2026-01-23, 15:38
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
S+M är det enda som kommer att fungera utan kaos i längden. Då kan vi förpassa alla andra partier till bänken där de hör hemma och få lite stabilitet i svensk politik.

Sekunden de försöker styra ihop får de under 50% tillsammans kanske tom under 30%. Svenskar som tror att S+M är möjligt i mer en 4 år är politiskt korkade.
Citera
2026-01-23, 15:39
Medlem
glockenreins avatar
Tror inte Tidö vinner utan att sossarna kommer gå med på MP:s och V:s galna krav för att kunna få makten själva även om de förstör Sverige. Hellden är en totalt verklighetsfrånvänd tönt.
Citera
2026-01-23, 15:42
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag röstade första gången på 1980-talet. Jag var indoktrinerad att tro att MP åtminstone var ett gott parti, även om jag aldrig röstat på dem utan på M. Första gången jag förstod att de är speciella var när Jimmie Åkesson, var det 2014, sa att "MP är våra huvudfiender". Vad menar han, det snälla partiet? Därefter har mina ögon öppnats mer och mer och de är Sveriges mest destruktiva parti genom tiderna. För tiggare, för oändlig invandring, mot kärnkraft bilar flyg, mot längre straff, mot ett försvar. Exakt fel åsikt i varje fråga. En samling lantisar som är idealister och som på riktigt har näbbstövlar och kont på ryggen. De ska vara glada att Sverige drivs på annat sätt. Annars hade det inte funnits pengar till deras lekstuga med Sverige.

Det är passande med Hellden, som är en extra destruktiv partiledare. Kanske imploderar MP under honom, hans utseende och sätt i TV gör honom lätt att hata för alla. Då kan man lättare se vilken urusel politik de för.

SD är lantisar, MP är endast stadsbor. Tror du missat det på något sätt? I Sverige är det stadsbor som är helt galna politiskt.

Lantisar vill ha kärnkraft, 0 invandring och billig bensin. Du kanske syftar på strävare som flyttat in till stan?
Senast redigerad av sxephil 2026-01-23 kl. 15:44.
Citera
2026-01-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ja, MP kommer inte att sitta i en regering som säger ja till kärnkraft.
Det sade han i kvällens 30 min, på SVT.

Det rödgröna regeringsalternativet verkar vara en utopi redan innan valrörelsen dragit igång.
Och flera saker inom kriminalpolitiken sa han också nej till, bl a upphävande av medborgarskap.

Gav MP bort valsegern till Tidöpartierna nu?

Jag citerar Johan Pehrson.

Man säger en sak före valet sedan en sak efter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Sekunden de försöker styra ihop får de under 50% tillsammans kanske tom under 30%. Svenskar som tror att S+M är möjligt i mer en 4 år är politiskt korkade.

Det lär ju bero på hur de sköter sig. Och politiskt korkad kan du (uppenbarligen) vara själv.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Med sin cool look hästsvans ger han sig på högern med egna argument.

med den där underläppen blir han aldrig cool
Citera
2026-01-23, 15:45
Medlem
Citat:
Nej vi har bättre välfärd än någonsin, fler läkare poliser fler på dagis, högre studiemedel osv. S går inte till val med frågan "bättre välfärd".

Det är inte M som sköter migrationsfrågan, det är SD som bestämmer och M som lyder.

Prata med en random lärare i grundskolan och påstå att vi har bättre skola än någonsin.

Prata med en random sjuksyster på valfritt sjukhus och påstå att vi har bättre vård än någonsin.

Prata med en random student på valfritt universitet och påstå att studiemedlet är tillräckligt bra.

Du kommer att bli utskrattad.
Citera
2026-01-23, 15:45
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Det lär ju bero på hur de sköter sig. Och politiskt korkad kan du (uppenbarligen) vara själv.

Tänk igenom scenariot en gång så förstår du att det är omöjligt. Centerpartiet försvann nästan från riksdagen när de samarbetade med S. Finns inget som talar för, verkligen inget, att S+M kan fungera. Det är politiskt självmord både för S och M.
Citera
2026-01-23, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Tänk igenom scenariot en gång så förstår du att det är omöjligt. Centerpartiet försvann nästan från riksdagen när de samarbetade med S. Finns inget som talar för, verkligen inget, att S+M kan fungera. Det är politiskt självmord både för S och M.

Det skulle förstås vara något av en krisregering, men vi är ett land som på många sätt befinner oss i kris. Vi behöver få ordning på skutan Sverige igen och då kan vi inte låta hobbypartier som MP och KD vara med och fatta viktiga beslut!
Citera
2026-01-23, 15:53
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Det skulle förstås vara något av en krisregering, men vi är ett land som på många sätt befinner oss i kris. Vi behöver få ordning på skutan Sverige igen och då kan vi inte låta hobbypartier som MP och KD vara med och fatta viktiga beslut!

Partier sätter sig själva framför landet. Endast ett världskrig eller rysk invasion i vår absoluta närhet hade kunnat ge en sådan krisregering. Jag kan hålla med om att det troligen hade varit bättre för Sverige, tom S+SD hade varit bättre. Men det kommer aldrig att hända.
Citera
2026-01-23, 16:00
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Berätta vad som ska ersätta Sveriges kärnkraft. 6 relativt små byggnader som ger lika mycket el som alla Sveriges vattenkraftverk.

Dvs berätta vad du drömde i natt.

Annars kul med folk som du och Hellden som tror att klyschor skapar el.

Ok, du drar rätt snabba slutsatser. Kanske du inte har tänkt igenom ditt ställningstagande riktigt ännu. Jag tycker det vore intressant att exempelvis höra var du tänker dig att pengarna ska komma från. Det är ju bara en av många olösta problem med kärnkraften. Jag tänker dock inte servera dessa på silverfat. Du verkar inte så mottaglig för argument att döma av hur du skriver till mig och andra.

Och nej, jag röstar inte på mp så bespara mig den etiketten. Däremot är det mycket bra att åtminstone ett parti reagerar mot de ”sanningar” som får alltför många att ohämmat springa åt samma håll. Och om jag inte missminner mig så har väl finansmarknadsministern alldeles nyligen börjat svaja pga kostnaderna.
Citera
2026-01-23, 16:03
Medlem
Mp är inte ens ett miljöparti. Kärnkraft =mindre koldioxidutsläpp. Men med Mp så blir det mer brunkol och rysk gas.

Det är bara att titta ut genom fönstret så ser man varför solenergi inte är en svensk lösning el vindkraft. I Sverige.

Ja el om vi lägger ner all industri och cyklar till jobbet kanske, som Hellden kanske kan. ( elcykel )

Dvs ner med ekonomin, jobben och den sk vääälfäääärden. Tack Mp och Sossar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in