Citat:
Ursprungligen postat av
PainfulVacuum
Tack för ett genomtänkt inlägg och resonemang!
Ja, jag har absolut hört talas om honom och jag håller med om att han inte ska förbises.
Det som jag inte riktigt tycker håller i din teori är "första bästa huset", jag har personligen kört förbi adressen där huset stod och även om det inte är långt ifrån E4 så är det lite snirkligt att ta sig dit. Inte komplicerat, men inte heller det första bästa huset att be om hjälp i. Det kan såklart finnas någon rimlig förklaring varför det blev hus #15 istället för första bästa, men det blir ändå betydligt mer osannolikt än om något hänt på E4 och han stannat vid första huset.
Frågan som fortfarande kvarstår är varför han skulle befinna sig i Jävre överhuvudtaget? Varken familj eller vänner verkar känna till någon anledning för honom att åka E4 norrut och allra minst i det vädret som var. Som jag skrev tidigare så lär han fått lägga runt 20 minuter på att sopa bilen och skotta sig från parkeringen till vägen med tanke på snömängden som kom mellan arbetet 15.30 tills telefonen lämnade stan vid 20.00. Det är ganska mycket besvär för att åka till ingenstans utan anledning.
Det hade varit intressant om det kom fram någonting som knöt ihop Elliot och Jonathan, tex att de spelade samma spel eller liknande men det verkar svårt att få fram personliga detaljer om de båda.
Utveckla gärna resonemanget kring bilen! Hur får man den att försvinna tänker du? En bil brinner inte till oigenkännlighet, det fanns inget öppet vatten att dumpa den i, många ödsliga platser var svåråtkomliga pga snön.. vilka sätt återstår för att få den att försvinna permanent?
Om någon vet mer om branden:
Brann huset ner till grunden eller lyckades brandkåren släcka det innan? Är det rimligt att en kropp kunnat brinna upp fullständigt eller borde blåljuspersonal ha hittat kroppen i resterna?
vare sig det är första bästa eller det 15:e beror på vart i Jävre han bestämmer sig för att vända, vid den södra eller den norra avfarten.
Du förutsätter att han svänger av i södra Jävre,
men han pinglas sista gången vid den norra Jävremasten när han stänger av telefonen, (då bör han ha färdats så pass långt att den masten ”tagit över” signalen från master söder om Jävre). Norra Jävremasten tycks avse en grupp av tre master på Orrträskberget precis nordöst om centrala Jävre.
Notera att detta är spekulativt så det inte blir en trådsanning
Gå in på Google maps så du har det framför dig, mannens adress var Jävrevägen 4d. Det är mitträcken i Jävre, han kan därför inte göra en u-sväng utan måste in i bebyggelse för att vända.
Vänder Elliott i norra Jävre måste han svänga av till höger och ta sig över E4 via en vägbro för att kunna vända tillbaka till Skellefteå igen. Huset är då verkligen
första bästa och ligger då 80 meter från hans befintliga färdväg med stor planlagd grusplan framför huset och det ligger på rätt sida av vägen från hållet han kommer.
Han var en ung kille som precis hade blivit bilägare. När jag skaffade bil slentriankörde jag ofta en tur på kvällen för att bara kunna lyssna på hög musik utan att störa grannarna, lyssna på en podd och tömma hjärnan eller körde för att bli riktigt varm i kläderna när man äntligen kunde köra bil när man ville, jag brukade också ”vädertesta” bilen i början sena kvällar när det var dåligt väglag för att lära känna bilen innan man behövde ut på vägarna i en trafikerad stad i rusningstrafik. Som ny bilägare var det sällsynt att jag berättade att jag skulle ut och köra en sväng när jag nöjeskörde. Han är också norrlänning och min fördom är att norrlänningar tycker extra mycket om att köra bil. Att det är dåligt väglag stoppar inte en 20-åring med nyköpt Volvo att åka ut köra en sväng, det kan till och med locka extas mycket. Den planlös kvällstur med bilen är lika naturligt för unga män som en söndagspromenad i solen utan egentligt mål.
Männen J mördade i Piteå var qay och mördades vad jag förstår i någon slags planerad utpressning gone wrong. Ifall vi lägger min teori om planlös bilkörning åt sidan så kan Elliot ha ”träffat” J på en datingapp, antingen för qaymän (J var då ungefär 30 år), eller genom att använda en catfishprofil. I dubbelmordet var dom tre personer som gick samman för att pressa männen på pengar med vad som verkar vara hot om att sprida rykten om minst en av dom med pedofilanklagelser, jag är inte påläst på fallet men vill minnas att medhjälparna lämnade huset för att ta ut pengar eller dylikt och då skedde mordet.
Därför lutar jag åt att det i sådana fall var en planerad utpressning via en grindr dom träffats. Det förklarar också den ”oförklarliga” kvällsturen, det är förmodligen inte helt tätt med gaymän i en liten stad i Norrland, många av dom känner säkert att dom inte passar in och söker sig förmodligen till större städer. Men jag tror som sagt att Elliott träffat J av slumpen och labil som J är kan det ha slutat hur som helst när en främmande man helt oannonserat står och bultar på hans dörr.
Ovädret höll inte i sig så lång tid. Jag tror att bilen finns i vatten nu, eventuellt gömdes den en tid hos någon bekant och då kommer det förmodligen komma fram i framtiden. Men han kan ha väntat till bättre framkomlighet, fått ut bilen på isen (det var bra istjocklek), satt bilen på låg växel och en stor sten på gaspedalen. Som jag föreställer mig honom finns ”hur får jag en bil att försvinna” i hans sökhistorik ifall han är inblandad i detta.
Huset totalförstördes. Ben brukar klara av brand, dom hittas alltid när mördare har försökt bränna upp sitt offers kropp. Jag tänker att Elliot inte funnits kvar i huset när det brann, men att branden förmodligen varit anlagd för att dölja spår.
Det är väl inte så värst vanligt med husbränder?
https://www.pt.se/nyheter/javre/artikel/tragiskt-att-en-av-vara-hyresgaster-blivit-av-med-sin-bostad/ly4zzx6l