Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Nej jag har inte landat i vilken tid som faktiskt gäller. I förhör påstår Bergström att han sagt 23:19.
Frågan är var vad han sa egentligen.
Ser vi den listan som PH visar upp i ett av sina PM angående tjänstgöringstider så står där: 8:10 - 23:19
Är denna lista tagen från en datalista eller är det korrigerad tid från Bergström muntligen?
(PM:et är skrivet några dagar innan första förhöret med Bergström.)
Står det 23:19 i datalistan, så är det förmodligen 23:20 som gäller för SE's utstämpling.
Eller är det kanske 23:18?
Jag kan tänka mig att RB minns att klockan gick fel med en minut, men minns han rätt om vilket håll?
Och kanske så sent som 23:20:59...
Hade SE 23:20 i sina gamla anteckningar och sedan själv la till en minut är det heller inget konstigt med att han i TR talade om 23:21 efter att ha "kontrollerat tiden på morgonen".
Som sagt, ingen aning och ser heller inte detta som ett vattentätt tids-alibi för SE. Vi vet helt enkelt inte.
Listan med hans tidsstämplar torde gälla avlästa tider. RB vet inte hur systemklockan gått vid olika tidpunkter. Om någon tid korrigerats borde det dessutom ha noterats.
Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Jag tror att Roerlig var inne på att 23:20 inte ger honom något alibi men 1mars så var väl 23:20 en tid som var aktuell för mordtid väl ?
Då kan Engström nästan bara bli ett lite sent vittne , tidigast ca 10-15 sek efter LOP så visst ger 23:20 honom en väldigt bra tid att knappt hinna bli GM .
Oavsett så är ju 23:20 mkt bättre än 23:19 hur man än vänder och vrider på det !
Jag är inte så mycket inne på vilka tider som ger honom alibi, utan poängterar att Stig Engström inte använder tiderna på något sätt som skulle ge honom alibi eller på annat vis gagna honom som GM.
Tvärtom, han upprepar att han
trots tidsstämpeln ändå kunde hinna fram till att befinna sig alldeles intill skotten. Han är så angelägen om detta att han till och med lämnar oriktiga uppgifter för att styrka sin sak.
En GM kunde, kan man måhända tänka, istället använda den registrerade tiden till att påvisa att han inte hann fram till skotten (och om det skulle "speglas" lägga sig på lagom men säkert avstånd bakom). Nu placerar han sig på så vis att han utan tvekan kan vara GM.
Den enda förklaring som presenteras till att gärningsmannen flyttar fram tiden och sedan stryker tid för att ändå hinna fram till skotten är att han ska kunna "spegla" gärningsmannen. Denna konstruktion innebär svårsmält logik.
Om GM vill "spegla" GM tämligen exakt behöver han inte göra någonting med tiden överhuvudtaget.