2025-07-22, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Kalle och Musse är superstars de har serietidningar, långfilmer, tv-serier, leksaker och nöjesparker och en massa andra saker.

Ai kommer inte kunna konkurrera med det.
Märkligt resonemang. De skulle ha kunnat vara skapade av Ai men låt inte det störa. Levande skådespelare är ingen självklarhet inom film.
Citera
2025-07-23, 09:06
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Den som betalar för att filmerna ska göras bryr sig inte ett skit om konst, om en bajskorv som glider ner för en fönsterruta bringar in miljoner kommer del 2, 3 och 4 som ett brev på posten.
De som betalar för att titta bryr sig, därför går ingen och tittar på en bajskorv som glider nerför en fönsterruta.
Citera
2025-07-23, 09:07
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Märkligt resonemang. De skulle ha kunnat vara skapade av Ai men låt inte det störa. Levande skådespelare är ingen självklarhet inom film.
Vi får väl se om AI lyckas skapa en karaktär som alla gillar och som drar in pengar i hundra år som musse har gjort
Citera
2025-07-24, 01:15
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Om jag lärt mig en sak under den teknologiska utvecklingen är det att folk som säger att något ”aldrig kommer att hända” alltid har fel. Dylika uttalanden bevisar bara att hårddisken under kepsen är full och inte kan ta emot mer data. Uppgradera.

Klok iakttagelse, där. Over there i USA anpassar sig samtliga branscher till AI nu, och individer lär sig att ta befälet över den Konstgjorda Intelligensen. Man får se till att kompetensutveckla sin nisch och hitta en gynnsam adaptation.

Trevligt nog så är utvecklingen Darwinistisk, och vi som redan var begåvade innan, blir ännu mer intelligenta med hjälp av AI.
Citera
2025-07-24, 01:41
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
De som gör filmer är konstnärer, de gör filmer som vi människor berörs av, och de kan göra det eftersom de är människor precis som oss samma känslor som vi som tittar på filmerna.

Ai kan bli bra på i princip allting, men konst, böcker, film, musik osv kommer vara där Ai alltid kommer ligga efter.

Ligga efter vad?

Somliga konstnärer skapar konst som visar någonting dom vill uttrycka.
Andra konstnärer skapar konst som publiken vill ha.

Det är antagligen svårare för en AI än för mig att veta vad jag vill uttrycka.
Det är antagligen lättare för en AI än för mig att veta vad andra än jag vill konsumera.

https://www.youtube.com/watch?v=3Nlb-m_vKYM
https://www.youtube.com/watch?v=eKxNGFjyRv0
Senast redigerad av Korv-Bajs 2025-07-24 kl. 01:52.
Citera
2025-10-08, 11:36
Medlem
Verkar ju ändå vara en viss utveckling inom detta. Snart kanske folk kan sitta hemma och författa för sig själv och att sedan känna sig som en filmmakare när texten läggs över i filmprogrammet.
Citera
2025-10-09, 16:37
Medlem
diseuses avatar
Här är en trailer (med engelska undertexter) för Surlar (engelsk titel Castle Walls), en turkisk TV-serie helt gjord i AI, som förväntas ha premiär senare i år:

https://youtu.be/PzazjzElG0E
Citera
2025-10-09, 19:27
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Ja alltså… modeller som Sora, Sora2 osv kan verka imponerande men eftersom de alla bygger på transformers… så lär det dröja hundratals om inte tusentals år innan hela filmer görs med dom.

(Och det är under förutsättning att allt som genereras är perfekt)

Transformers skalar tyvärr kvadratiskt, det är inte en slump att nästan allt AI genererat enbart är några sekunder, minneskraven (och där med också prestanda) ökar något enormt, 5-10 sekunder är rimligt med ett bra grafikkort idag, 10-20 med det värsta som finns på marknaden….

Så vad kan man göra då? Inget eftersom tekniken är helt trasig i det här hänseendet med vad man vet idag, det går liksom inte generera 10 sekunder och fortsätta med sista bildrutan på sekund 10 och generera 10 sekunder till osv… för modellen förstår inte vad som händer och i stället får man konstiga rörelse, händelser osv.

Så nej inga långfilmer kommer produceras med den tekniken.
Citera
2026-01-23, 12:22
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Nu är det mer än två och ett halvt år sedan trådstart och det är dags för en liten milestone check.

Det jag nu skulle säga är på plats är:
- teknisk och konstnärlig kvalitet på generering rent generellt.

Det som börjar närma sig:
- modellernas förmåga att behålla konsistens mellan olika klipp och vinklar.

Det som fortfarande har en bra bit kvar:
- Kontroll.
Som kreatör så behöver man ha kontroll och det finns väldigt lite av det även om modellerna nu börjar marknadsföra "total kontroll" som en feature. Detta är i samtliga fall bara marknadsförings-ljug.

Ber man om en "sakta inåkning" så är det roulette om man får en snabb zoom in, någon konstig sweep framåt eller en snabb inåkning som om kameran suttit fast på en F1 bil. Det finns endast liten mängd kontroll.

Min gissning är att det fortfarande saknas ett genombrott då det kommer till detta, men från en kreatörs perspektiv så är det just kontrollen som är fundamental. Är den total så finns det ingenting man inte kan ta från ide till produkt.

- Inference-kostnad
Att generera med de mest kvalitativa videomodellerna kommer fortfarande med en relativt betydande kostnad som har sin förklaring i att en stor mängd compute används och om vi ser på marknaden för compute så vet vi att den är ansträngd och därav kostar det. Det här är ingenting som videomodellerna kommer att lösa, utan det här kommer att lösas då mer och mer compute tillförs världen rent allmänt. Då går priset ned enligt den enkla formeln: "Tillgång och efterfrågan"

A.Karpathy:
Snart tre år sen du idiotförklarade alla i den här tråden.

Jag ser fortfarande inte en enda film på Netflix som ersatt skådespelare som är AI-genererad.
Jag sa att det absolut kommer att förändra filmbranschen men kanske med en mjuk övergång på ca 15 år men är nyfiken på hur du med din galaxhjärna ser på det?

Är det exakt efter fem år och tre månader som alla filmer byts ut över en natt till AI-genererade alternativ?

-
Citera
2026-01-23, 12:39
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Ja alltså… modeller som Sora, Sora2 osv kan verka imponerande men eftersom de alla bygger på transformers… så lär det dröja hundratals om inte tusentals år innan hela filmer görs med dom.

(Och det är under förutsättning att allt som genereras är perfekt)

Transformers skalar tyvärr kvadratiskt, det är inte en slump att nästan allt AI genererat enbart är några sekunder, minneskraven (och där med också prestanda) ökar något enormt, 5-10 sekunder är rimligt med ett bra grafikkort idag, 10-20 med det värsta som finns på marknaden….

Så vad kan man göra då? Inget eftersom tekniken är helt trasig i det här hänseendet med vad man vet idag, det går liksom inte generera 10 sekunder och fortsätta med sista bildrutan på sekund 10 och generera 10 sekunder till osv… för modellen förstår inte vad som händer och i stället får man konstiga rörelse, händelser osv.

Så nej inga långfilmer kommer produceras med den tekniken.

Jag tillhör varken skeptiker eller de som är överdrivet övertygade om att AI kan göra allt "nästa år" eller med "nästa modell" men jag vill jag lägga fram en liten tanke. Jag ser inte att vi kommer att gå från att inte kunna göra en hel film till att kunna promta den och få den i ett oneshot. Det klarar precis som du säger inte modellerna. Men jag kan se en teknisk lösning framför sig där den segmenterar och delar upp uppgiften i milestones och använder fler verktyg än bara generering för att göra filmen. Det skulle kunna se ut så här.

Prompt: Gör en 10 minuter lång film om en rosa katt som bygger en raket och flyger till mars.

1. Prompten går först till en LLM som skriver ett manus för en 10 minuter lång film. (kan göras idag)
2. Samma LLM konverterar manus till en shotlist (kan göras idag).
3. LLM gör beskrivningar på objekt som ska vara med i filmen och resonerar sig fram till att den behöver rendera referenser som stillbilder och tar fram en lista på vad som ska få roffar.
4. En bildgenererare renderar ut bilder på den rosa katten, rymdraketen, de andra karaktärerna, lauchpad, Jorden, Mars, interiört rymdraketen, rymddräkten och så vidare
5. En lista med prompts för varje tagning genereras.
6. Listan går in i Sora4/higgsfield6/Runway7 eller whatever tillsammans med reffarna.
7. Varje tagning är ett "eget jobb" och därmed så måste man bara ta höjd för att bildmodellen ska klara 10 kvalitativa sekunder. Inte 10 minuter. (konsistens är key med det börjar bli bra)
8. Nu finns det 150 separata klipp renderade.
9. En ny modell tar över igen och sorterar upp klippen och gör någon form av klippning/trimmning och val av vinklar baserat på att den är tränad på just detta.
10. Fine tuning. Nu är en film grovklippt. Först görs en dialouge-run där filmen åter igen styckas upp och dialog putsas så det matchar ansiktsrörelser. Sedan en SFX run där ljudeffekter läggs på och sedan en music-run för genererad musik.

Det här är ingenting som kommer finnas "nästa år". Jag tror det tar mer tid än vad evangelisterna tror men jag tror att smarta människor kommer att titta på problemet med transformers och lösa det genom smart segmentering.
Citera
2026-01-23, 13:08
Medlem
GlennGBGs avatar
Det görs redan, men det är inte speciellt bra. Min fru gjorde filmer med påhittade varelser som lekte med våra katter, och visade dessa för våra barn. VÄldigt lyckat!
Hon tog kort på miljö och "statister", och sedan skrev in vad som skulle hända vid prompten. Ganska mycket trial-and-error men det blev lyckat till slut. Men, AI´t är inte smart, den kan liksom inte riktigt tänka själv, se en bild eller film och bedömna vad som är rimligt eller ej. Den förstår inte vad den ser eller gör, helt enkelt.

Så, det är helt klart görbart. Det finns mycket film på nä'tet som är ai-skapat; sök på tuben bara så får du se..
Citera
2026-01-23, 14:39
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag tillhör varken skeptiker eller de som är överdrivet övertygade om att AI kan göra allt "nästa år" eller med "nästa modell" men jag vill jag lägga fram en liten tanke. Jag ser inte att vi kommer att gå från att inte kunna göra en hel film till att kunna promta den och få den i ett oneshot. Det klarar precis som du säger inte modellerna. Men jag kan se en teknisk lösning framför sig där den segmenterar och delar upp uppgiften i milestones och använder fler verktyg än bara generering för att göra filmen. Det skulle kunna se ut så här.

Prompt: Gör en 10 minuter lång film om en rosa katt som bygger en raket och flyger till mars.

1. Prompten går först till en LLM som skriver ett manus för en 10 minuter lång film. (kan göras idag)
2. Samma LLM konverterar manus till en shotlist (kan göras idag).
3. LLM gör beskrivningar på objekt som ska vara med i filmen och resonerar sig fram till att den behöver rendera referenser som stillbilder och tar fram en lista på vad som ska få roffar.
4. En bildgenererare renderar ut bilder på den rosa katten, rymdraketen, de andra karaktärerna, lauchpad, Jorden, Mars, interiört rymdraketen, rymddräkten och så vidare
5. En lista med prompts för varje tagning genereras.
6. Listan går in i Sora4/higgsfield6/Runway7 eller whatever tillsammans med reffarna.
7. Varje tagning är ett "eget jobb" och därmed så måste man bara ta höjd för att bildmodellen ska klara 10 kvalitativa sekunder. Inte 10 minuter. (konsistens är key med det börjar bli bra)
8. Nu finns det 150 separata klipp renderade.
9. En ny modell tar över igen och sorterar upp klippen och gör någon form av klippning/trimmning och val av vinklar baserat på att den är tränad på just detta.
10. Fine tuning. Nu är en film grovklippt. Först görs en dialouge-run där filmen åter igen styckas upp och dialog putsas så det matchar ansiktsrörelser. Sedan en SFX run där ljudeffekter läggs på och sedan en music-run för genererad musik.

Det här är ingenting som kommer finnas "nästa år". Jag tror det tar mer tid än vad evangelisterna tror men jag tror att smarta människor kommer att titta på problemet med transformers och lösa det genom smart segmentering.

Det är man redan gör, har en LLM generera storyboard med scener sedan genereras dessa individuellt och klistras ihop…
Problemet är att scenerna blir inte konsekventa när de genereras så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in