2026-01-23, 09:53
Medlem
Krokofantmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Märkligt att du inte fått kortet än om banken vill att du ska aktivera det och att du inte beställt nåt nytt?
Kanske nåt fiffel på gång?

Ja kanske. Men innan det är aktiverat borde dem inte kunna göra något fiffel. Och det är märkligt att det skulle ske samtidigt som det vanliga kortet börjar krångla?
Citera
2026-01-23, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofantman
Ja kanske. Men innan det är aktiverat borde dem inte kunna göra något fiffel. Och det är märkligt att det skulle ske samtidigt som det vanliga kortet börjar krångla?
Ditt kort kanske finns på någon lista över kapade kort och att banken agerat i förebyggande syfte?
Citera
2026-01-23, 09:57
Medlem
Krokofantmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Ditt kort kanske finns på någon lista över kapade kort och att banken agerat i förebyggande syfte?

Kanske men då borde dem ju ha hört av sig tycker man?
Citera
2026-01-23, 09:57
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ja gör inget innan du kontaktat banken för att vara på den säkra sidan. Det händer att det stjäls kort ur postlådor och postfack. Nån annan kan ha kommit över det nya kortet.
Citera
2026-01-23, 09:59
Medlem
Det hände mig med.

Fick ringa banken som förklarade att :

"Vi har en automatiserad tjänst som övervakar och analyserar ditt köpmönster. Detta köp är utanför mönstret och spärras automatiskt. Vi kan låsa upp spärren under 24 timmar så du kan göra köpet"

De kunde dock inte förklara hur man blir av med den automatiska spärren eller vad den bygger sina algoritmer på eller varför jag var omyndig enligt dem i just detta fallet. Det var också köp av en leksak från USA.
Citera
2026-01-23, 10:01
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Kanske men då borde dem ju ha hört av sig tycker man?
Ja för mig har det hänt vid 2 tillfällen att banken ringt tom på kvällstid och berättat att de spärrat mitt kort pga att någon försökt att handla på det i bla Turkiet och Sydafrika några timmar efter att jag själv använt kortet här i Sverige.
Citera
2026-01-23, 10:06
Medlem
Citat:
Ja för mig har det hänt vid 2 tillfällen att banken ringt tom på kvällstid och berättat att de spärrat mitt kort pga att någon försökt att handla på det i bla Turkiet och Sydafrika några timmar efter att jag själv använt kortet här i Sverige.
Men bankerna säger ju att dom inte ringer upp?
Citera
2026-01-23, 10:07
Medlem
Krokofantmans avatar
Citat:

Aja jag ska bara dricka upp kaffet så får jag gå bort till banken så jag kan vara där när dem öppnar.
Citera
2026-01-23, 10:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Reglerna för transaktioner utanför EU ändrade för några månader sedan och det kom nått extra steg som man måste identifiera sig genom. Gå in på din bank och läs hur du ska göra för att få det att fungera.
Citera
2026-01-23, 10:20
Medlem
Är det sidor som använder VerifiedByVisa/MaterCard SecureCode eller inte?

Många banker spärrar säkert mot internetsidor som inte använder dessa.
Citera
2026-01-23, 10:28
Medlem
SilkyJohnsons avatar
På swedbank lär man logga in och aktivera internetköp för att det ska funka
Citera
2026-01-23, 10:39
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Men bankerna säger ju att dom inte ringer upp?
Var säger dom det och i vilket sammanhang?
Helt klart ringde de upp v vid dessa 2 tillfällen!

"Ringer bankerna kunder?
Vet när vi ringer dig

Vi kontaktar dig om du har skickat in en begäran om ett samtal vid en viss tidpunkt , till exempel ett samtal med en rådgivare. Vi kontaktar dig om vi upptäcker någon ovanlig aktivitet i ditt/dina konto(n). Du måste bekräfta om du har godkänt aktiviteten."
Senast redigerad av bema56 2026-01-23 kl. 10:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in