Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Det är enbart du som påstår att han vill ha ett vattentätt alibi för att flytta tiden till 23:20.
Jag menar att han hellre tar 23:20 än 23:19 som GM..
Som GM har han troligen gått norrut och mött LOP och sen börjat gå bakom....
Men med 23:20 så blir han 1min senare men kan ändå placera sig bakom och påstå att han kan blivit förväxlad
Om han skulle säga 23:19 och vilja undvika väktarna som GM så skulle hans tid bli mkt mer intressant direkt
Jag påstår inget, utan analyserar de olika förslag till tolkning av GM:s hantering av stämpeltiden som läggs fram.
Ett av dessa är att skaffa sig alibi och det är väl det enda som kan låta någorlunda tänkbart. Problemet med det förslaget är dock att han inte gör minsta försök att skaffa sig sådant, utan agerar istället i rakt motsatt riktning. Det vill säga till synes för att undkomma alibi. Ett annat problem är att det framstår som orimligt att GM från första början skulle tänka sig att hitta på en egen tideräkning skulle innebära någon form av skydd.
Nu verkar du ha flyttat hans ambition från alibi fem sekunder ifrån skotten till alibi från att begå högersväng och samtidigt matcha sin exit från S44 med makarnas passage genom att stryka tid så att spegling av sig själv längs Sveavägen ändå blir möjlig. Detta är en så vidunderligt krånglig förklaring att jag uppmanar envar att omgående sortera bort den. Dessutom kräver den krångel på krånglet för att få till högersvängen när han på förhand berättat om förestående vänstersväng vilken också var hans rutin.
Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
12 timmar efter skotten har han redan nitat fast sig 5-6 sekunder från brottsplatsen genom sitt första samtal, efter det kan han inte ändra den saken och försöka hamna långt från mordplatsen i tid och rum.
Utstämplingstiden är ju ren fakta och den kunde han väl inte heller göra mycket åt mer än att ta reda på den i förebyggande syfte.
Han lämnade den ju själv aldrig till polisen.
Nej, det är fortfarande så att vid sitt första samtal har han "just" kommit ut från Skandias entré när han hör en styck smäll. Att vara på väg ut från S44 i det ögonblick skotten avgår är väl lagom marginal att placera sig på för en GM som känt befann sig i krokarna. Överdriva längden på uppehållet i foajén lite och påtala att han inte alls hade bråttom (vilket dessutom var fallet) och att han gick långsamt.
Faktum är, att om Stig Engström faktiskt befann sig på eller intill mordplatsen i skottögonblicket så är denna initiala uppgift besvärande för honom. Med reservation att det i det summariska referatet inte säkert kan slås fast exakt vad han avsåg.
Vad ska han med tiden till i "förebyggande syfte"? Vad skall förebyggas. GM vet att GM stämplat ut i exakt rätt tid för att vara GM. Han kan inte ändra på några tidsstämplar. Det GM kan åstadkomma med sitt tilltag är väckning av den björn som sover.
Jo, han lämnar tiden till såväl polis som media.