Citat:
Ursprungligen postat av
ZenFinancier
I flera av dessa länder är sanningen helt eller delvis ett skydd mot förtal.
Sverige är det land där man har svagast rätt att säga sanningar.
Nord Korea verkar vara vårt föredöme.
Mitt föredöme är istället USA.
I inget av de länderna jag angav är sanning helt försvar för uthängningar av privatpersoner.
Alla de länderna skiljer på offentliga och vanliga privatpersoner och för privatpersoner har alla de länder jag angav ett försvarlighetskrav, precis som i Sverige.
Ditt föredöme är USA?
Landet som räknar företag som personer där du kan bli stämd för förtal mot företag, landet där rika och mäktiga kan stämma personer och media för förtal för att tysta dem?
USA är verkligen inget föregångsland när det gäller yttrandefrihet. Få andra länder där det är så lätt för rika/mäktiga att tysta media och speciellt vanliga medborgare.
Trump och hans stämningar mot media är bra exempel. Inga av dem skulle hålla i Sverige och i Sverige skulle han tvingas betala alla kostnader själv.
Landet där rika systematiskt köper tystnad.
Sanningen må vara absolut försvar i några av deras delstater(dock inte alla), det blir dock upp till den som stäms att bevisa att det är sanning och om någon rik/mäktig person stämmer dig för förtal kommer du vara helt bankrutt innan en domstol friar dig om du ens blir friad.
I USA finns det yttrandefrihet mellan vanligt folk. Men inte gentemot mäktiga/rika/storbolag.