Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
666
Salomos nummer
Ett falskt rike vilket utger sig för att vara Israel "men talar som en drake".
Den antikrist som skulle komma är "ett vilddjur", dvs ett rike. Och "hela världen", dvs de adamiska folken, ska tillbe det.
"1Mina älskade, tron icke var och en ande, utan pröven andarna, huruvida de äro av Gud; ty många falska profeter hava gått ut i världen. 2Därpå skolen I känna igen Guds Ande: var och en ande som bekänner att Jesus är Kristus, kommen i köttet, han är av Gud; 3men var och en ande som icke så bekänner Jesus, han är icke av Gud. Den anden är Antikrists ande, om vilken I haven hört att den skulle komma, och som redan nu är i världen. "
(1 joh 4)
Vilka kan Johannes möjligen ha menat? Knappast alla människor de kristna missionerade bland.
Citat:
Ursprungligen postat av
DindooNuffin
Vi som har och leds av Guds ande tänker Kristi tankar.
1 Korinthierbrevet 2
[16] Vem känner Herrens tankar så att han kan upplysa honom? Men vi tänker Kristi tankar.
De som har antikrists ande tänker således världsliga tankar, som Gud finns inte osv. De är oandliga, typiska ateister.
Debatten som rådde i den tid då Johannes skrev om antikrist:
"11Sen här med vilka stora bokstäver jag egenhändigt skriver till eder! 12Alla de som eftersträva ett gott anseende här i köttet, de vilja nödga eder till omskärelse, detta allenast för att de själva skola undgå att bliva förföljda för Kristi kors' skull. 13Ty icke ens dessa omskurna själva hålla lagen. Nej, det är för att kunna berömma sig av edert kött som de vilja att I skolen låta omskära eder. 14Men vad mig angår, så vare det fjärran ifrån mig att berömma mig av något annat än av vår Herres, Jesu Kristi, kors, genom vilket världen för mig är korsfäst, och jag för världen. 15Ty det kommer icke an på om någon är omskuren eller oomskuren; allt beror på huruvida han är en ny skapelse.
16Och över alla dem som komma att vandra efter detta rättesnöre, över dem vare frid och barmhärtighet, ja, över Guds Israel."
(Paulus, Gal 6)
"12Och vad jag nu gör, det skall jag ock framgent göra, för att de som trakta efter tillfälle att bliva likställda med oss i fråga om berömmelse skola genom mig berövas tillfället därtill. 13Ty de männen äro falska apostlar, oredliga arbetare, som förskapa sig till Kristi apostlar. 14Och detta är icke att undra på. Satan själv förskapar sig ju till en ljusets ängel. 15Det är då icke något märkligt, om jämväl hans tjänare så förskapa sig, att de likna rättfärdighetens tjänare. "
(2 kol 11)
Osv... NT igenom återkommer beskrivningar av vilka Johannes syftade på med "antikrister", eller "istället för Kristus"