2026-01-20, 23:28
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tja,vad vet jag?

Ville du ha med en storrännare som exempelvis Ekberg på Calles bekostnad?

Nej som jag nämnde så tycker jag att Calle har en plats i herrlaget i brist på bättre.

Men jag tycker fortfarande att man kan driva med honom, tycker inte du?
Citera
2026-01-20, 23:29
Medlem
Jag är förvånad över att Calle blev uttagen. Känns tveksamt baserat på idrottsmässiga prestationer de senaste 12 månaderna. Tycker att Leo Johansson presterat minst lika bra. Han är dessutom 9 år yngre och kan utvecklas.

En anledning till att inte skicka de med störst vinstchans är om man väljer att skicka en "aktiv lagledare" som kan hålla ihop laget och stötta de andra aktiva. I fallet med Calle tror jag snarare att det är precis tvärt emot, Calle riskerar att sänka prestationerna för de andra i laget. Han har ju gång på gång visat att det är okej att bara ge upp. Som när han i våras blev 51á på SM.

Kan väl vara OK en gång om man är sjuk men då borde man snarare kliva av. Känns som Calle har kastat in handduken lite för många gånger. Inte så att det ökar lagets lojalitet...
Citera
2026-01-21, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
I fallet med Calle tror jag snarare att det är precis tvärt emot, Calle riskerar att sänka prestationerna för de andra i laget. Han har ju gång på gång visat att det är okej att bara ge upp. Som när han i våras blev 51á på SM.

Kan väl vara OK en gång om man är sjuk men då borde man snarare kliva av. Känns som Calle har kastat in handduken lite för många gånger. Inte så att det ökar lagets lojalitet...

Just så. Om jag var landslagschef skulle jag säga åt Halfvarsson att om han någonsin bryter ett lopp igen, så är det sista gången han åker i landslaget. Tyvärr skulle det ha sagts åt honom för flera år sedan.
Citera
2026-01-21, 08:42
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=H2rDtpy8XKE
Citera
2026-01-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
https://www.youtube.com/watch?v=H2rDtpy8XKE

Porris 3a, Calle4a, Burre8a. Alltså det låter ju nästan som en seger om man jämför med hur dessa presterat denna säsongen.
Citera
2026-01-21, 11:31
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Porris 3a, Calle4a, Burre8a. Alltså det låter ju nästan som en seger om man jämför med hur dessa presterat denna säsongen.
Det var liknande för Poromaa förra säsongen när han ändå tog silver på femmilen i VM. Han kommer in kraftigt övertränad i säsongerna och överskattar nog sin egen återhämtningsförmåga något. I dokumentären om Poromaa på svt så säger hans pappa "du har gått över gränsen pöjk" när Wille sitter i vallaboden och surar efter sitt bedrövliga lopp i Gällivare. Han kommer troligtvis att vara i rätt fin form i OS.
Citera
2026-01-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Det var liknande för Poromaa förra säsongen när han ändå tog silver på femmilen i VM. Han kommer in kraftigt övertränad i säsongerna och överskattar nog sin egen återhämtningsförmåga något. I dokumentären om Poromaa på svt så säger hans pappa "du har gått över gränsen pöjk" när Wille sitter i vallaboden och surar efter sitt bedrövliga lopp i Gällivare. Han kommer troligtvis att vara i rätt fin form i OS.

Jadå hoppet lever. Var han inte bättre förra säsongen än i år så här långt alltså? Kanske han inte var. Han och Calle slåss om pallen på OS hade ju varit något..
Citera
2026-01-21, 11:56
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Jadå hoppet lever. Var han inte bättre förra säsongen än i år så här långt alltså? Kanske han inte var. Han och Calle slåss om pallen på OS hade ju varit något..
Calle är inte i närheten av Pormoaas kapacitet så det blir nog inte samma läge som Planica 23.
Citera
2026-01-21, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Det är märkligt att man så ofta hör snacket om överträning inom skidåkning - något som inte alls verkar vara lika vanligt i andra konditionsidrotter. Jag har känslan av att det finns någon sorts machoattityd till träning inom längdskidåkning, och det går tillbaks till sportens begynnelse. Man vill så gärna vara lika tuffa som Särna-Hedlund, Sixten Jernberg och andra, som först jobbade hela dagen i skogen och sedan stack ut och tränade. Det här låter kanske långsökt, men historikern Sverker Sörlin skrev faktiskt en bok om norsk skidåkning för typ 15 år sedan ("Kroppens geni") och en av hans teser var att skidåkning, trots all vetenskaplighet nuförtiden, styrs väldigt mycket av tradition. Ta t.ex. det här att man en gång i veckan under sommaren är ute och springer i skogen i snigelfart hela förmiddagen (man springer så sakta att den 55-årige Sörlin kunde hänga med det norska damlandslaget). Träningseffekten av det här är väl högst diskutabelt, men man har åtminstone en gång i veckan efterliknat de gamla skogsarbetarna. Världseliten i marathon springer nästan aldrig pass längre än 2,5 timmar.
Citera
2026-01-21, 13:32
Medlem
Citat:
Det är märkligt att man så ofta hör snacket om överträning inom skidåkning - något som inte alls verkar vara lika vanligt i andra konditionsidrotter. Jag har känslan av att det finns någon sorts machoattityd till träning inom längdskidåkning, och det går tillbaks till sportens begynnelse. Man vill så gärna vara lika tuffa som Särna-Hedlund, Sixten Jernberg och andra, som först jobbade hela dagen i skogen och sedan stack ut och tränade. Det här låter kanske långsökt, men historikern Sverker Sörlin skrev faktiskt en bok om norsk skidåkning för typ 15 år sedan ("Kroppens geni") och en av hans teser var att skidåkning, trots all vetenskaplighet nuförtiden, styrs väldigt mycket av tradition. Ta t.ex. det här att man en gång i veckan under sommaren är ute och springer i skogen i snigelfart hela förmiddagen (man springer så sakta att den 55-årige Sörlin kunde hänga med det norska damlandslaget). Träningseffekten av det här är väl högst diskutabelt, men man har åtminstone en gång i veckan efterliknat de gamla skogsarbetarna. Världseliten i marathon springer nästan aldrig pass längre än 2,5 timmar.
Det beror väl på den ökade skaderisken?

Löpning under lång tid sliter mer än skidåkning och ökar skaderisken för löpare.

Den lågintensiva träningen är grunden i all konditionsidrott.
Tycker jag
Citera
2026-01-21, 22:37
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ja det kan säkert ligga något i det du skriver, jag har inte koll på hur de tränar. Jag vet att Linn Svahn kör tre timmars långlöp i 6 min/km fart. Det verkar olidligt tråkigt om inte annat. Vad gäller Poromaa så hade de liknande problem förra säsongen och drog ner på träningen den här säsongen, men det verkar inte har funkat då hans v02max-tester var usla i oktober inför säsongsstart. De har inte hittat den optimala träningen för Poromaa, dubbel-tröskel är ju hett inom konditionsidrott just nu, vet inte om Poromaa kör det, Hedegart kör ju det tex och säkert många andra norrmän. Både Almgren och Gressier har fått värdefulla insikter (enligt egen utsago) från familjen Ingebrigtsen vad gäller just dubbeltröskel. Där den stora vinsten är att man får bättre återhämtning på de tuffare v02-max passen. Har inte så bra koll på Lars Ljungs träningsfilosofi men det är allt lite märkligt att han och Poromaa gör samma misstag med överträning två säsonger i rad nu. Blir intressant att se hur det går för Poromaa 26/27.
Citera
2026-01-21, 23:19
Medlem
Citat:

Zon 2, cyklister kör samma. Stor mängd i zon 2 och sedan lite mängd i zon 5. Ingen mellanmjölk. Det bygger uthållighet och ger mer än att ständigt köra intervaller som skulle bränna ut kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in