2026-01-22, 14:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Den som medvetet lurar en annan människa är givetvis den som bär på ansvaret i skuldfrågan.

Och den som i dagen informationssamhälle går på en sådan bluff har ett eget ansvar i det hela (om dom nu inte har en faktiskt kognitiv funktionsstörning, i vilket fall dom bör ha nån form av god man eller liknande som står i mellan).
Citera
2026-01-22, 14:38
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag frågade Google AI och fick svar (d.v.s. jag gjorde det NU, jag visste om dessa fakta tidigare):

AI-översikt
Romance scams are a global issue, with major hubs identified in West Africa—specifically Nigeria, Ghana, and Ivory Coast—as well as other African nations like Senegal, Kenya, and Angola. These criminal networks, often targeting victims in the US, Europe, and Australia, use fake profiles to manipulate users on dating apps and social media.
Key Locations and Data:
West Africa (Major Hubs): Nigeria and Ghana are frequently cited as primary locations for, where organized criminal syndicates operate.
Other African Locations: Recent operations have also seen arrests in Senegal, Ivory Coast, Angola, Benin, Burkina Faso, The Gambia, Guinea, Rwanda, South Africa, Uganda, and Zambia.
Global Target Regions: High volumes of victims are located in the United States (nearly 70,000 in 2022), Australia ($23.5 million lost in 2024), and Europe (particularly Finland and Sweden).
Southeast Asia & Elsewhere: Scam centers are expanding, with significant activity, including human trafficking, reported in Southeast Asia, the Middle East, and Central America.

Visst, men det är ju inga absoluta bevis för att är så i just detta fall. Även om en del talar för det...
Senast redigerad av pestloppan 2026-01-22 kl. 14:42.
Citera
2026-01-22, 15:23
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Bättre scammern fick pengarna helt ärligt.
Kanske personen kan konsumera med dom iallafall.
Lite så är det, vilken gammal naiv människa ska sitta med 1mkr cash på kontot som sedan bara barnen slåss om när hon dör. Hon ska använda dem på barnen eller nöjen medans hon lever. Egentligen saknar hon inte dessa pengar, det som svider är att hon blivit bedragen och känner sig dum. Det finns människor som dött av det.

Är hon riktigt gammal ska barnen ta över. Man ska fråga om hon någonsin kommer att använda pengarna och om Nej så spärra kontot för överföringar

Jag tycker även banken har ett ansvar, en pensionär som nästan aldrig rör sina pengar ska inte kunna göra ett uttag på 100.000 kr utan att man måste prata med banken per telefon och höra en röst "Jag ska sätta in dem på Tareqs konto, nej jag känner inte ens honom". Banken ska dessutom se att ett konto aldrig använts, skapat av en helt okänd person som inte bor i Sverige, och plötsligt görs det 10 insättningar där på stora belopp och vad kan vara fel.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-22 kl. 15:26.
Citera
2026-01-22, 15:26
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
För några år sedan så var det ju en svensk kvinna som blev lurad på pengar av någon som påstod sig vara Mick Jagger.
Tyckte det var ganska komiskt. Precis som att Mick Jagger någonsin skulle behöva hjälp med pengar😅.
Mick kanske var utblottad efter han skickat sina miljarder till en neger som ringt från Afrika?

Det är inte olagligt att vara korkad men kan tycka vissa skulle behöva en gode man.
Detta är nog vanligare än vad som kommer fram, har en i yttre bekantskapskretsen som stått på Arlanda och väntat på sin prinsessa med ros i hand efter ha skickat lite mindre än 100k till "sjukhusräkningar blabla" och biljett. Det kom ingen prinsessa, det kom ingen. Han skämdes så över det att han aldrig polisanmälde.
Det var nog någon neger i Afrika som skrattade hela vägen till banken...

Tycker allt sånt här är rent tragiskt.
Citera
2026-01-22, 15:32
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Du konstaterade att skulden låg hos Inger. Svårt att hävda brott utan skuld.

Det gör den. På samma sätt som om man går runt och flashar med en bunt tusenlappar eller sin nya rolex i Rosengård/Rinkeby. Det innebär inte att man tycker att man tycker att det ska vara lagligt att stjäla från någon, men samtidigt hade man inte kunnat göra det om inte offret hade varit så dum i huvudet.
Citera
2026-01-22, 16:01
Avslutad
jag kan tyvärr inte sympatisera med flanar vars IQ är så låg att om kosmisk rättvisa existerade så hade hennes undermåliga gener sorterats bort för länge, länge sedan.

vi lever i en tid då även de fulaste, fetaste och dummaste skaffar barn. ofta fler än oss med huvudet på skaft. inte undra på att det blir som det blir.

sorry, inger, men läxor är ibland jävligt dyra...
Citera
2026-01-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
När sådant här händer så tror jag inte det egentligen handlar så mycket om att gamlingen blir lurad just. Utan helt enkelt skrämd. Bedragaren håller en hotfull ton och gamlingen vet intuitivt att detta är en bedragare, men är för skraj för att göra något annat än denne blir tillsagd. Gamlingen är väl rädd för att bedragaren (som ofta kan vara någon gängkriminell nere i Nigeria) ska knacka på dörren en dag, eftersom bedragaren vet precis vem gamlingen är och var denne bor. Jag tror att även om samtalet inleds med smicker och dylikt, så är där ändå en hotfull underton som styr alltihop. Precis så som det går till i alla typer av våld i relationer.

Så har jag aldrig hört någon beskriva det, utan de blir förälskade och skickar hur mycket pengar som helst, tar lån osv.

Till en person de aldrig ens pratat med som inbillar dem att de hamnat i knipa men givetvis ska betala tillbaka sen.

Hot hade ju sabbat hela upplägget direkt, och dessutom gett offret större chans till att få tillbaka pengarna, då det blir betydligt mer brottsligt att hota någon att få pengar än att be om det, vilket inte är brottsligt alls.

Men du kör stenhårt på att kvinnor inte ska behöva ta ansvar för sina egna handlingar
Senast redigerad av Baheera 2026-01-22 kl. 16:33.
Citera
2026-01-22, 16:17
Avslutad
Citat:
Du menar att Ingrid och personer i liknande fall inte har blivit rånade på pengar?
Exakt
Citera
2026-01-22, 16:22
Medlem
Karmans avatar
Påminner om kvinnan som trodde hon hade en romans med Mick Jagger och snodde pengar från kommunen och skickade vidare till "Mick Jagger"...
Citera
2026-01-22, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Några månader sedan hittade jag ett podcastavsnitt om en som blev bedragen. Man mitt i livet, intelligent, välutbildad, chefsposition etc. I hans fall låg alltså bedragarna på nivån att de ordnat med kontakter på myndighetsnivå som kunde intyga allt, de visade upp att kontanterna som han skulle få ut verkligen fanns, de hade tillgång till belgiska parlamentsbyggnaden, en "etablerade" advokatfirma etc.

Är de han de fick att smuggla knark och åkte dit på Arlanda?

Hört den också, men det var ju trots allt sjukt mycket varningsklockor som han vara ignorerade
Citera
2026-01-22, 16:29
Medlem
Citat:
Du menar att Ingrid och personer i liknande fall inte har blivit rånade på pengar?

Precis, ett rån förutsätter fysiskt kontakt, i några smickrande mail.

Du briljerar inte direkt om vi säger så
Senast redigerad av Baheera 2026-01-22 kl. 16:40.
Citera
2026-01-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det gör den. På samma sätt som om man går runt och flashar med en bunt tusenlappar eller sin nya rolex i Rosengård/Rinkeby. Det innebär inte att man tycker att man tycker att det ska vara lagligt att stjäla från någon, men samtidigt hade man inte kunnat göra det om inte offret hade varit så dum i huvudet.

Exakt, många verkar ha oerhört svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in