för att jag vet att jag kommer att dö naturligt.

Varför måste du dö naturligt om du kan dö i förtid, det kvittar väl för dig?

Citat:
Så varför kommer du att tycka om ditt liv när du är tusen miljarder år gammal och har gjort allt du vill göra en miljon gånger?

Det finns tusen miljarder andra saker att göra och tusen miljarder andra kombinationer att träffa människor, t.ex. träffa historiska personer som Mozart, Einstein och Leonardo da Vinci och ha intressanta samtal.

Citat:
What? Så är det ju för 99,9999% av jordens befolkning. Historien minns de rika och mäktiga plus en och annan uppfinnare, författare och konstnär. Alla andra försvinner in i glömskan.

Ja, det är konsekvensen av att ignorera Gud.

Citat:
Meninhen med livet är att leva, det håller jag med om. Dum vivimus, vivamus.

Så du håller med mig att meningen med livet är inte att dö?
Citera
2026-01-24, 17:18
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Så du kan hoppa av ditt eviga liv och sedan komma tillbaka? Liknelsen går ju ut på att du är fast på Liseberg precis som du är fast i ditt eviga liv. Du kan alltså inte lämna Liseberg. Och hur kul kommer det att vara där när du åkt alla karuseller ett oräkneligt antal gånger?

Du svarade inte på frågan igen, fattar du att man kan bli trött på Liseberg om man är där under ett helt dygn, och ett år senare vill man dit igen?
Citera
2026-01-24, 19:58
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Du svarar inte på frågan.
Jo, men du gillar inte svaret.

Citat:
Varför måste du dö naturligt om du kan dö i förtid, det kvittar väl för dig?
Ja, det kvittar. Så om jag skulle dö i en olycka tex så gör det ingen skillnad. Men även du begriper nog att självmord är en annan sak.

Citat:
Det finns tusen miljarder andra saker att göra och tusen miljarder andra kombinationer att träffa människor, t.ex. träffa historiska personer som Mozart, Einstein och Leonardo da Vinci och ha intressanta samtal.
Varför tror du att de skulle vilja träffa dig?
Och vad gör Einstein i himlen, han var inte kristen.
Och när du träffat de intressanta personerna tusen miljarder gånger, hur intressant är det då?

Citat:
Ja, det är konsekvensen av att ignorera Gud.
Nej, människor som inte glöms av historien har inget med gud att göra. Hitler tex, kommer antagligen aldrig att glömmas.

Citat:
Nej, jag säger att meningen med livet är att leva det. Sedan dör man.
Citera
2026-01-24, 20:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du svarade inte på frågan igen, fattar du att man kan bli trött på Liseberg om man är där under ett helt dygn, och ett år senare vill man dit igen?

Du fattar inte liknelsen. Ja, man kan bli trött på Liseberg och sedan vilja åka dit om ett år igen, så vadå?
I ett evigt liv kan du inte avbryta det för att komma tillbaka nästa år.
Liknelsen är att du är fast på Liseberg på samma sätt som du är fast i ditt eviga liv. Och hur kul är Liseberg när du åkt alla attraktioner ett oräkneligt antal gånger? Under en evighet kommer du att ha gjort allt du vill ett oräkneligt antal gånger. Liseberg är bara ett annat namn på jorden i liknelsen.
Citera
2026-01-24, 22:16
Medlem
Citat:
Ja, det kvittar. Så om jag skulle dö i en olycka tex så gör det ingen skillnad. Men även du begriper nog att självmord är en annan sak.

Vad är skillnaden? Det kvittar ju dig om du dör nu eller när du är 90, eller hur?

Citat:
Varför tror du att de skulle vilja träffa dig?

Menar du att vissa människor inte vill träffa mig? Varför påstår du det?

Citat:
Och vad gör Einstein i himlen,

Han kommer inte till himlen. Majoriteten av människor kommer inte till himlen, himlen är till för människor som blir kungar över människor på jorden:

"Du har gjort dem till ett kungadöme åt vår Gud, till präster åt honom. Och de skall vara kungar på jorden." (Upp 5:10 Bibel2000)

Det är bara en liten del av människor som kommer till himlen och blir kungar över jorden.
Inte alla kan bli kungar över människor på jorden, då skulle det inte finnas människor att vara kungar över, om alla människor blir kungar i himlen.

Citat:
han var inte kristen.

Både rättfärdiga och orättfärdiga, kristna eller inte, kommer att få uppståndelse från döden till den nya ordningen på jorden:

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)

Det är inte omöjligt att t.o.m. Hitler kan få uppståndelse, det är upp till Gud att döma om han var vilseledd och inte har några problem att underordna sig Gud.

Citat:
Och när du träffat de intressanta personerna tusen miljarder gånger, hur intressant är det då?

Jag förstår, du vill inte ens träffa dina barn eller föräldrar efter dina 90 år, det blir inte intressant för dig längre, då dör du hellre.

Jag förstår att du är ointresserad av att träffa dina föräldrar igen, du har ju träffat dom tillräckligt, dom är nu ointressanta för dig.

Citat:
Nej, människor som inte glöms av historien har inget med gud att göra. Hitler tex, kommer antagligen aldrig att glömmas.

Jo, dom glöms bort om dom inte fortsätter att leva, så länge man lever så glöms man inte bort.

Citat:
Citat:
Citat:
Meninhen med livet är att leva, det håller jag med om.
Citat:
Citat:
Nej, jag säger att meningen med livet är att leva det. Sedan dör man.

Du motsäger dig själv, du sade tidigare att livet har bara ett värde om "det tar slut"/om man dör:

Citat:
Saker har ett värde eftersom de tar slut, även livet.

Då kan ju meningen med livet inte vara att man lever, livet har bara ett värde om man dör enligt dig.
Senast redigerad av ttsp 2026-01-24 kl. 22:18.
Citera
2026-01-24, 22:28
Medlem
Citat:
Du fattar inte liknelsen. Ja, man kan bli trött på Liseberg och sedan vilja åka dit om ett år igen, så vadå?

Jo jag fattar, men du fattar inte hur människan fungerar. I ett evigt liv kan man komma tillbaka till Liseberg efter tusen år, tror du att man är mer trött då än efter ett år?

Människan är skapad på det sättet, man tröttnar inte helt och hållet, om man nu inte varje dag åker till Liseberg i 10 år (vem vill göra det?), och därför kan musiker tycka det är roligt att spela ett musikinstrument i 50 år, och fortfarande lära sig och inte bli fullärd. Och man tycker det är roligt att träffa sina vänner gång på gång, om man nu inte är som du, som tröttnar på sina föräldrar och är glad att dom är döda och inte lever längre.
Citera
2026-01-24, 22:46
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jo jag fattar, men du fattar inte hur människan fungerar. I ett evigt liv kan man komma tillbaka till Liseberg efter tusen år, tror du att man är mer trött då än efter ett år?

Människan är skapad på det sättet, man tröttnar inte helt och hållet, om man nu inte varje dag åker till Liseberg i 10 år (vem vill göra det?), och därför kan musiker tycka det är roligt att spela ett musikinstrument i 50 år, och fortfarande lära sig och inte bli fullärd. Och man tycker det är roligt att träffa sina vänner gång på gång, om man nu inte är som du, som tröttnar på sina föräldrar och är glad att dom är döda och inte lever längre.
Jag lägger ner det här nu. "Musiker tycker det är roligt att spela ett instrument i 50 år....." va fan, skämtar du nu eller? Hur kul är det i en EVIGHET? Fattar du inte vad ordet betyder eller?
Det är ju som att prata med en vägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in