2026-01-23, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Varför utgår ni från att alla kommer köra någon sträcka? Att Häggas motiveras för stafetterna är ju att han inte klarar av kravet på topp 12 individuellt vilket väl även gäller Calle? Dvs bägge bör väl motiveras med tillgång för stafetterna om det behövs, dvs bägge skulle kunna vara med som rena reserver. Nu tror jag iofs en av Calle och Häggas får köra sprinten, troligen Häggas eftersom Calle inte var tänkt att köra sprinten i Goms vad jag förstår

Du citerade mig, men jag tar inte ut Häggas på nåt rättvisekrav utan för att han helt enkelt är bästa alternativet på platsen bredvid Anger. Tror inte dagens tävling kommer ändra på det, men har jag fel så har jag ingen större prestige i frågan.
Citera
2026-01-23, 10:14
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ebba var formtoppad redan i OS 2018 och i olika VM därefter.
Fattar inte riktigt varför hon missade i Beijing.
Jonna är alltid i blixtrande form i såväl OS som VM från och med 2019.

Var väl också mycket en materialfråga i Beijing, där Finland och Tyskland träffade rätt till skillnad från Sverige. Men Jonna var den som hade bäst form av di svenske då oavsett.
Citera
2026-01-23, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Myhrvold är som jag förstår det inte längre aktuell för OS efter skadan med axeln ur led i TdS.

Njuren... Ja, då är det kört för Norge.
Citera
2026-01-23, 17:20
Medlem
bcdefgs avatar
Topp 12 på icke OS distans borde inte räcka?
I övrigt handlade mitt inlägg om den grundläggande frågan varför så många verkar tro att alla i truppen kommer få starta i minst ett lopp, finns ingen sån garanti vad jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Fast såväl Calle som Häggas var topp tolv senast vilket innebär att de kunde tagits ut via deras respektive resultat där.
Teamsprinten var en absolut nödvändighet vi fyllde en plats för.Varken Anton eller Alvar kan köra den i frisstil.Porris med mycket vankelmodig form under denna säsong.Truls och Gustav med lägre potential och inga sprinters.
Häggas helt klart det bästa möjliga komplementet till Anger i teamsprinten i OS.Lägg därtill en klart stigande formkurva.
Det är samma för Calle..främst då med avseende på traditionella stafetten.Nära Iivo och Valnes i tid över tio kilometer och endast tjugotalet sekunder efter en snubbe som Nyenget.

Finns inget kontroversiellt i deras uttagningar överhuvudtaget vad jag kan se.
Citera
2026-01-23, 18:33
Medlem
FNLSs avatar
Mer att det vore bra att ha ett optimalt beslutsunderlag för stafetterna. Det är där breddåkarna kan bidra med riktigt bra placeringar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Topp 12 på icke OS distans borde inte räcka?
I övrigt handlade mitt inlägg om den grundläggande frågan varför så många verkar tro att alla i truppen kommer få starta i minst ett lopp, finns ingen sån garanti vad jag vet.
Citera
2026-01-23, 19:20
Medlem
bcdefgs avatar
Håller med om att det är bra att Häggas (och Calle) är med i truppen, måtte det bara vara symptom och inte en "manlig" förkylning
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Mer att det vore bra att ha ett optimalt beslutsunderlag för stafetterna. Det är där breddåkarna kan bidra med riktigt bra placeringar

Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Du citerade mig, men jag tar inte ut Häggas på nåt rättvisekrav utan för att han helt enkelt är bästa alternativet på platsen bredvid Anger. Tror inte dagens tävling kommer ändra på det, men har jag fel så har jag ingen större prestige i frågan.
Citera
2026-01-25, 09:27
Medlem
Härligt att Linn är tillbaka efter skada och sjukdom, och vilken övertygande åkning både i kval och i heatåkningen där hon låg i tät och försvarade ledningen på det långa upploppet. Är Linn i form i OS så är hon oerhört intressant (enligt mig) på en startsträcka i långa stafetten. Hon är van att åka i klunga och är väldigt teknisk åkare och fattar bra beslut när det gäller positionering i fältet.
Citera
2026-01-25, 16:31
Medlem
rainbowias avatar
OS uttagningspekulation.

SUI har 5h + 7d att fördela. En riktig mardröm för herrlaget att få ihop det balanserat. Teamsprinten är given Grond + Riebli. Sedan att kunna försvara VM-medaljen i den stora stafetten är bara att glömma. Klee är såklart med. Antagligen någon av Näffarna som sprinter/sprintstafettreserv. Ingen övertygar på distans varken Jason, Savary, Cyril F eller någon annan. Roman Alder hade varit given som sprintåkare om nu inte man måste få ihop ett stafettlag. Vilket bör prioriteras. Fullkomligt vansinne med detta snålande med kvotplatser pga att en jävla massa blåbär ska få vara med på OS förövrigt.

Damerna, givna Nadine, Weber, Kälin x2, Lea Fischer. Sedan troligen Meier och Fabienne Alder.

Frankrike har en herr och tre damplatser till att dela ut. Oklart vem som tar herrplatsen, Lovera bröt idag, annars ett hett namn. Hos damerna tog Justine Gaillard chansen i gårdagens sprint. Pagnier en besvikelse idag fast ligger nog bra till. Sista platsen att komplettera Claudel-Gal-Perry-Pierrel förutom Gaillard och Pagnier blir säkerligen Lena Q.
Senast redigerad av rainbowia 2026-01-25 kl. 16:38.
Citera
2026-01-25, 16:38
Medlem
FNLSs avatar
Guldtipset
Andersson Sundling diggins Karlsson
Kläbo Kläbo Hedegart Kläbo
Sverige Norge Sverige Norge
Citera
2026-01-25, 17:55
Medlem
perry2s avatar
Kul reportage om William Porromaa i Svt
Citera
2026-01-25, 20:27
Medlem
Kan inte se nåt annat än att det var en mardrömshelg för Ribom.

Initiala känslan är att Ilar får starter i skiathlon och 10km, medan Svahn får 50km. Andersson, Karlsson, Sundling åker rubbet i distans.
Citera
2026-01-25, 21:08
Medlem
Thiijjjjjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Kan inte se nåt annat än att det var en mardrömshelg för Ribom.

Initiala känslan är att Ilar får starter i skiathlon och 10km, medan Svahn får 50km. Andersson, Karlsson, Sundling åker rubbet i distans.

Jag tror också det blir så. Antar att formen i dessa lopp sedan avgör hur det blir med stafetten för Ilar och Svahn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in