2026-01-24, 14:03
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Laddar svensk fabriksammunition förstår jag.

Köpte ett gäng för några år sen. Vansinnigt vad priset gått upp.

Blir potatis, grädde och peppar och citronsaft för 450kr ifall allt går som det skall.
Citera
2026-01-24, 14:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Såg en tråd från 2023 och blev lite inspirerad.
Äta för 500 kr i månaden - det blir en utmaning - men det går säkert.

Jag är inte fattig på något sätt, har ett jobb med bra lön, så skulle det skita sig rejält så har jag pengar att ta ifrån. Jag tänkte främst: Wow, tänk att endast slösa 500 kr efter att "allt" är betalt och sen kunna spara resten?

Nu är det ju ändå februari snart, och februari är ju en månad då inte mycket händer ändå, så den lämpar sig för en sån här utmaning.

Hur som haver. 500 kr i månaden ger mig endast 125 kr per vecka att leva på. Så det är bara att glömma alla former av restaurangbesök. Tänker att det blir mycket bönor och ris. Jag ska återkomma när jag har räknat på lite priser och gjort en plan.

Någon mer som vill haka på?

Ekonomiskt är det inga problem alls. Gröt, ägg, potatis, pasta, morötter, linser och bönor osv.

Men faaan va tradigt. Själv har jag flickvän och hon skulle lacka om jag inte åt riktig mat under en hel månad.
Citera
2026-01-24, 14:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Ett förslag är att du käkar för 500 kr vecka 1 och sen fastar helt vecka 2, 3, 4.

Är det inte smartare att ta matveckan mitt i månaden så du inte behöver fasta så lång tid?
Citera
2026-01-24, 14:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvetande21
Kanske fungerar om du enbart kör röda och gröna linser, näringsrikt men väldigt tråkigt att äta en hel månad.
Själv kör jag LCHF så nej tack, det räcker med det.

Du behöver inga jättemängder protein för att klara dig en månad. Ett ägg om dagen och pasta räcker. Fyll sedan ut med potatis, morötter och gröt så klarar du dig finfint i en månad även om det är tråkigt.
Citera
2026-01-24, 14:36
Medlem
Citat:

Jag är inte fattig på något sätt, har ett jobb med bra lön, så skulle det skita sig rejält så har jag pengar att ta ifrån. Jag tänkte främst: Wow, tänk att endast slösa 500 kr efter att "allt" är betalt och sen kunna spara resten?

Nu är det ju ändå februari snart, och februari är ju en månad då inte mycket händer ändå, så den lämpar sig för en sån här utmaning.

Hur som haver. 500 kr i månaden ger mig endast 125 kr per vecka att leva på. Så det är bara att glömma alla former av restaurangbesök. Tänker att det blir mycket bönor och ris. Jag ska återkomma när jag har räknat på lite priser och gjort en plan.

Jag har klarat 14dagar på 250spänn
Köttfärs/fläskfärs 50/50 2.2kg och Idealmakaroner 1300g Kungsörnenx2 blanda ihop allt och grillkrydda på... Lätt o enkelt. Mätt lunch o middag. Fettet i 50/50 är så otroligt mycket. Inte en torr tugga.
Citera
2026-01-24, 14:46
Medlem
AlanGarners avatar
DET var en bra idé! Hjärta är ju väldigt gott också, väldigt mört och utan så mycket fett. Vart hittar du det? Hos en slaktare antar jag?

Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Inga problem alls. Göra grytor på njure, hjärta och lever är det som gäller. Nyttigt och billigt. Senast jag köpte var det 30 kr/kg för nöthjärta.
Citera
2026-01-24, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
DET var en bra idé! Hjärta är ju väldigt gott också, väldigt mört och utan så mycket fett. Vart hittar du det? Hos en slaktare antar jag?

Inälvsmat är sprängfyllt med näring och billigt.
Sett kycklinglever till nästan bortskänkes priser på Willys.
Leverpastej bredbar ibland 2 för 15:- eller liknande.
2-3 skivor knäckebröd med leverpastej är en god och näringsrik måltid för under 5:-
Senast redigerad av OSfyllot4958 2026-01-24 kl. 15:02.
Citera
2026-01-24, 15:09
Medlem
sonofnatures avatar
Gör matlådor
Så får du minst 30 lådor för 500 kr

Tex nötfärs 70 kr
Kyckling 1 kg - 99 kr

Å pasta å creame fraiche för 30
2 tomater 10 , hackar ner

Kryddor har du säkert innan
Totalt - 200 kr

Bör bli minst 10 lådor för det

——

Sen ta bönor å ris
Tomater
Kryddor
Köp ris å bönor för 100 kr
Minst 5 lådor

Då har du 15 lådor för 300 kr

Köper du ägg för 100 kr
Kan du koka eller steka ett när du hungrig

Totalt 400 kr

—-

100 kr tar potatis , lök , krossade tomater , morot
Så gör du soppa i matlådor
Lär bli minst 5 lådor

Totalt 500 kr

Extra , fil å havregryn för 100 kr

Totalt 600

100 extra till fler middagar
Tex potatis å bacon lådor

Så 700 kr så klarar du perfekt i en månad
500 blir tufft
Citera
2026-01-24, 15:21
Medlem
Knappast.......s avatar
Havregrynsgröt, blodpudding, linssoppa, makaronipudding, morotsbiffar, bönsoppa, ärtsoppa, surdegsbröd
Senast redigerad av Knappast....... 2026-01-24 kl. 15:25.
Citera
2026-01-24, 15:27
Medlem
Hur ska man kunna göra det?
Jo iofs om man köper 2 lådor spill frukt och grönsaker och kokar soppa på grönsakerna. Willys har för 20 kr.
Så 40 kr i veckan. Det är 160 kr för 4 veckor.
Ska man räkna in bensinen till Willys? För mitt närmsta Willys ligger ca 2 mil från mig.
200 kr bensin säger vi.
360 kr. Då har jag 140 kr kvar att handla för.
Då köper jag potatis och pasta och grädde för resten.
Kryddor har jag hemma.
Visst går det
Men aptråkigt.
Citera
2026-01-24, 15:38
Medlem
Citat:

Jag hakar på!
Kommer bli mycket fram och tillbaks i olika lågprisbutiker, men gillar utmaningen.

Ett tips till er andra är att bli plus-kund överallt så ni hinner norpa alla erbjudanden i början av veckan.
Citera
2026-01-24, 15:45
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Jag är varken fattig eller fet.
Jag ser endast detta som en challange.

Tagliatelle blandat med bönor och kryddor planerar jag att köra på.

Vegetarisk gulaschsoppa är billigt att få till med. Har alla kryddor och dylikt hemma, så blir bara att köpa lite paprika, potatis, morötter och lök.

jobbigt att sova hungrig eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in