2026-01-23, 09:29
Medlem
Krokofantmans avatar
Hej Flashback. Jag har nyligen fått mitt kort nekat flera gånger vid internetköp. Så fort det rör sig om utländska sidor så verkar det inte fungera. Det har aldrig varit ett problem innan den här veckan. Mitt kort är ett mastercard genom sparbanken. Har detta något med grönland att göra? Eller har det något med att när jag går in på kort i appen så står det att det finns två kort men ett av dem är inte aktiverat och jag behöver bekräfta att det har levererats. Det märkliga är att det nya kortet har jag inte beställt och mitt gamla kort går inte ut förens om typ 1 år så banken borde inte ha skickat ut ett nytt kort än?

Jag känner mig omyndighetsförklarad när jag måste använda min 80 åriga fars kort. Hjälp mig flashback
Citera
2026-01-23, 09:33
Medlem
Kan vara att du inte nyligen handlat i butik och att det nu har gjorts så många köp (krav vid X antal köp och vid visst belopp) att det är dags att slå in koden?
Citera
2026-01-23, 09:37
Medlem
Krokofantmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kan vara att du inte nyligen handlat i butik och att det nu har gjorts så många köp (krav vid X antal köp och vid visst belopp) att det är dags att slå in koden?

Jag använder kortet i butik dagligen. Vet inte när jag behövde slå in koden senast dock. Man tänker ju inte på sånt längre när det finns blipp. Och behöver man slå in koden så gör man ju det automatiskt utan att tänka på det.

Jag har inte handlat mer på nätet än vanligt. snarare tvärtom.
Citera
2026-01-23, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofantman
Hej Flashback. Jag har nyligen fått mitt kort nekat flera gånger vid internetköp. Så fort det rör sig om utländska sidor så verkar det inte fungera. Det har aldrig varit ett problem innan den här veckan. Mitt kort är ett mastercard genom sparbanken. Har detta något med grönland att göra? Eller har det något med att när jag går in på kort i appen så står det att det finns två kort men ett av dem är inte aktiverat och jag behöver bekräfta att det har levererats. Det märkliga är att det nya kortet har jag inte beställt och mitt gamla kort går inte ut förens om typ 1 år så banken borde inte ha skickat ut ett nytt kort än?

Jag känner mig omyndighetsförklarad när jag måste använda min 80 åriga fars kort. Hjälp mig flashback

De flesta banker ger möjligheten att spärra för internetköp via kortet. Kontrollera att inte spärren är "iklickad".
Citera
2026-01-23, 09:39
Medlem
Du kanske måste öppna kortet för utlandsköp.
Citera
2026-01-23, 09:42
Medlem
Krokofantmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Du kanske måste öppna kortet för utlandsköp.

Det är inga problem gjort utlandsköp innan och har kontrollerat i appen att det inte stängts av.
Citera
2026-01-23, 09:43
Medlem
Krokofantmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
De flesta banker ger möjligheten att spärra för internetköp via kortet. Kontrollera att inte spärren är "iklickad".

Det har jag kontrollerat det är inte spärrat för varken fysiska eller internetköp. märkligt nog.
Citera
2026-01-23, 09:44
Medlem
bema56s avatar
Prova att spärra det gamla och aktivera det nya, eller kontakta banken och fråga vad det är för problem.
Låter märkligt att de skickar ut ett nytt kort om du inte själv beställt det?
Citera
2026-01-23, 09:47
Medlem
Krokofantmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Prova att spärra det gamla och aktivera det nya, eller kontakta banken och fråga vad det är för problem.

Det skulle krångla till det för mycket i vardagen eftersom jag inte fått det nya än. Men i appen står det att det ska finnas ett som inte är aktiverat. Jag tänkte göra det men dem öppnar inte förens kl 11. Så tänkte om någon här hade liknande problem.
Citera
Medlem
Citat:
Jag använder kortet i butik dagligen. Vet inte när jag behövde slå in koden senast dock. Man tänker ju inte på sånt längre när det finns blipp. Och behöver man slå in koden så gör man ju det automatiskt utan att tänka på det.

Jag har inte handlat mer på nätet än vanligt. snarare tvärtom.
Hjälpte för mig en gång, var lika förvånad, efter slagit koden så funkade det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Man får nytt kort automatiskt när det gamla börjar gå ut men ts säger att det är ett år kvar på det gamla kortet och det är ju konstigt.
Citera
2026-01-23, 09:50
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Det skulle krångla till det för mycket i vardagen eftersom jag inte fått det nya än. Men i appen står det att det ska finnas ett som inte är aktiverat. Jag tänkte göra det men dem öppnar inte förens kl 11. Så tänkte om någon här hade liknande problem.
Märkligt att du inte fått kortet än om banken vill att du ska aktivera det och att du inte beställt nåt nytt?
Kanske nåt fiffel på gång?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in