2026-01-18, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Har såklart tagit till mig av det som skrivits om brist på möjliga platser att köra ut på isen, och det är just därför jag inte längre är säker på att han kört ut där. Men går ju inte avfärda teorin pga antagandet att det var omöjligt. Nånstans kanske det fanns en plats att köra ner på isen, ner i en älv, eller ner i en sjö. Att bilen inte hittats är trots allt en stark indikation på att den finns i vatten.

Har du lokalkännedom under vintertid?

Sjöarna var frusna vid denna tidpunkt och minst lika svåra att ta sig fram till som att kunna köra ut på havet. D.v.s han hade kört fast innan han kommit ut på någon sjö.
Älvarna är inte direkt helt öppna för bilar att köra ut på, speciellt inte vintertid.

Med din teori (om jag förstått dig rätt?) så ska mobilen stängt av sig själv när E kört ner i vatten. Det betyder att E måste gjort det inom radien för masten i Jävre.
Titta på en karta och ge exempel utifrån den vilket vattendrag du menar att E kört ut på och gått genom isen, den aktuella dagen.
Citera
2026-01-18, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Listarn
Har du lokalkännedom under vintertid?

Sjöarna var frusna vid denna tidpunkt och minst lika svåra att ta sig fram till som att kunna köra ut på havet. D.v.s han hade kört fast innan han kommit ut på någon sjö.
Älvarna är inte direkt helt öppna för bilar att köra ut på, speciellt inte vintertid.

Med din teori (om jag förstått dig rätt?) så ska mobilen stängt av sig själv när E kört ner i vatten. Det betyder att E måste gjort det inom radien för masten i Jävre.
Titta på en karta och ge exempel utifrån den vilket vattendrag du menar att E kört ut på och gått genom isen, den aktuella dagen.

Njaä. Jag tror nog mer på att han stängt av eller förstört telefonen själv, och att han kan ha kört många mil innan han tog livet av sig (eller körde till han kraschade). Blir därför meningslöst att gissa plats.

Piteå, före Piteå, förbi Piteå, västerut eller tillbaka söderut? Ingen aning, men jag utesluter ingenting.
Citera
2026-01-18, 15:46
Avslutad
Citat:
Njaä. Jag tror nog mer på att han stängt av eller förstört telefonen själv, och att han kan ha kört många mil innan han tog livet av sig (eller körde till han kraschade). Blir därför meningslöst att gissa plats.

Piteå, före Piteå, förbi Piteå, västerut eller tillbaka söderut? Ingen aning, men jag utesluter ingenting.

Suicid är det troliga, annars brukar man alltid hitta något spår som leder till något.

Samma med norrmannen på Muskö, inget spår efter honom, men där hittades bilen på en icke logisk plats för den tänkte färdriktningen.

Elliot kan ha inspirerats av norrmannen på Muskö och gjort något liknande, fast i motsatt riktning.
Kan ju vara så att bilen är i NordNorge, eller vart som helst.

Lite märkligt att försvinnandena var ungefär samma årstid, skiljer bara någon dag.

I November/December är det många som blir deprimerade av mörkret och väljer att försvinna.
Citera
2026-01-19, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinternkommer
Suicid är det troliga, annars brukar man alltid hitta något spår som leder till något.

Samma med norrmannen på Muskö, inget spår efter honom, men där hittades bilen på en icke logisk plats för den tänkte färdriktningen.

Elliot kan ha inspirerats av norrmannen på Muskö och gjort något liknande, fast i motsatt riktning.

Lite märkligt att försvinnandena var ungefär samma årstid, skiljer bara någon dag.

I November/December är det många som blir deprimerade av mörkret och väljer att försvinna.

Jo, två mycket märkliga fall där personerna bara försvunnit spårlöst. Bra planerat, men det är fel ordval..
Citera
2026-01-19, 09:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skivadbanan
Jo, två mycket märkliga fall där personerna bara försvunnit spårlöst. Bra planerat, men det är fel ordval..

Vädret kanske underlättade processen ?
Eller så var det vädrets fel att Elliot försvann.
Men om han hamnat i en snödriva borde man hittat bilen och Elliot.

Man kan därför inte helt utesluta att ett brott ligger bakom, och att förövarna hade tur att det var en snörik vinter.

Det måste ändå vara väldigt ovanligt sätt att försvinna på, mig veterligen finns det inget liknande fall i Sverige där både bil och person går upp i rök. Ta tex det svampplockande paret i Boxholm, där hittades bilen och till slut hittade man paret som ramlat ner från en klippa.

Även fast man hittade bilen i Boxholm tog det väldigt många timmar att hitta paret.
Senast redigerad av vinternkommer 2026-01-19 kl. 09:57.
Citera
2026-01-19, 10:43
Medlem
orrtupps avatar
Citat:

Man kan därför inte helt utesluta att ett brott ligger bakom, och att förövarna hade tur att det var en snörik vinter.

Det måste ändå vara väldigt ovanligt sätt att försvinna på, mig veterligen finns det inget liknande fall i Sverige där både bil och person går upp i rök. Ta tex det svampplockande paret i Boxholm, där hittades bilen och till slut hittade man paret som ramlat ner från en klippa.

Även fast man hittade bilen i Boxholm tog det väldigt många timmar att hitta paret.
Googla Dahlsjöfallet där en Volvo PV och fyra killar försvann på sextiotalet och fortfarande inte hittats.
Citera
2026-01-19, 11:24
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Bild 5 och 6 visar ju bara ett par snödrivor, så jag tänkte inte så mycket på dom.. 😀

Hur som helst så tycker jag det behövs någon form av fakta kring istyp och snödjup på isen utanför Jävre för att kunna avskriva eller behålla iskörning som trolig teori. Har väl också en uppfattning av att havsis sällan är slät men det förekommer ju att den är spegelblank och torr nysnö bara blåser av.

Jo, har läst och förstått att själva nedkörningen är svår att få till och har därför ”nedgraderat” teorin om iskörning, men tycker som sagt inte den skall avskrivas utan fakta om förhållandena. Hittar inte nu, men någon har väl skrivit att det var betydligt mindre snö i Jävre än Skellefteå den kvällen han försvann?

Citat:
Skall bara komplettera mitt föregående inlägg med några exempelbilder jag letade fram. Gäller visserligen en stor insjö (Bolmen mellan Halland och Småland), men visar ändå på hur mycket det kan skilja mellan snötäcke och snö på is. Slänger även med en "strandbild" som visar på hur det kan bli när all snö samlas vid strandkanten. (men blåser det åt andra hållet hamnar ju inte snön där).

https://www.instagram.com/tiraholm/p/DTMtHq3CCe-/

https://www.instagram.com/tiraholm/p/DTUxm8NCDOU/

https://www.instagram.com/tiraholm/p/DTcWl3-CD_m/

Som jag förstår det är alla tre bilderna tagna samma dag och på samma ställe, sånär som på något hundratal meter.

Finns även bilder från närliggande Unnaryd där det var utförsåkning på massor av snö samt långfärdsskridskor på blank sjö i helgen. Dessa tre tagna samma dag:
https://www.hallandsposten.se/images/article/a99bab80-2963-403a-a765-b631f3c4a4ec/images/0hq5dprcdH98qYSF7Z7_DdbRkXCg-REGULAR.jpg?width=1920&quality=75

Men hur såg det ut på Bottenviken den kvällen Elliott försvann? Det har vi väl ingen information om, och det är alltså den jag tycker behövs.

Först och främst vill jag bara understryka att jag skrev: "i princip noll". Jag har alltså inte uteslutit det helt, men att låsa sig vid vatten för att bilen inte hittats (som många här gör) är inte realistiskt.

Min familj har en stuga vid havet längs norrlandskusten och jag har personligen aldrig någonsin sett isen så slät som på bilderna du länkar till, jag har nog ärligt talat aldrig sett isen slät överhuvudtaget. Allt som oftast är det drivor av snö, stenar som sticker upp och stora sprickor i isen där det finns sandbank/grund.

Man får även betänka att det var kolsvart vid 21 tiden i slutet av november, och som det snöade i Skellefteå så var det förmodligen inte mer än några meter sikt. Hela vindrutan blir myrornas krig när det snöar som det gjorde den dagen, att han då skulle lyckats köra på isen ut till öppet vatten känns som en på miljarden. Om än inte omöjligt.

Hans halvsyster hävdar ju att mobilen stängts av manuellt, det får mig att tro att det fanns nån slags tanke bakom att den stängdes av i Jävre. Frågan är om det var för att visa vilket håll han var på väg åt, eller om det var för att visa vilket håll han inte var på väg åt.
Citera
2026-01-19, 11:45
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Finns kriminella i varenda by, oddsen att dom såg Elliot vandra ute på isen medan bilen var igång är dock väldigt liten. Men eftersom bilen inte är hittad så utesluter jag olycka. Det är väl just kriminella som brukar vara ute i oväder för att passa på.
Antingen är det suicid, eller mord, det är iaf min uppfattning.
Sen kan man bara spekulera hur det gick till och vilka som är inblandade.
FB är väl till för att spekulera teorier
Man brukar bli kallad idiot när man är för nära sanningen.

Definiera "kriminella", är det alla som någonsin blivit dömda?
Att kidnappa, mörda och stjäla en bil framför ögonen på ägaren/föraren är det extremt få människor som är kapabla att göra. Det går knappast likställa med att man har partydroger i fickan, slår någon på käften i fyllan eller stjäl någons cykel nattetid.

Jag hävdar bestämt att människor kapabla till den sortens brottslighet absolut inte finns i alla byar, i synnerhet inte de mindre byarna i Norrbotten. Prove me wrong!

Självklart kan man spekulera, men vi kan väl göra det utan foliehattar?

Rent statistiskt är utlandsfödda överrepresenterade i den typen av brottslighet, och min erfarenhet är att när det är snöstorm och/eller iskallt ute så ser man inte röken av dessa människor - vilket gör det ännu mer osannolikt.

Men visst, kan du hitta någon som bor i Jävre och är dömd för den sortens brottslighet så kan man väl alltid diskutera det.. han som blev dömd för dubbelmorden är en kandidat, men han verkar inte intelligent nog att få en bil att försvinna.
Citera
2026-01-19, 11:58
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Nu finns det ju rätt mkt mindre vägar om han vikt av från e4an. Varför skulle det vara så osannolikt att han kört åt helvete och bilen inte hittats menar du? En bil som kör in en bit i terrängen efter en avåkning kan mycket väl bli stående utan att upptäckas.

Det osannolika är att han fått upp den farten som krävs för att förolyckas, på en mindre väg, med ett hyffsat snötäcke i dikeskanterna OCH att han innan/efter olyckan stängt av mobilen manuellt.

Han skulle behöva trotsa många osannolika händelser för att det ska bli verklighet, och frågorna kvarstår: Vad skulle han göra på en mindre väg utanför Jävre den kvällen? Varför visste ingen om hans resa?

Lägger du ihop alla sakerna så blir det extremt osannolikt.

Om polisen har rätt i att han var hemma mellan ca 15.30 - 20.00 och bilen stod parkerad utomhus så lär det ha tagit honom en bra stund bara att sopa fram den och skotta runt den så att han tog sig ut till vägen - bara det kräver en viss motivation och driv.
Citera
2026-01-19, 12:11
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:

Mår man skit psykiskt / är suicidal så behöver man inte inspireras till en sån grej. Det är väldigt vanligt att man bara vill försvinna när världen känns för mycket att hantera. Det är någon naturlig instinkt vi människor har inbyggd i oss.

Du har helt rätt i att många blir deprimerade i vintermörkret, men jag skulle nog även våga sticka ut hakan och påstå att många också blir ännu mer nedstämda när det är extremväder. Både vid extrem kyla, eller vid kraftig snöstorm - som det var när Elliot försvann.
Citera
2026-01-19, 17:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare fall där både förare och bil har försvunnit.

Citat:

Du verkar inte ha någon kunskap om detta för det finns det visst.

På rak arm kommer jag ihåg tre st. sådana fall men finns säkerligen flera.

Robert Fangohr, Halmstad 1973-02-14.
Kristina Andersson, Örebro 1995-07-06.
Jan Hagberg, Stockholm 2010-05-13.
Citera
2026-01-19, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Du verkar inte ha någon kunskap om detta för det finns det visst.

På rak arm kommer jag ihåg tre st. sådana fall men finns säkerligen flera.

Robert Fangohr, Halmstad 1973-02-14.
Kristina Andersson, Örebro 1995-07-06.
Jan Hagberg, Stockholm 2010-05-13.

Det unika med Elliots fall är ju att det skedde vintertid när isen låg tjock.

Dom flesta andra vatten-olyckor brukar ju ske med skoter under vintertid.

Bilar som hamnar i vatten sker nästan alltid sommartid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in