2026-01-23, 00:16
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är inte första gången något sådant här inträffar. Det har varnats i flera år just för den här typen av bedrägerier som är ännu mer uppenbara än de som låtsas ringa från banken och vill hjälpa en att säkra ens konto. Förstår man inte det så ska man ha en god man.
Ja det är tänkbart, det kan inte jag bedöma, men även intelligenta människor kan vara lättlurade.
Det är likförbannat inte offrets fel. Förövrarens omoral blir inte heller mindre av att offret är easy target. Bara fascister ser offer som värda förakt.
Citera
2026-01-23, 00:32
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Ja det är tänkbart, det kan inte jag bedöma, men även intelligenta människor kan vara lättlurade.
Det är likförbannat inte offrets fel. Förövrarens omoral blir inte heller mindre av att offret är easy target. Bara fascister ser offer som värda förakt.

Hade inte offret varit så naivt och godtroget så hade inte bedragarna kunnat göra något. Det här går som sagt att jämföra med att flasha med en bunt tusenlappar i förorten eller med sin splitternya rolex på krogen. Det betyder inte att det är ok att stjäla från dem, men det faller också under eget ansvar.
Citera
2026-01-23, 01:02
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
ALLA äldre borde ha God Man... Detta är så dumt så klockorna stannar och det händer hela tiden. Jag anser Inger borde bli åtalad för sin dumhet - slika, korkade kärringar måste lyftas fram i ljuset till allmän bespottning. Först då kanske tanterna lär sig...
Citera
2026-01-23, 03:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Hon var inte rädd - hon var ensam och kände sig smickrad.
Det framgår med all önskvärd tydlighet i intervjun i P1.

Det var just det jag var inne på i mitt förra inlägg, kvinnor som blir lurade på detta sätt behöver ofta någon sorts krydda i sitt trista vardagliga liv och vad passar då bättre än en kändiskock från TV eller en rockstjärna eller filmstjärna.

Visst är det väldigt sorgligt och tragiskt att "Inger" blev lurad (jag tycker faktiskt synd om henne) men nånstans måste det ändå ha blinkat en liten diskret röd varningslampa fast den ignorerade hon troligtvis.
Citera
2026-01-23, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
ALLA äldre borde ha God Man...

Om de inte har någon nära person som kan bli det då?

Då lär bedragarna vilja bli goda män om vem som helst kan bli det.
Citera
2026-01-23, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför skickar folk pengar, stort som smått, till någon de aldrig ens träffat?

varför kommunicerar man öht??
Skulle aldrig falla mig in. Jag har blivit kontaktad massivs av gånger genom facebook och annan social media, via SMS, via telefon. Jag svarar inte ens.

Är man pratsjuk så finns det forum, eller så får man försöka fixa riktiga vänner.

Hur många ggr har "Inger" själv sökt upp en helt okänd och börjat chatta, frågat efter pengar? Jag gissar på 0 ggr.
Citera
2026-01-23, 06:38
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det hade vi också, och det kodordet kunde även användas om de ville bli hämtade när de sov över hos en kompis, men inte vågade säga det så att kompisen eller dennes/dennas föräldrar hörde. Vi hade i tankarna någon otrygg situation med kompisens pappa, storebror eller något. Som tur var hände aldrig detta, men hade de sagt ordet så hade vi åkt dit och hämtat dem direkt!
Ja, det är smart och jag hade inte tänkt på att kodordet kan även användas även i andra fall!
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Exakt man ställer kontroll frågor som bara bägge vet om för att vara helt säker på vem man pratar med i telefonen.

Den här sortens bedrägerier med att utge sig för att vara någon annan kommer vara vanligare och hur man ska stoppa detta förutom att inte svara i telefon vet jag inte för man vet aldrig vem det är som ringer efter detta svarar jag aldrig när det ringer längre
Ja, bedrägerier som detta är mer lönsamt än narkotikamarknaden för gängkriminella om jag har förstått det korrekt.
Nej, vi svarar aldrig i telefon om vi inte vet vem som ringer. Är det något viktigt så spelar de in röstmeddelande eller skickar ett sms.
Citera
2026-01-23, 06:40
Medlem
Merwinnas avatar
Vill bara lägga till, att vi inte vet hur gammal Inger är. Eller kan någon få fram det från rättegångshandlingar? Pengamulorna är ju åtalade, vad jag förstod, då kanske det står i fupparna avseende dem?

Hur eller hur, alla som blir lurade är inte gamla. Det VANLIGASTE vid romansbedrägerier är att offret är en kvinna mellan 50-70, och det är inte heller gammalt idag. Men det har även varit några avsnitt på Catfished om unga kvinnor som har blivit lurade, då har de trott att de chattar med snygga unga manliga skådespelare som är med i TV-serier för ungdomar. "Stranger things" bland annat. Det var en ung, ensam mamma som hade gett bort motsvarande över 100 000 svenska kronor, och det var ju för henne jättemycket pengar, som hade gjort stor skillnad för hennes barn.
Citera
2026-01-23, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
"Brukas hitta på ursäkter"? Vad lever du i för vanföreställd värld? Du försöker pracka på detta som en verklighet, inget annat.

Det är inte den utsattes ansvar att denne blivit rånad/utpressad på pengar. Hur genomsjuk är du egentligen.

Anser du inte att "Inger" har något ansvar alls över sina egna pengar - som hon nu inte längre har kvar...?
Citera
2026-01-23, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Tror att dessa lurendrejare börjar med att smickra in sig hos offret tills offret öppnar sig. Så binder man ett förtroligt band. Man chattar varje dag. Sedan slutar bedragaren höra av sig och offret blir oroligt över att han/hon kan skrivit något som den andre kan ha stört sig på eller att bedragaren har fått kalla fötter i 'relationen'. Offret blir medgörligt.

När de sedan får kontakt igen är offret bearbetat och berett på att ge eftergifter och hjälper gärna bedragaren, som har 'tvingats uppsöka dyr sjukhusvård', 'blivit hemlös p.g.a. husbrand', m.m.

Bedragaren fortsätter smickra och gulla ett tag. Offret njuter. Sedan kommer nästa slag och bedragaren ändrar till ett hårdare språk och befallande ton. Offret blir nervöst och ger bedragaren vad den önskar, allt för att inte hamna i onåd. Bedragaren gullar igen tills nästa olycka eller katastrof inträffar.

Sedan ska de träffas och bedragaren behöver flygbiljett och nya kläder (hans/hennes har brunnit upp, stulits, tappats bort under resa m.m.) Fickpengar och resväska behövs också, liksom vaccinationer. Offret betalar, sitter hemma och trånar.

Så kommer meddelande från bedragaren (som naturligtvis befinner sig i ett land på andra sidan jordklotet, gärna tjänsteresa) om att resan måste ställas in p.g.a. sjukdom. Sedan har han/hon fått sparken eller så har arbetsgivaren stulit alla pengar och stuckit. Därefter ska resan bli av igen men då måste bedragaren köpa dyra mediciner för att kunna resa och sedan har han/hon tappat passet och det tar låååång tid att få ett nytt pass i Grenada, S:t Kitts eller var nu idioten uppger befinna sig. Under tiden behövs pengar. När det åter igen blir tal om resa, han någon stulit flygbiljetten och nya pengar skickas.
O.s.v.

Det kvittar hur du försöker linda in bedrägeriet - "Inger" är stendum och det är alla andra också som råkar ut för slika brott. Du skickar inte pengar till någon du aldrig träffat i verkliga livet, hur mycket kontakt man haft via sociala media och internet i övrigt och/eller över telefon, samt vilka tårdrypande historier de framlägger för dig... Det är så hål i huvudet så att klockorna stannar - detta är inget nytt och dessa "offer" som befinner sig så ofta på sociala media och internet borde hört talas om dessa bedragare och "sol- och vårare". Tyvärr, är det väl så att dessa "offer" oftast är mentala pygméer och därmed enkla att dupera.
Citera
2026-01-23, 09:08
Medlem
Hon måste väl ha hållit sin "relation" med Tarek hemlig, för hade hon talat om detta för någon så kan jag tänka mig att den personen hade reagerat.
Citera
2026-01-23, 09:10
Medlem
Sven5678s avatar
Undrar hur många "Inger" de prövat innan de fick fullträff på den här kärlekstörstande damen, vi får ge dessa lite credd för att de inte fastnade i fällan.

Men hur svårt hade det varit att kolla upp detta med Tareqs agent eller fru eller vad som helst. Men damen var väl förälskad upp över öronen och fick hårda instruktioner från "Tareq" att inte kontakta någon i ärendet då han skämdes och kanske skulle avsluta sitt liv om denna pinsamma ekonomiska knipa skulle komma fram.

Damen satt fast i fällan och kunde bara betala och hoppas att "Tareq" skulle komma på grön kvist, skilja sig, överge sitt nyfödda barn och husbygge, lämna allt för sin ängel i nöden "Inger"

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in