2026-01-22, 12:46
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
https://www.news55.se/privatekonomi/lurades-pa-miljonarvet-av-falsk-tareq-taylor-att-man-ar-sa-dum/

Är det synd om Inger? Jag anser att hon får skylla sig själv som är så korkad.
Jag anser att Inger borde få sitta i finkan och sona sitt brott.
Det kan mycket väl vara IS som hon gett 1,3 miljoner, isåfall ska hon så klart dömas till ett mycket långt straff för terrorfinansiering.
Är det Kurdiska Räven som tagit emot pengarna och gett de till mutade poliser är brottet lite mildare men ändå grovt.
Citera
2026-01-22, 12:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Du är rätt stöddig här, gumman.

Vad har du för belägg/bevis för dina påståenden om sugande negrer, och annat?

Jag frågade Google AI och fick svar (d.v.s. jag gjorde det NU, jag visste om dessa fakta tidigare):

AI-översikt
Romance scams are a global issue, with major hubs identified in West Africa—specifically Nigeria, Ghana, and Ivory Coast—as well as other African nations like Senegal, Kenya, and Angola. These criminal networks, often targeting victims in the US, Europe, and Australia, use fake profiles to manipulate users on dating apps and social media.
Key Locations and Data:
West Africa (Major Hubs): Nigeria and Ghana are frequently cited as primary locations for, where organized criminal syndicates operate.
Other African Locations: Recent operations have also seen arrests in Senegal, Ivory Coast, Angola, Benin, Burkina Faso, The Gambia, Guinea, Rwanda, South Africa, Uganda, and Zambia.
Global Target Regions: High volumes of victims are located in the United States (nearly 70,000 in 2022), Australia ($23.5 million lost in 2024), and Europe (particularly Finland and Sweden).
Southeast Asia & Elsewhere: Scam centers are expanding, with significant activity, including human trafficking, reported in Southeast Asia, the Middle East, and Central America.

Citera
2026-01-22, 12:53
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Att folk skänker bort sina pengar till okända är inte straffbart och sådana behöver en god man, det är lika dant folk som vill köpa något och gör förskottsbetalning på begagnade grejer och aldrig får det dom betalar för och folk kommer fortsätta att lura av folk pengar.

Nu för tiden är det ännu värre med AI röster i telefon här är ett exempel: mor och son sitter i soffan och tittar på tv när moderns telefon ringer, hon ser att det är sonen som ringer "men han sitter brevid i soffan och ser förvånad ut" modern svarar och det låter som det är sonens röst och har på högtalaren så bägge hör.

Det pratas väldigt mycket av den som ringer och sedan kommer det, har lite krångel här och kan inte betala om du swishar mig 500 kr nu så får du tillbaka det i kväll.

Ja detta har faktiskt hänt och blivit polisanmält min sambo satt i samma rum och hörde allt.

Enligt källa så snor dom rösten när folk håller på att leka med AI och telefonen blir avlyssnad och dom ser telefonlistan med nummer koder och även lösenord och det finns en specifik sida man kan roa sig med att göra AI musik som folk får många problem efteråt och så sa polisen när anmälan gjordes och jag var då med och hörde vad som sades.

Hur det gick med den här anmälan behöver jag väl inte gå in på för vi alla vet ju att den lades ner och slängdes...
Oj, det där var verkligen utstuderat och kan nog lura både en och två personer. Trist att det lades ned också.

Jag och min fru har bestämt ett kodord, så om vårt barn skulle kontakta oss och behöva pengar så behöver han uppge ett kodord för att bekräfta att det verkligen är han.
Citera
2026-01-22, 12:56
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Klart det är Tareq, vi såg ju han egentligen är i Solsidan. Den äkta Tareq kom äntligen fram.

Vi såg även denna 💸 pengar galna homo blate under corona när hen var ute i media och bölade om att han och hans manliga partner förlorade massa pengar för de inte fick ha öppet så gäster kunde äta och dricka hans underbara mat och sedan drabbad av dödlig covid och eller föra den vidare.

Vidrig jävla blatte som jagar pengar. Det var först då jag fick upp ögonen för honom och var inne på Expressen och kommenterade honom.

Jo han kanske är gift men han är ändå kron bög. Om det råder det inga tveksamheter över.
Det är en s.k " the stjärt" vi har att tala om.

Humor att alltid kvinnor gärna äldre såna lockas och tjusas av dessa män. Gärna också lite brun brända i hyn så blir det rejält blött i trosorna.

Så ja denna kvinna får skylla sig själv. Inte enbart för blatten är en galen Mammon bedjare och bög som gärna smuttar folk med covid.
Utan kvinnan orkade inte ens kolla upp så turkens historia stämde.

Som bank hade jag där vägrat ersätta och kärringen hade fått leva med skammen.
Däremot bör hon överväga en God man. Samt fixa till det där med att attraheras av blattar.

Dock är det brottsligt det hon råkat ut för. Men hon får skylla sig själv att hon gick på en sådan enkel bluff.
Citera
2026-01-22, 13:01
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Själv så ignorerar jag bara liknande mejl, sms eller samtal från märkliga typer. Från t.ex. kvinnor eller andra som tigger pengar eller sällskap men även Microsoft support som vill hjälpa mig med något jag inte bett om. Blockar numret eller mejladress om det går. Man behöver inte ens prata med dem.
Några månader sedan hittade jag ett podcastavsnitt om en som blev bedragen. Man mitt i livet, intelligent, välutbildad, chefsposition etc. I hans fall låg alltså bedragarna på nivån att de ordnat med kontakter på myndighetsnivå som kunde intyga allt, de visade upp att kontanterna som han skulle få ut verkligen fanns, de hade tillgång till belgiska parlamentsbyggnaden, en "etablerade" advokatfirma etc.
Citera
2026-01-22, 13:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Oj, det där var verkligen utstuderat och kan nog lura både en och två personer. Trist att det lades ned också.

Jag och min fru har bestämt ett kodord, så om vårt barn skulle kontakta oss och behöva pengar så behöver han uppge ett kodord för att bekräfta att det verkligen är han.

Det hade vi också, och det kodordet kunde även användas om de ville bli hämtade när de sov över hos en kompis, men inte vågade säga det så att kompisen eller dennes/dennas föräldrar hörde. Vi hade i tankarna någon otrygg situation med kompisens pappa, storebror eller något. Som tur var hände aldrig detta, men hade de sagt ordet så hade vi åkt dit och hämtat dem direkt!
Citera
2026-01-22, 13:13
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler

Exakt man ställer kontroll frågor som bara bägge vet om för att vara helt säker på vem man pratar med i telefonen.

Den här sortens bedrägerier med att utge sig för att vara någon annan kommer vara vanligare och hur man ska stoppa detta förutom att inte svara i telefon vet jag inte för man vet aldrig vem det är som ringer efter detta svarar jag aldrig när det ringer längre
Citera
2026-01-22, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Exakt man ställer kontroll frågor som bara bägge vet om för att vara helt säker på vem man pratar med i telefonen.

Den här sortens bedrägerier med att utge sig för att vara någon annan kommer vara vanligare och hur man ska stoppa detta förutom att inte svara i telefon vet jag inte för man vet aldrig vem det är som ringer efter detta svarar jag aldrig när det ringer längre
Man bryter samtalet och ringer upp själv.
Citera
2026-01-22, 13:19
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Man bryter samtalet och ringer upp själv.
Ja precis
Citera
2026-01-22, 13:20
Medlem
Om man har anhöriga i ”Ingers” kategori måste man ju vidta åtgärder för att förhindra att sådant här händer.
Citera
2026-01-22, 13:30
Medlem
IceEyess avatar
"Inger" har enbart sig själv att skylla för sin destruktiva blåögdhet. Häromåret så var det ett identiskt fall med en annan "Inger" som trodde att hon konverserade med Brad Pitt och blev bedragen på över 10 miljoner.

Den här typen av bedrägerier har man varnat för i flera år.
Citera
2026-01-22, 13:32
Medlem
Samma generation som var sååå noga med att man inte skulle dela med sig av saker på internet för att man inte visste vem man pratade med är nu de som blir lurade för att de tror att de chattar med kändisar.
Det är såklart synd om de som blir lurade på pengar men samtidigt, vart är hjärnan någonstans?
Och - varför i helvete för de över mer pengar än de har råd att bli av med. Det är väl ändå regel 1, lånar du ut pengar finns det ingen säkerhet att du får tillbaka det så låna inte ut mer än du kan förlora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in