2026-01-22, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft

Sätt hårt mot hårt, ska du vara verksam i landet då har du fan järnkoll och är återbetalningsskyldig.
Banken i utlandet ska fixa tillbaka pengarna och ange vart tjuven befinner sig annars kan det landet med den banken glömma internationell handel med övriga världen.
Men då är man mjäkig som en sönderkokt nudel och tycker att bankerna är för viktiga, inget får störa dom ekonomiska strömmarna annars blir det ”katastrof”.

Är det inte enklare att kärringar slutar ge bort sina pengar till folk de aldrig mött över internet? Än att vi ska avskaffa internationell handel och stoppa ekonomiska strömmar?

Eller är det för mycket att begära av det starka och självständiga kvinnliga könet?

Har du inte en ganska nedlåtande syn på kvinnor, som menar att de inte klarar av detta? Bör kvinnor ha rösträtt och körkort tycker du?
Citera
2026-01-22, 11:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Så din briljanta åsikt är att bedrägeri borde vara lagligt?

Det är skillnad på att få skylla sig själv och att nåt ska vara lagligt.
Citera
2026-01-22, 11:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Är det inte enklare att kärringar slutar ge bort sina pengar till folk de aldrig mött över internet? Än att vi ska avskaffa internationell handel och stoppa ekonomiska strömmar?

Eller är det för mycket att begära av det starka och självständiga kvinnliga könet?

Har du inte en ganska nedlåtande syn på kvinnor, som menar att de inte klarar av detta? Bör kvinnor ha rösträtt och körkort tycker du?
Ha ha, om människor som Inger skulle sätta standarden skulle det inte bli mycket till internationell handel. Inger är collateral damage och får leva med det.
Citera
2026-01-22, 11:38
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Så din briljanta åsikt är att bedrägeri borde vara lagligt?

Hur kom du fram till den slutsatsen av mitt inlägg?
Citera
2026-01-22, 11:43
Medlem
SoulOfSophias avatar
När sådant här händer så tror jag inte det egentligen handlar så mycket om att gamlingen blir lurad just. Utan helt enkelt skrämd. Bedragaren håller en hotfull ton och gamlingen vet intuitivt att detta är en bedragare, men är för skraj för att göra något annat än denne blir tillsagd. Gamlingen är väl rädd för att bedragaren (som ofta kan vara någon gängkriminell nere i Nigeria) ska knacka på dörren en dag, eftersom bedragaren vet precis vem gamlingen är och var denne bor. Jag tror att även om samtalet inleds med smicker och dylikt, så är där ändå en hotfull underton som styr alltihop. Precis så som det går till i alla typer av våld i relationer.
Citera
2026-01-22, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, jag brukar titta på Catfished (en Youtubekanal om romansbedrägerier), och där, när de lurar personen på andra sidan att klicka på en spårningslänk, så är det nästan alltid Nigeria och mer sällan Ghana, ytterst sällan något annat (t.ex. Peru). Men det kan ju vara så att det bara är negrerna som är tillräckligt dumma för att låta sig spåras, förstås, och att de länder du nämner döljer sig bakom de avsnitt i serien, där bedragaren inte klickade på länken.

Sen så satsar bedragare mycket på sin "egen" befolkning när det gäller språk. I Nigeria talar man engelska. Många som (tvingas) arbeta i Kambodja är kineser. Så de vänder sig till Kineser och ofta kineser i disporan ex i hela sydostasien och USA/England/Australien.

Men det finns numera över hela jorden. Och det beror på Internet.
Citera
2026-01-22, 11:48
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-

Vad fan är ditt problem? Tror du att du är bättre än mig för att du är man och jag är kvinna?

Även gamla gubbar blir utsatta för sådana här bedrägerier så jag vet inte vad du svamlar om.

Varför ska du begära att kvinnor ska vara lika "starka" som män? Kvinnor är svagare än män och behöver bli räddade av män. Din jävla radikal-feminist!
Citera
2026-01-22, 11:48
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tror du? Jag vet vilka du menar, men jag har för mig att de kör andra typer av bedrägerier. Typ att de ringer upp gamla människor och låtsas att de ringer från banken, och lurar de gamla att föra över pengar. Tror att de kör barnbarnsbluffen därifrån också - alltså att messa mormor och låtsas att det är barnbarnet, som har varit med om en olycka eller en utpressningssituation eller något och behöver pengar direkt.

Men just de här romansbedrägerierna, där bedragarna låtsas vara någon känd person, det brukar vara nigerianer.
Det är svårt att veta, men jag tror att det i det här fallet rör sig om bedragare som har anknytning till Sverige. Jag tror att nigerianerna inte hade valt en typiskt svensk kändis som Tareq Taylor. De hade kört med någon internationellt känd.
Citera
2026-01-22, 11:49
Medlem
Finns ju bra underlag till varför människor går på sådant här bedrägeri. Man är inte dum i huvudet som vissa här påstår.
Citera
2026-01-22, 11:54
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Finns ju bra underlag till varför människor går på sådant här bedrägeri. Man är inte dum i huvudet som vissa här påstår.

Precis. Dessa människor blir så skrämda att dom inte vågar göra annat än att lyda. Dom får ju ett underförstått ultimatum mellan att bli ekonomiskt ruinerade eller att bedragaren med sina likasinnade en dag knackar på dörren till deras bostad. Eller dom blir i alla fall skrämda till att tro att detta är fallet.
Citera
2026-01-22, 11:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är svårt att veta, men jag tror att det i det här fallet rör sig om bedragare som har anknytning till Sverige. Jag tror att nigerianerna inte hade valt en typiskt svensk kändis som Tareq Taylor. De hade kört med någon internationellt känd.

Stämmer inte, de har järnkoll på vilka kändisar som är populära i varje land. Det är hela syndikat som samarbetar om att göra research, det är en jättestor apparat. T.ex. har nigerianerna använt den österrikiska skådespelaren Hans Sigl och den tyske skådespelaren Walter Sittler för att lura kvinnor i den tyskspråkiga sfären.
Citera
2026-01-22, 11:57
Medlem
Intressant att man är villig att föra över pengar bara för det är kändis. Skulle inte ge en krona till en enda riktig kändis. Nu är det scam, vilket är extremt vanligt. Hur många fejkkändisar har man inte blivit kontaktad av genom åren. Helt obegripligt att folk går på sådant.
Såg för någon månad sen från Arlanda tror jag det var i en repris då hade en äldre kvinna lämnat sin man för en romance scam. Hon var helt övertygad om att hon pratade med en kändis och att dom var kära i varandra. Dom ringde hennes gubbe som fick komma och hämta henne. Jag undrar hur det gick där sen.

Jag förstår inte, hur godtrogna äldre människor är. Är det medicinerna som gör det eller vadå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in