Citat:
Ursprungligen postat av
Metallharry
"Truppen" till damsprinten kommer att spikas dagarna innan. Både Byström men även Maja har sagt det nu offentligt. Det är så verkligheten ser ut när vi har 5 medaljkandidater som slåss om 4 platser. Att anhöriga åker ner på ett OS ska väl inte påverka överhuvudtaget om man ska få åka eller ej.
Vad gäller Jonna på femmilen i Trondheim så var väl hennes första skidpar rent bedrövliga, och hon hämtade ju sig efter skidbytet och var klart bäst av resten på en femteplats.
Ja, vad dom säger offentligt är inte samma sak som vad dom säger internt. Det betyder inte att alla åkare långt innan vet om dom ska åka eller inte. Men om inte Hagström är given redan nu på en uttagning, vad ska hon åka istället? Är hon med som reserv? Just nu är det ju Svahn och Ribom som har "sämst" resultat, men Ribom har inte särskilt stor chans att ta en individuell medalj i nåt annat, så på mitt papper ligger Maja sämst till att bli uttagen. Men det är bara för att jag lägger mer vikt på en rättvis uttagning inom truppen, eftersom alla som är med kan vara på pallen.
För min del väger säsongens resultat som helhet tyngre än att lägga för mycket vikt på tex resultat i helgens sprint, som fortfarande är två veckor bort från OS.
Jag blir inte förvånad om både Svahn och Dahlqvist är på pallen. Tror även att Ribom visar på bra form.
Alla åkare på damsidan, förutom eventuellt Karlsson vet hur en toppar formen till ett mästerskap. Det är ju därför dom sagt att dom tex står över helgens tävling redan vid säsongsinledningen. Så jag har svårt att se att dagsformen sviktar så mycket för majoriteten av åkare att det blir några ändringar i sista stund. Jag vet inte alls hur en mäter en uttagning till sprint. Inte ens prologen brukar ge några exakta svar på finalerna.
Jag tror fortfarande att Byström har en ganska klar bild redan nu och det är bara akuta sjukdomsfall, skador och matförgiftning som sätter stopp för det.
Hagströms familj får väl boka en sistaminuten resa då om Johanna blir uttagen dagarna innan, eller avboka den eller vad dom nu väljer att göra.
Jonna kan bli uttagen till allt under OS, för mig är hon egentligen given på alla distanser, men jag ser henne inte som en av favoriterna till femmilspallen. Fast det beror ju på hur loppet utvecklar sig och är hon med på slutet så finns det goda chanser om hon legat med i klungan och sparat krafter.