Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Jag uppskattar att du ställer de här frågorna även om du (som jag uppfattar det) kanske inte tror att SE är GM. (du verkar inte ha så mycket stelnat tankegods som itereras konstant)
Jag tycker att det från "förnekar"-hållet sopas alldeles för mycket under mattan när det gäller SE .
Det finns många konstiga saker med hans berättelse, men många försöker få honom att bli alldaglig och få det att låta som han är som vilket vittne som helst - det tycker jag definitivt inte han är.
Det viktiga är att man inte som vissa ALLTID börjar med att ENBART utgå från att han är precis EN av GM, vittne eller inblandad/medkonspiratör utan att man vågar prova alla möjligheter och se varje sak för sig.
Det är för mycket politik över det här.
Att jag inte kritiserar SE-teorin mer beror som sagt helt enkelt på att vi har typ 7 åklagare som bara drar upp detta.
Men jag har skrivit om Enerström, polisspåret , Holmér etc. i syfte att pröva dessa tankar också - man vill ju prova alla möjligheter och ge dem en chans innan man avfärdar dem, ibland blir det kanske bara att man skriver om något man finner intressant.
Inte börja med att tänka hur man ska vinkla varje uppgift så att det så mycket som möjligt verkar som att SE är skyldig eller oskyldig.
Typ "han sprang efter polisen" - "ja då sprang man ju per definition efter GM" också etc.
Sedan kanske man i.o.f.s. lutar mer eller mindre åt en viss GM mer än en annan eller ingen alls - men det är viktigt att man försöker se varje enskild sak utan ett filter framför ögonen.
Håller med dig.
Nej, jag tror inte att SE är gärningsman, även om jag håller en pytteliten dörr på glänt, men det gör jag i princip inför alla spår. Dock är det ibland kul, att leka med tanken och bolla kring att han
kan vara gärningsman (eller på annat vis inblandad) mest för att ägna mig åt hjärngymnastik och hålla igång fantasin, låta den skena. Personligen tror på någon form av konspiration, liten som stor, mest är jag nog inne på en variant av det Jan Stocklassa torgfört. Alltför mycket pekar i riktning att det inte var en ensam gärningsman, och var det en ensam gärningsman så var det sannolikt en person som Christer Petterson, knappast en Stig Engström eller Christer Andersson-figur. De var alldeles för normala, om än egensinniga.
Med tanke på vad lite vi egentligen vet, och hur vittnesmålen spretar från mordplatsen, så kan man egentligen inte hugga särskilt mycket i sten, knappt något alls - därav aktiviteten i trådarna? När det gäller MOP, till skillnad från väldigt många andra mord och spaningsmord, är ju motivbilden av ganska stor vikt. Vilket somliga avfärdar. Man tar sig för pannan.
Något som är intressant (men även galet) är ju att motståndarna av SE-GM är långt mer rabiata med ett långt större tunnelseende än de som kan tänka sig SE som gärningsman, eller misstänker honom. Dessutom är det ju lite fascinerande, att så många av dessa inte bara lämnar tråden, dels för att de skrattar åt SE-GM, men också för att SE sedan en dryg månad är helt friad från misstankar av överåklagaren. Borde inte ordningen då vara återställd och dessa kan återgå till annat "trivsel"? Varför inte bena i uppslag
de finner intressant? Varför inte torgföra
hur mordet verkligen gick till, och utfört av
vem eller
vilka? Men från motståndarna hör eller ser man sällan vad de själva anser omkring detta. Fascinerande.
Gällande SE, så bör man ju vända och vrida på allt, se fler möjligheter både som vittne och som gärningsman eller som inblandad, bena ut enskilda moment. Han kan ljuga och överdriva om vissa saker, tala sanning om andra, uppfattat vissa saker korrekt, missbedömt andra, i mörkret tagit fel på person, osv. Sedan lär man väl - i sanningens namn - även försöka tänka objektivt och vad som är rimligt och inte rimligt för SE som vittne och gärningsman? Man lär även inkludera den fakta från nära/kära/kollegor/vänner som finns och skapa en bild av honom? Där tycker jag det brister en del i tråden, från båda läger, ärligt talat. Oklart om det är ointresse, agenda eller oförmåga. Kanske en kombination. Det verkar mest vara tjattrandet och resan som är intressant, inte målet.