2026-01-23, 17:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vi har alltid sagt att Engström valt en berättelse där han anser att han kan ha blivit förväxlad med GM inte att han går efter alibi...

Ska vi vara ärliga så det du själv som ständigt tjatar om att Engström nästan har ett alibi för att pratar med väktarna I 2min och då blir det knappt om tid !!

Jag tror inte att Stig medvetet flyttat på någon tid överhuvudtaget, inget tyder på det. Och har han ändå gjort det finns inget utläsbart syfte med tilltaget.

Hans förförande med tiderna är dock ett bärande inslag i tanken om honom som GM. Och då måste väl mixtrandet med tider på något rimligt vis kunna förklaras i skenet av detta. Svaret tenderar blir olika alibi-förslag, men de faller. De är orimliga och krångliga på en nivå man inte kan köpa. Det verkar inte gå att förklara vad GM från första början ska med tiden till.

Och då ger man tillfälligt upp det (tills man glömt bort komplikationerna och återupptar mässandet om att GM-SE flyttar fram tiden (för att få alibi..)). Det som då återstår är att han flyttar på tiden av inget särskilt skäl alls. Kanske flyttar han runt på den för att kunna spegla sig själv, även om det sannerligen innebär en logisk utmaning att tråckla ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Om man skulle titta på detta från ren fakta ur materialet så har vi alltså att Roland säger 23:19 och att väktarna säger ett samtal innan SE lämnar byggnaden !

Att ändra på denna story är väl märkligare som vittne än som GM ?

Som GM så flyttar han ju tiden så att han får ont om tid men även inte blandar in väktarna ! Du menar att han ändå inte får alibi men som GM så har han mer att vinna på att ändra på dessa två saker

Som vittne så blir väl detta helt obegripligt egentligen, han kan ju bara säga exakt som det förhöll sig . Eller menar du att han krånglar med båda sakerna för att SE vill ut på trottoaren tidigare?
Men varför skulle han som vittne behöva ändra på en story då det ingår en x-faktor på hur långt ett samtal varat ?

Enligt mig så har han mer poäng att ändra på storyn som GM än som vittne och det är väl det som är poängen med denna diskussion ?

Som GM har han på samtliga pallplatser mest att vinna på att diskret en gång anmäla sina påhitt till polisen för att sedan för all tid nöja sig med detta.

Är idén nu att GM-SE flyttar fram tiden för att "inte blanda in väktarna", det vill säga stryka samtalet? Jag trodde att att han vid samtalet med väktarna etablerar sig som vittne? Och samtalet före mordet indikerar ju inget annat än att det rör sig om en alldeles vanlig anställd på väg hem?

Man kan också fråga sig, liksom gällande stämpeltiden, om GM-SE tror att han behärskar världen och kan bestämma över händelser i den likt tider och samtal? GM kan inte räkna med något annat än att bli utpekad och misstänkt och då uppdagas ju alla påhitt omedelbart.

Som det lite sena stolliga vittnet som bevisligen är mycket angelägen om att vara ett betydande vittne som är närmast först på plats så är det begripligt, om än i högsta grad knäppt givetvis, att redigera tillvaron. Vad en GM som ska spegla sig själv sysslar med har hittills inte kunnat begripliggöras.

Du-Hast får väl konferera med Problem2020.
Citera
2026-01-23, 18:15
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag bara slänger ut detta men jag begriper inte varför han inte kan säga exakt som allt förhöll sig och ändå "ljuga" lite om skotten på trottoaren

Jag stämplade ut 23:19 och växlar lite ord med väktarna innan jag kommer ut på trottoaren

När jag går på trottoaren så vill jag kolla vad klockan är och hör två skott men jag ser tyvärr inte GM

Vad är fel på denna story som vittne ?

SE kan mycket väl tro att han stämplade ut 23:20.
Citera
2026-01-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
SE kan mycket väl tro att han stämplade ut 23:20.

Jo men då blir det en gissning som går emot materialet..

Det är ju på två punkter han går emot

Skulle det ena beror på ett missförstånd och det andra bero på att han ljuger medvetet ?

Missförstå utstämplingstiden och sen ljuga att han går rakt ut utan prata med väktarna ?

Sen när han kollar sin utstämplingstid igen när han ska upp i rätten då missförstå igen ?
Citera
2026-01-23, 18:34
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Jag har läst innan i tråden att man resonerat att SE skulle vilja ut ca 20sek tidigare , men detta är ju helt obegripligt då samtalet med väktarna bara är ett antagande om tid

Är det någon i tråden som kan förklara varför Engström ändrar och ljuger i förhör som vittne ?

Du ska kanske läsa annat än bara tråden?
Förslagsvis det material som är släppt från utredningen.
Citera
2026-01-23, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag tror inte att Stig medvetet flyttat på någon tid överhuvudtaget, inget tyder på det. Och har han ändå gjort det finns inget utläsbart syfte med tilltaget.

Hans förförande med tiderna är dock ett bärande inslag i tanken om honom som GM. Och då måste väl mixtrandet med tider på något rimligt vis kunna förklaras i skenet av detta. Svaret tenderar blir olika alibi-förslag, men de faller. De är orimliga och krångliga på en nivå man inte kan köpa. Det verkar inte gå att förklara vad GM från första början ska med tiden till.

Och då ger man tillfälligt upp det (tills man glömt bort komplikationerna och återupptar mässandet om att GM-SE flyttar fram tiden (för att få alibi..)). Det som då återstår är att han flyttar på tiden av inget särskilt skäl alls. Kanske flyttar han runt på den för att kunna spegla sig själv, även om det sannerligen innebär en logisk utmaning att tråckla ihop.

Som GM har han på samtliga pallplatser mest att vinna på att diskret en gång anmäla sina påhitt till polisen för att sedan för all tid nöja sig med detta.

Är idén nu att GM-SE flyttar fram tiden för att "inte blanda in väktarna", det vill säga stryka samtalet? Jag trodde att att han vid samtalet med väktarna etablerar sig som vittne? Och samtalet före mordet indikerar ju inget annat än att det rör sig om en alldeles vanlig anställd på väg hem?

Man kan också fråga sig, liksom gällande stämpeltiden, om GM-SE tror att han behärskar världen och kan bestämma över händelser i den likt tider och samtal? GM kan inte räkna med något annat än att bli utpekad och misstänkt och då uppdagas ju alla påhitt omedelbart.

Som det lite sena stolliga vittnet som bevisligen är mycket angelägen om att vara ett betydande vittne som är närmast först på plats så är det begripligt, om än i högsta grad knäppt givetvis, att redigera tillvaron. Vad en GM som ska spegla sig själv sysslar med har hittills inte kunnat begripliggöras.

Du-Hast får väl konferera med Problem2020.

Här tror jag du krånglar till det

Om Engström är GM så har han mer att vinna på 23:20 än 23:19

Han har även mer att vinna på att väktarna inte blir hörda 1mars så att inte blanda in dessa är en fördel som GM

Det är just dessa saker Engström också ändrar från materialet

Nu får du förklara varför han ändrar från materialet som vittne ..
Citera
2026-01-23, 18:36
Medlem
Om man släpper skuldfrågan, anser "skeptikerna" att det finns något SE medvetet ljuger om? Alltså inget missförstånd, missuppfattning, felantecknat etc etc.
Citera
2026-01-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Du ska kanske läsa annat än bara tråden?
Förslagsvis det material som är släppt från utredningen.

Fast jag är intresserad av varför folk i tråden tror detta
Citera
2026-01-23, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Om man släpper skuldfrågan, anser "skeptikerna" att det finns något SE medvetet ljuger om? Alltså inget missförstånd, missuppfattning, felantecknat etc etc.

Många menar på att Engström missuppfattat Roland den 1mars ang utstämplingstiden

Men Engström gör ju ett nytt försök inför rätten , då undrar jag om folk verkligen tror att Engström återigen missuppfattar utstämplingstiden?
Citera
2026-01-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Om han är ett «efterspelsvittne» som hittar på det här för att vara en viktigpetter..

är det ju riktig otur att det dyker upp en springande man med hans signalemente på DBG efter mordet.

Haha, bad luck pappslöjd.

Kan du länka till uppslagsnr. där SE:s signalement springandes på DBG, framgår?

Jag har läst mycket av det material som är tillgängligt och har uppenbarligen missat det du påstår.
Citera
2026-01-23, 18:48
Medlem
Citat:
Fast jag är intresserad av varför folk i tråden tror detta

Ok, håller med om att det är en rimlig "undran". Varför så många tror.
Citera
2026-01-23, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Eller så kan alla i tråden sluta med ordbajseriet om tolkningar och missförstånd osv

Engström stämplar ut 23:19 iklädd rock och handledsväska

23:23 springer den troliga GM iklädd rock och handledsväska på DBG
Citera
2026-01-23, 19:02
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Eller så kan alla i tråden sluta med ordbajseriet om tolkningar och missförstånd osv

Engström stämplar ut 23:19 iklädd rock och handledsväska

23:23 springer den troliga GM iklädd rock och handledsväska på DBG

Bra exempel.

På tolkningar och missförstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här