2026-01-24, 12:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det var mest en reflektion att en upplevd tid kan vara subjektiv. Lite som de som tycker att ett samtal på några minuter och ett samtal på 5-6 sekunder kan vara svåra att skilja på när GM-SE är inblandad.

Jag tror just "glidningen" att efterspelsvittnet SE uppger 5-6 sekunder visar hans vilja att placera sig närmare mordet än han egentligen var.
Jag förstår.

Gällande detta är jag mer öppen för att det är hans uppfattning att han är så nära mordet, snarare än en "vilja".
Det är kanske i det större sammanhanget man kan tala om en "vilja". Han vill, för polisen, visa att han ändå är ett viktigt vittne trots att han inte sett gärningsmannen.
...tänker jag.
Citera
2026-01-24, 12:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag förstår.

Gällande detta är jag mer öppen för att det är hans uppfattning att han är så nära mordet, snarare än en "vilja".
Det är kanske i det större sammanhanget man kan tala om en "vilja". Han vill, för polisen, visa att han ändå är ett viktigt vittne trots att han inte sett gärningsmannen.
...tänker jag.

Sammantaget blir det bestående intrycket av SEs berättelse det du skriver.

SE är också något försiktigare i förhör hos polisen än han verkar varit i kontakter med journalister och bekanta.

Inte heller det är speciellt svårbegripligt, då kraven vid ett förhör är högre än kraven på skryt över en skorpa i personalmatsalen på Skandia.
Citera
2026-01-24, 13:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Det finns ett exempel och det är från mordkvällen när han, enligt min teori, stalkar Palme efter att ha sett honom på in på Grand. Jag tror att han går dit efter filmen, fegar ur/vet inte vad han ska göra/befinner sig i något gränsland, återvänder till Skandia, chansar på ett möte, och råkar ”lyckas”. Lite som det där lejonet i hans förslag till reklamkampanj.

Han var av allt att döma följsam och snäll men jag köper inte hans ”farbror Stig”-mask utan tror att han gömde sig bakom en fasad, kanske pga alla misslyckade äregiriga försök att bli något stort. I bridgesällskapet är han ingen men det är knappast något han uppskattar. Han bryter ju tillslut med alla och dör ensam.

Menar du SE är mannen Mårten ser?
Citera
2026-01-24, 13:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, det är väl också fler som delar den hypotesen med att SE skulle ha varit vid Grand, både innan och sedan efter filmen. Sedan "fegat ur", tagit sig tillbaka till Skandia, stämplat ut och sedan haft turen att "springa rakt i famnen" på Palme.
Det finns ju såklart en hel del att diskutera kring den hypotesen och man kan väl på sin höjd möjligen hävda någon likhet i signalement med den/de iakttagna Grandmännen.
Där är väl glasögonen och keps något som i.s.f. sticker ut, men utöver det vaga signalementen så är det inte mycket stöd man finner.

Sedan om du inte "köper hans mask" så säger det egentligen ingenting. Äregiriga försök till att bli något stort? o.s.v.
Något som tas upp i dessa sammanhang är det som benämns "long term failures"
Att SE i detta fall skulle varit och känt sig misslyckad genom att inte kommit någon vart vare sig familje- eller yrkesmässigt.
Detta är ju något som Thomas Pettersson trycker en hel del på och som också förstärktes i Netflix-serien där SE i princip blev mobbad. Enligt mig är detta ett rätt fult sätt att försöka skapa en "sanning".
Men självfallet kan det vara så att SE kände sig misslyckad, men det är inget vi direkt vet eller har bevis på. Alkoholmissbruket är kanske en del som skulle kunna tyda på detta.
Missbruket i sig var heller inget som eskalerade stort efter mordet utan mer över tid.
Rattfyllan 1997 och skilsmässa 1999(kanske inte enbart utifrån alkoholproblemen)

När man pratar om att misslyckade liv är vanligt bland mördare av högprofilerade personer så avser man inte personer med säker anställning, stabilt äktenskap, ypperlig social förmåga, stort umgänge som misslyckats med att bli chef.

Man avser Oswald eller Guiteau. Storförlorare i livet som inte kunde behålla familj, socialt umgänge eller ett arbete.

Att SE var någon slags förlorare 1986 kan jag inte hålla med om. Och absolut inte i närheten av Oswald.
Citera
2026-01-24, 13:16
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
När man pratar om att misslyckade liv är vanligt bland mördare av högprofilerade personer så avser man inte personer med säker anställning, stabilt äktenskap, ypperlig social förmåga, stort umgänge som misslyckats med att bli chef.

Man avser Oswald eller Guiteau. Storförlorare i livet som inte kunde behålla familj, socialt umgänge eller ett arbete.

Att SE var någon slags förlorare 1986 kan jag inte hålla med om. Och absolut inte i närheten av Oswald.

En medarbetare på Skandia uppger dessutom till PU att SE var någon slags ”halvchef”.

Han verkar ha haft ledningens öra och kunde driva igenom saker som att köpa in en jättedyr kamera.

Olle Madebrink tyckte att SE hade ett jätteflott jobb när han besökte honom på Skandia.
Citera
2026-01-24, 13:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Sammantaget blir det bestående intrycket av SEs berättelse det du skriver.

SE är också något försiktigare i förhör hos polisen än han verkar varit i kontakter med journalister och bekanta.

Inte heller det är speciellt svårbegripligt, då kraven vid ett förhör är högre än kraven på skryt över en skorpa i personalmatsalen på Skandia.

Visst är det så och det är heller inget unikt just för SE att säga en sak i förhör och sedan en kryddad berättelse i andra sammanhang eller kanske något helt annat.

Finns fullt med exempel.
Tänker bl.a. på Robert Gustafsson vars första förhör inte innehåller något uppseendeväckande, men där det senare om det var i Ulf Elfvings radioprogram "efter tre" på 90-talet framkom uppgifter om walkie-talkies, man med cowboy-hatt och bil med tonade rutor.
Citera
2026-01-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nej, hans utstämplingstid står inte med i artiklarna som han medverkade till den 1 mars.

1mars är för tidigt såklart då han får uppgiften av Roland den 1mars men 2-3 mars tänkte jag
Citera
2026-01-24, 13:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Jag instämmer.
Tycker att det är rätt svårt att applicera på SE, som trots allt hade jobb, bodde i en stor villa i ett välställt område, socialt umgänge som du också är inne på o.s.v.
Visst han hade inga barn och hade kanske förhoppningar på att kunna bli chef m.m.
Citera
2026-01-24, 13:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
1mars är för tidigt såklart då han får uppgiften av Roland den 1mars men 2-3 mars tänkte jag

Nu finns en konstig missuppfattning att SE dominerade media direkt efter mordet, men det är väl bara en missuppfattning?

När menar du att SE gick ut i media med sin utstämplingstid?
Citera
2026-01-24, 13:28
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast

Nej, tiden fanns inte med 2-3 mars.
Citera
2026-01-24, 14:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag förstår.

...tänker jag.

Men det är i så fall ändå märkligt hur SE i alla avseenden lyckas avspegla GM:

1. Sneddar in mot huskroppen.

2. Stannar till vid ett skyltfönster nära mordplatsen.

3. Snubblar nästan över kroppen.

4. Har ögonkontakt med LP.

5. Har ett trekvartslångt mörkblått överkroppsplagg, grå byxor, hala kontorsskor, kepsliknande huvudbonad, fylligt ansikte, en mun som ett streck och ljus blick.

6. Springer i gränden med ovanligt framåtlutad acceleration.

7. Tittar åt LJ:s håll samtidigt som GM rör sig i trappen.

8. Har en väska med samma mått som GM:s, som han också håller och hanterar på samma sätt.

Om SE nu ville bli märkvärdig, som vittnet som förväxlades med GM, hur kunde han pricka in alla dessa detaljer?

Är han mer synsk än Saida?
Citera
2026-01-24, 14:30
Medlem
Citat:
Nu finns en konstig missuppfattning att SE dominerade media direkt efter mordet, men det är väl bara en missuppfattning?

När menar du att SE gick ut i media med sin utstämplingstid?

Vad är anledningen att han ringer Roland då ?

Jag undrade när media plockade upp när han stämplade ut och hade för mig det var tidigt som 2-3 mars

Vet du ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in