2026-01-22, 07:28
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
Är ändå lite häpen över att Jonna vann Jerringpriset. Har inte upplevt henne som "folkkär" på samma sätt som Kalla, Frida, Ebba. Hon har ju gått lite under radarn trots flera år med enorma framgångar.
Nå, kul att fler tänker som mig och tycker det är dags att hylla henne.
Frida är väl inte lika folkkär? Hon är kanske den som är mest känd/skapar mest klick, men det är inte samma sak. Ur ett folkkärhetsperspektiv är nog rankingen Kalla - Jonna - Stina - Ebba - Frida.
Senast redigerad av bcdefg 2026-01-22 kl. 07:39.
Citera
2026-01-22, 07:32
Medlem
bcdefgs avatar
Instämmer helt i din bedömning av Jonnas möjligheter. Däremot tror jag Frida har större chans I skiatlon än 10 km och jag ser henne som storfavorit på 50 km
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Det mest sannsynlige er vel at Sundling ender opp med 3-4 gull og ev. en medalje til. Skal man ta øvelse for øvelse er det noe sånt som dette:
Sprint: Størst gullfavoritt dersom løypen er like lang som den var i Tour de Ski (nest største gullfavoritt dersom man reduserer lengden til "vanlig" V-cuptid, noe man sannsynligvis ikke gjør)
Sprintstafett: Den aller største gullsjansen. Skal svært mye til at det blir noe annet enn gull, og det eneste laget som kan få til det er Tyskland tror jeg (Rydzek er helt klart raskere på et oppløp, men spørs med utholdenheten over 3 runder)
Stafett: Den største favoritten. Sannsynligvis en spurt med Norge igjen, og da er jo naturligvis utfallet gitt. De fremste usikkerhetsmomentene om man ser historisk er smøring og Frida Karlsson. Andersson og Ilar er nok ganske sikre kort slik jeg ser det.
Skiathlon: En av de tre største favorittene sammen med Ebba Andersson og Diggins. Ebba Andersson aller størst favoritt, med Sundling som nest størst favoritt slik jeg ser det.
10 km intervall: En god medaljekandidat, men har ikke det samme toppnivået på distansen som Ebba og Diggins hvis en av dem/begge har dagen. Rangerer Diggins som størst favoritt der, Ebba som nest størst favoritt og Sundling i en gruppe med andre medaljekandidater som Karlsson og et par norske.
50 km klassisk: Her har jeg ærlig talt svært liten tro på gull til Sundling og ikke veldig stor tro på medalje heller. En veldig åpen øvelse med tre hovedfavoritter slik jeg ser det som jeg ikke klarer å skille. Andersson, Karlsson og Slind. Bak der igjen en gjeng med blant annet Stadlober og Weng som kan blande seg inn i medaljekampen.
Jeg spår at det til slutt blir 3 gull og 1 sølv til Sundling, noe som vil være historisk bra i OL-sammenheng i så fall.
Citera
2026-01-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Maja åker bara sprinten i Goms. Så vilka åker sprintstafetten?

Tippar:

Linn - Emma
Johanna - Moa L

För att de inte sätter "vad som helst kan hända" Hagström med Linn (eller i förstalaget). Och att man ger Linn en anledning att glänsa på en möjlig förstasträcka inför teamsprinten i OS. Men samtidigt sätter press på Linn med Johanna i det andra laget. Och samtidigt ger reservernas reserv Emma Ribom en chans i förstalaget. Efter heatpallen i Ski Detour.

Men man vågar nog inte peta Maja från teamsprinten i OS nu ändå så...
Citera
2026-01-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Det mest sannsynlige er vel at Sundling ender opp med 3-4 gull og ev. en medalje til. Skal man ta øvelse for øvelse er det noe sånt som dette:
Sprint: Størst gullfavoritt dersom løypen er like lang som den var i Tour de Ski (nest største gullfavoritt dersom man reduserer lengden til "vanlig" V-cuptid, noe man sannsynligvis ikke gjør)
Sprintstafett: Den aller største gullsjansen. Skal svært mye til at det blir noe annet enn gull, og det eneste laget som kan få til det er Tyskland tror jeg (Rydzek er helt klart raskere på et oppløp, men spørs med utholdenheten over 3 runder)

Myhrvold - Skistad (eller tvärtom!) blir en hård nöt att knäcka!
Citera
2026-01-22, 11:01
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Myhrvold - Skistad (eller tvärtom!) blir en hård nöt att knäcka!
Myhrvold är som jag förstår det inte längre aktuell för OS efter skadan med axeln ur led i TdS.
Citera
2026-01-22, 11:24
Medlem
Skistad är extremt knäckbar i sprintstafett. Jag tror inte ens hon får plats i laget.
Citera
2026-01-22, 11:34
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Instämmer helt i din bedömning av Jonnas möjligheter. Däremot tror jag Frida har större chans I skiatlon än 10 km och jag ser henne som storfavorit på 50 km

Beror på om Frida går ordning på kroppen och hon har bra material. Just nu är Stadlober min guldfavorit på femmilen.
Citera
2026-01-22, 13:01
Moderator
Hjv9s avatar
Tråd för Goms:

(FB) Världscupen i Goms 2026
Citera
2026-01-22, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
"Truppen" till damsprinten kommer att spikas dagarna innan. Både Byström men även Maja har sagt det nu offentligt. Det är så verkligheten ser ut när vi har 5 medaljkandidater som slåss om 4 platser. Att anhöriga åker ner på ett OS ska väl inte påverka överhuvudtaget om man ska få åka eller ej.

Vad gäller Jonna på femmilen i Trondheim så var väl hennes första skidpar rent bedrövliga, och hon hämtade ju sig efter skidbytet och var klart bäst av resten på en femteplats.

Ja, vad dom säger offentligt är inte samma sak som vad dom säger internt. Det betyder inte att alla åkare långt innan vet om dom ska åka eller inte. Men om inte Hagström är given redan nu på en uttagning, vad ska hon åka istället? Är hon med som reserv? Just nu är det ju Svahn och Ribom som har "sämst" resultat, men Ribom har inte särskilt stor chans att ta en individuell medalj i nåt annat, så på mitt papper ligger Maja sämst till att bli uttagen. Men det är bara för att jag lägger mer vikt på en rättvis uttagning inom truppen, eftersom alla som är med kan vara på pallen.

För min del väger säsongens resultat som helhet tyngre än att lägga för mycket vikt på tex resultat i helgens sprint, som fortfarande är två veckor bort från OS.
Jag blir inte förvånad om både Svahn och Dahlqvist är på pallen. Tror även att Ribom visar på bra form.

Alla åkare på damsidan, förutom eventuellt Karlsson vet hur en toppar formen till ett mästerskap. Det är ju därför dom sagt att dom tex står över helgens tävling redan vid säsongsinledningen. Så jag har svårt att se att dagsformen sviktar så mycket för majoriteten av åkare att det blir några ändringar i sista stund. Jag vet inte alls hur en mäter en uttagning till sprint. Inte ens prologen brukar ge några exakta svar på finalerna.
Jag tror fortfarande att Byström har en ganska klar bild redan nu och det är bara akuta sjukdomsfall, skador och matförgiftning som sätter stopp för det.

Hagströms familj får väl boka en sistaminuten resa då om Johanna blir uttagen dagarna innan, eller avboka den eller vad dom nu väljer att göra.

Jonna kan bli uttagen till allt under OS, för mig är hon egentligen given på alla distanser, men jag ser henne inte som en av favoriterna till femmilspallen. Fast det beror ju på hur loppet utvecklar sig och är hon med på slutet så finns det goda chanser om hon legat med i klungan och sparat krafter.
Citera
2026-01-22, 14:42
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Alla åkare på damsidan, förutom eventuellt Karlsson vet hur en toppar formen till ett mästerskap.

En åkare med 14 mästerskapsmedaljer (på 19 starter) vet mycket väl hur man toppar formen till mästerskap.
Senast redigerad av katw 2026-01-22 kl. 15:18.
Citera
2026-01-22, 16:31
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Ja, vad dom säger offentligt är inte samma sak som vad dom säger internt. Det betyder inte att alla åkare långt innan vet om dom ska åka eller inte. Men om inte Hagström är given redan nu på en uttagning, vad ska hon åka istället? Är hon med som reserv? Just nu är det ju Svahn och Ribom som har "sämst" resultat, men Ribom har inte särskilt stor chans att ta en individuell medalj i nåt annat, så på mitt papper ligger Maja sämst till att bli uttagen. Men det är bara för att jag lägger mer vikt på en rättvis uttagning inom truppen, eftersom alla som är med kan vara på pallen.

För min del väger säsongens resultat som helhet tyngre än att lägga för mycket vikt på tex resultat i helgens sprint, som fortfarande är två veckor bort från OS.
Jag blir inte förvånad om både Svahn och Dahlqvist är på pallen. Tror även att Ribom visar på bra form.

Alla åkare på damsidan, förutom eventuellt Karlsson vet hur en toppar formen till ett mästerskap. Det är ju därför dom sagt att dom tex står över helgens tävling redan vid säsongsinledningen. Så jag har svårt att se att dagsformen sviktar så mycket för majoriteten av åkare att det blir några ändringar i sista stund. Jag vet inte alls hur en mäter en uttagning till sprint. Inte ens prologen brukar ge några exakta svar på finalerna.
Jag tror fortfarande att Byström har en ganska klar bild redan nu och det är bara akuta sjukdomsfall, skador och matförgiftning som sätter stopp för det.

Hagströms familj får väl boka en sistaminuten resa då om Johanna blir uttagen dagarna innan, eller avboka den eller vad dom nu väljer att göra.

Jonna kan bli uttagen till allt under OS, för mig är hon egentligen given på alla distanser, men jag ser henne inte som en av favoriterna till femmilspallen. Fast det beror ju på hur loppet utvecklar sig och är hon med på slutet så finns det goda chanser om hon legat med i klungan och sparat krafter.

I det här fallet är min uppfattning att man inte talar osanning när man säger att man kommer att ta ut laget kort innan sprinten går av stapeln.

Vad gäller säsongens resultat har vi redan diskuterat det tidigare här i tråden. Det går att vända och vrida till allas fördel (eller nackdel) och incidenter, sjukdomar, skador etc. För mig är det mer intressant med en helhetsbild, vad man presterat tidigare säsonger, facit på mästerskap, formtoppning och självklart resultat under vintern, även om jag inte tycker att man ska stirra sig blind på just det särskilt som många åkare haft sjukdomar och skador som ställt till det.
Citera
2026-01-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Tippar:

Linn - Emma
Johanna - Moa L

För att de inte sätter "vad som helst kan hända" Hagström med Linn (eller i förstalaget). Och att man ger Linn en anledning att glänsa på en möjlig förstasträcka inför teamsprinten i OS. Men samtidigt sätter press på Linn med Johanna i det andra laget. Och samtidigt ger reservernas reserv Emma Ribom en chans i förstalaget. Efter heatpallen i Ski Detour.

Men man vågar nog inte peta Maja från teamsprinten i OS nu ändå så...

Inga OS-uttagna åkare vill köra en tuff sprintstafett dagen före en viktig sprinttävling.

Tydligen har ledningen övertalat "snälla" Johanna Hagström att ställa upp för att få fullt lag. Hagström som nyligen har varit sjuk och inte ens borde ha rest till Goms. Hon måste ha fått en garanterad plats i OS-sprinten annars förstår jag inte varför hon ställer upp så lojalt till en ledning som har varit allt annat än lojala mot henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in