Den person, som säger att BO får skylla sig själv hjälper bedragarna. Och är medskyldig till ökade brottsligheten. Det viktigaste man kan göra är
1 Få personer att fatta att inte lämna ut Bank id eller skicka pengar till någon
2 Om det har hänt få personen att anmäla. Då ökar chansen att polisen informerar om bedrägerier. Och risken för det minskar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Tror du? Jag vet vilka du menar, men jag har för mig att de kör andra typer av bedrägerier. Typ att de ringer upp gamla människor och låtsas att de ringer från banken, och lurar de gamla att föra över pengar. Tror att de kör barnbarnsbluffen därifrån också - alltså att messa mormor och låtsas att det är barnbarnet, som har varit med om en olycka eller en utpressningssituation eller något och behöver pengar direkt.
Men just de här romansbedrägerierna, där bedragarna låtsas vara någon känd person, det brukar vara nigerianer.
Det var nog länge sedan Nigeria ledde ligan i världen angående romansbedrägererierna. Numera är det spritt. Jag skulle säga Kambodja, Laos, Fillipinerna och sen kanske Nigeria. Bedrägerierna är globala både för GM och BO. Sverige har en fördel. Vi pratar svenska. Det är värre för engelsspråkiga länder.
Bedragarna finns i svaga stater eller kriminella stater (Ex Kambodja)
Länder som är involverade
1. Kambodja - epicentrum för industriella scam-fabriker - Kanske minskat efter Kina och Thailand sura
2. Myanmar - Minskat efter gerillans offensiv
3. Laos - Bra back up till ovan
4. Nigeria - EN klassiker men mer nätverk än industri som ovan
5. Philippines - Bra internet och bra på engelska
6. Vietnam - Växande mer avancerade bedrägerier
7. Malaysia - Tidigare stort ni mer penningtvätt mm
8. Thailand - penningtvätt, Många scams styrs fr Thailand med grupperna sitter i Kambodja och Burma. Kriget berodde delvis på att Thailand ville visa sig goda i sammanhanget. Plus många thailändare offer
9. Ghana - Mindre aktör liknar Nigeria ofta äldre offer.
10. Förenade Arabemiraten - Inga scams där men penningtvätt och tranfereringar.
Sen finns det för Sverige smålirare dvs svenska medborgare som sitter i tredje land. Ex Spanien, Estland och mm. Men svårare nu.