2026-01-22, 11:14
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
Alla mainstream-media skriver att BO är KarinKungsholmen.

Svenska medelålders kvinnor är alla inlärda på att vilja ha en manlig vän som spelar med andra laget och som därför inte är som alla heterogubbar en potentiell våldtäcktsman.

Det kommer bli en TareQ-Tailor-tsunami av bedragare. AI-röst, mer porträttlik än originalet. Tarek måste till TV-sofforna och se Sverige rakt in i studiokameran: -Det är inte jag.

Nu är jag numer en övre medelålders kvinna på 55 år och har ALDRIG gått på ngt sådant här. För mig är det totalt obegripligt hur man kan vara så lättlurad och tvärblåst. Jag tycker 0 synd om ”Inger”. Har aldrig varit möjligt att lura mig, inte ens som tonåring.
Citera
2026-01-22, 11:18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Nu vet jag inte exakt när detta bedrägeri ägde rum men en snabb googling hade visat henne att Tareq Taylor inte verkar ha så stora ekonomiska bekymmer:

Även om det är ren idioti att föra över pengar till en främling så är det ytterst beklagligt att folk skor sig på andra på det viset.
Att folk skänker bort sina pengar till okända är inte straffbart och sådana behöver en god man, det är lika dant folk som vill köpa något och gör förskottsbetalning på begagnade grejer och aldrig får det dom betalar för och folk kommer fortsätta att lura av folk pengar.

Nu för tiden är det ännu värre med AI röster i telefon här är ett exempel: mor och son sitter i soffan och tittar på tv när moderns telefon ringer, hon ser att det är sonen som ringer "men han sitter brevid i soffan och ser förvånad ut" modern svarar och det låter som det är sonens röst och har på högtalaren så bägge hör.

Det pratas väldigt mycket av den som ringer och sedan kommer det, har lite krångel här och kan inte betala om du swishar mig 500 kr nu så får du tillbaka det i kväll.

Ja detta har faktiskt hänt och blivit polisanmält min sambo satt i samma rum och hörde allt.

Enligt källa så snor dom rösten när folk håller på att leka med AI och telefonen blir avlyssnad och dom ser telefonlistan med nummer koder och även lösenord och det finns en specifik sida man kan roa sig med att göra AI musik som folk får många problem efteråt och så sa polisen när anmälan gjordes och jag var då med och hörde vad som sades.

Hur det gick med den här anmälan behöver jag väl inte gå in på för vi alla vet ju att den lades ner och slängdes...
Citera
2026-01-22, 11:24
Avslutad
Inger får skylla sig själv och det kan faktiskt diskuteras om det är synd om henne. Hon verkar sakna all form av omdöme och borde inte ha anförtrotts pengarna från första början. Det är mer synd om hennes pappa som låtit henne ta del av hans surt förvärvade pengar som hon sedan transferarar till valfritt U-land.

Det märkliga är att det finns människor som går på sånt här. Om man frågar Inger om hon inte läst om liknande bedrägerier tidigare i tidningarna så kommer hon med 99 procents säkerhet att bekräfta att hon gjort det. Men att hon trodde att det var på riktigt denna gång. Hon förtjänar ingen guldkantad pension.
Senast redigerad av Anklagaren 2026-01-22 kl. 11:40.
Citera
2026-01-22, 11:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Mycket troligt är det folk i Kambodja som med hjälp av kinesisk Ai styrda av kinesisk maffia som gör detta, i Kambodja finns det stora bedrägericentraler som jobbar främst med facebook och just luras med svenska kändisar, de flesta har säkert sett dessa fejkannonser med ursprung Kambodja.

Det är inte bara gränsområden Thailand och Kambodja bråkar om utan Thailand har många medborgare inlåsta i just bedrägericenters i Kambodja och Thailand kräver dessa kidnappade/utpressade stackare skall släppas annars kommer Thailand fortsätta kriget (med all rätt).

Ja, men detta var inte en sådan annons, det är jag ganska säker på. Annonserna går ut på att en falsk kändis rekommenderar något investeringsbolag eller liknande. Romansbedrägerierna börjar inte så, de börjar med att bedragaren kontaktar kvinnan direkt i ett kommentarfält eller privatmess och påstår sig vara kändisen, som har råkat se hennes Facebook- eller Instagramprofil och blivit helt betagen.
Citera
2026-01-22, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
https://www.news55.se/privatekonomi/lurades-pa-miljonarvet-av-falsk-tareq-taylor-att-man-ar-sa-dum/

Är det synd om Inger? Jag anser att hon får skylla sig själv som är så korkad.
Det är naturligtvis synd om henne för att hon är korkad.
Citera
Avslutad
Tragiskt. Än mer tragiskt att det är så lätt att komma undan trots att världen är så sammankopplade. Hur kan man föra över pengar ifrån en bank och den banken ser och förstår ingenting och vet inte vart pengarna har tagit vägen. Och samma veva hos bank nummer två, tre osv.
Det är en utländsk bank så då går det inte bla bla bla.

Sätt hårt mot hårt, ska du vara verksam i landet då har du fan järnkoll och är återbetalningsskyldig.
Banken i utlandet ska fixa tillbaka pengarna och ange vart tjuven befinner sig annars kan det landet med den banken glömma internationell handel med övriga världen.
Men då är man mjäkig som en sönderkokt nudel och tycker att bankerna är för viktiga, inget får störa dom ekonomiska strömmarna annars blir det ”katastrof”.

Till syvende och sist så landar det hos befolkningen i varje land, med den här jättefina demokratin, som behöver ta sig i kragen och rösta fram riktiga ledare och finns det inget så suger man inte den minst sämsta kuken.
Man suger ingen kuk för att klargöra, man röstar blankt tills makthavare gråter blod. 100 år i taget om så behövs.
Men befolkningen är för mycket sojabönor hela högen. Svaghet och rädsla..
Citera
Medlem
Android2000s avatar
Jag läste att Tareq själv blivit lurad på pengar alldeles nyligen så han har inte så mycket fast han bygger sitt drömhus. Med det inte sagt att han har lurat "Inger" 😄, det tror jag inte.
Citera
Medlem
Den person, som säger att BO får skylla sig själv hjälper bedragarna. Och är medskyldig till ökade brottsligheten. Det viktigaste man kan göra är

1 Få personer att fatta att inte lämna ut Bank id eller skicka pengar till någon

2 Om det har hänt få personen att anmäla. Då ökar chansen att polisen informerar om bedrägerier. Och risken för det minskar.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tror du? Jag vet vilka du menar, men jag har för mig att de kör andra typer av bedrägerier. Typ att de ringer upp gamla människor och låtsas att de ringer från banken, och lurar de gamla att föra över pengar. Tror att de kör barnbarnsbluffen därifrån också - alltså att messa mormor och låtsas att det är barnbarnet, som har varit med om en olycka eller en utpressningssituation eller något och behöver pengar direkt.

Men just de här romansbedrägerierna, där bedragarna låtsas vara någon känd person, det brukar vara nigerianer.

Det var nog länge sedan Nigeria ledde ligan i världen angående romansbedrägererierna. Numera är det spritt. Jag skulle säga Kambodja, Laos, Fillipinerna och sen kanske Nigeria. Bedrägerierna är globala både för GM och BO. Sverige har en fördel. Vi pratar svenska. Det är värre för engelsspråkiga länder.

Bedragarna finns i svaga stater eller kriminella stater (Ex Kambodja)

Länder som är involverade

1. Kambodja - epicentrum för industriella scam-fabriker - Kanske minskat efter Kina och Thailand sura

2. Myanmar - Minskat efter gerillans offensiv

3. Laos - Bra back up till ovan

4. Nigeria - EN klassiker men mer nätverk än industri som ovan

5. Philippines - Bra internet och bra på engelska

6. Vietnam - Växande mer avancerade bedrägerier

7. Malaysia - Tidigare stort ni mer penningtvätt mm

8. Thailand - penningtvätt, Många scams styrs fr Thailand med grupperna sitter i Kambodja och Burma. Kriget berodde delvis på att Thailand ville visa sig goda i sammanhanget. Plus många thailändare offer

9. Ghana - Mindre aktör liknar Nigeria ofta äldre offer.

10. Förenade Arabemiraten - Inga scams där men penningtvätt och tranfereringar.

Sen finns det för Sverige smålirare dvs svenska medborgare som sitter i tredje land. Ex Spanien, Estland och mm. Men svårare nu.
Citera
2026-01-22, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Är det fler än jag som tror att Tareq själv ligger bakom kuppen?
Det är nog bara du.
Citera
2026-01-22, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Nej det är nysvenska svartskallar som mest troligt sitter i Spanien.

Källa?

Men oavsett så måste de vara skickliga på språk för att via text förföra svenska tanter, genom att imitera någon smörig folkkär gubbe som tanterna blir våta i trosorna av.

Man måste beundra dessa bedragares skicklighet, och i ärlighetens namn så förtjänar dessa unga män pengarna mer än kärringarna som utan egen ansträngning ärvt pengar från sina pappor.
Citera
2026-01-22, 11:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Den person, som säger att BO får skylla sig själv hjälper bedragarna. Och är medskyldig till ökade brottsligheten. Det viktigaste man kan göra är

1 Få personer att fatta att inte lämna ut Bank id eller skicka pengar till någon

2 Om det har hänt få personen att anmäla. Då ökar chansen att polisen informerar om bedrägerier. Och risken för det minskar.

Det var nog länge sedan Nigeria ledde ligan i världen angående romansbedrägererierna. Numera är det spritt. Jag skulle säga Kambodja, Laos, Fillipinerna och sen kanske Nigeria. Bedrägerierna är globala både för GM och BO. Sverige har en fördel. Vi pratar svenska. Det är värre för engelsspråkiga länder.

Bedragarna finns i svaga stater eller kriminella stater (Ex Kambodja)

Länder som är involverade

1. Kambodja - epicentrum för industriella scam-fabriker - Kanske minskat efter Kina och Thailand sura

2. Myanmar - Minskat efter gerillans offensiv

3. Laos - Bra back up till ovan

4. Nigeria - EN klassiker men mer nätverk än industri som ovan

5. Philippines - Bra internet och bra på engelska

6. Vietnam - Växande mer avancerade bedrägerier

7. Malaysia - Tidigare stort ni mer penningtvätt mm

8. Thailand - penningtvätt, Många scams styrs fr Thailand med grupperna sitter i Kambodja och Burma. Kriget berodde delvis på att Thailand ville visa sig goda i sammanhanget. Plus många thailändare offer

9. Ghana - Mindre aktör liknar Nigeria ofta äldre offer.

10. Förenade Arabemiraten - Inga scams där men penningtvätt och tranfereringar.

Sen finns det för Sverige smålirare dvs svenska medborgare som sitter i tredje land. Ex Spanien, Estland och mm. Men svårare nu.

OK, jag brukar titta på Catfished (en Youtubekanal om romansbedrägerier), och där, när teamet lurar personen på andra sidan att klicka på en spårningslänk, så är det nästan alltid Nigeria och mer sällan Ghana, ytterst sällan något annat (t.ex. Peru). Men det kan ju vara så att det bara är negrerna som är tillräckligt dumma för att låta sig spåras, förstås, och att de länder du nämner döljer sig bakom de avsnitt i serien, där bedragaren inte klickade på länken.
Senast redigerad av Merwinna 2026-01-22 kl. 11:48.
Citera
2026-01-22, 11:32
Medlem
roffe69s avatar
Han är ju rätt söt, jag skulle lätt skicka pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in