2026-01-20, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Jag läste just på Dumpens IG att rättegångskostnaderna är 400000.
Blir nog inte många som har råd att riskera sådana gigantiska belopp.

Efter målet som avgjordes i går är det nog totalt ofarligt att stämma henne. Hon har använt samma systematik rakt igenom.

Så total är det väl över 700 uthängda inklusive anhöriga till de som tog sina liv som.tämligen riskfritt kan stämma skiten ur henne.

Däremot funderar jag på Sjöberg. Än så länge är det bara Sara Nilsson som prövats och förlorat. Men det borde väl betyda att även Patrik Sjöberg kan ställas till ansvar för publiceringar och uthängningar där han bevisligen deltagit. Och hans utgångsläge är väl redan runt 2 miljoner i skulder. Han vägrar ju syssla med vanliga kneg.
Citera
2026-01-20, 15:24
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Efter målet som avgjordes i går är det nog totalt ofarligt att stämma henne. Hon har använt samma systematik rakt igenom.

Det är väl här JK kanske får ut tummen? Fälld för 1 man => Hon har använt samma systematik rakt igenom.

Finns ingen anledning för JK att inte agera - snarare tvärtom.
Citera
2026-01-20, 15:24
Medlem
Citat:

Så total är det väl över 700 uthängda inklusive anhöriga till de som tog sina liv som.tämligen riskfritt kan stämma skiten ur henne.

Däremot funderar jag på Sjöberg. Än så länge är det bara Sara Nilsson som prövats och förlorat. Men det borde väl betyda att även Patrik Sjöberg kan ställas till ansvar för publiceringar och uthängningar där han bevisligen deltagit. Och hans utgångsläge är väl redan runt 2 miljoner i skulder. Han vägrar ju syssla med vanliga kneg.

Jag funderar också på det. Sara kanske inte har så många år kvar.
Vips!
Så har de ingen ansvarig utgivare längre. Vem ska stämmas då?

Med tanke på vad Sara skriver på IG om kostnaderna som efterfrågas av motparten(om de får som de vill) så kommer Dumpen bli ruinerade om det börjar hagla in stämningar.
Citera
2026-01-20, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Finns så många aspekter i det här. Många män som faktiskt gjort ett misstag av olika anledningar, men drabbas hårt av Dumpens metoder, ja, dom kanske vill sköta sig och gör om gör rätt, vilket sannolikt kräver att ligga lågt och sköta sig. Att då dra upp en stämning blir lite kontraproduktivt i den processen.

Men - skulle dom kunna stämma utan att hamna i rampljuset, via ombud eller liknande, då skulle det vara 700 stämningar redan imorgon.

Masstämningar är inte vanligt i Sverige men i der här fallet skulle der nog kunna varit en fördel då var och en blir mer anonym.

Men jag undrar om vi inte lär få se åtminstone några anhöriga stämma Sara Nilsson för frampressade självmord. Att hon varit helt likgiltig inför de fakta att de inträffat och att Dumpen orsakat dem lär kanske kosta på rejält nu.
Citera
2026-01-20, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Jag funderar också på det. Sara kanske inte har så många år kvar.
Vips!
Så har de ingen ansvarig utgivare längre. Vem ska stämmas då?

Med tanke på vad Sara skriver på IG om kostnaderna som efterfrågas av motparten(om de får som de vill) så kommer Dumpen bli ruinerade om det börjar hagla in stämningar.

Om man nu använt utgivningsbeviset felaktigt så bör ju även Patrik automatiskt fällas. Sara har ju felaktigt trott att hon varit skyddad. Så om anmälan även gällt Sjöberg borde väl han med åkt dit.

De är ju genomförknippade med Dumpen tillsammans och om det är Dumpen i sig som stäms i stället för Patrik och / eller Sara så borde Patrik kunna tvingas betala ensam om Sara skulke stryka med på sikt
Citera
2026-01-20, 15:37
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Om man nu använt utgivningsbeviset felaktigt så bör ju även Patrik automatiskt fällas. Sara har ju felaktigt trott att hon varit skyddad. Så om anmälan även gällt Sjöberg borde väl han med åkt dit.

De är ju genomförknippade med Dumpen tillsammans och om det är Dumpen i sig som stäms i stället för Patrik och / eller Sara så borde Patrik kunna tvingas betala ensam om Sara skulke stryka med på sikt

Tilltalad i stämningsansökan är Sara personligen, sedan hänvisas det i egenskap av ansvarig utgivare.
Citera
2026-01-20, 15:45
Medlem
Citat:
Tilltalad i stämningsansökan är Sara personligen, sedan hänvisas det i egenskap av ansvarig utgivare.

Visst, men nu har vi fått svar på att Sara inte skyddas av utgivningsbevis. Så en stämning riktad mot bägge två borde även kunna dra in Patrik.

Hur går det med anmälan mot Impulskollen för utpressning tro ?
Citera
2026-01-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge92
Vet inte vad som äcklar mig mest faktiskt, att en ynklig pedofil kan få skadestånd eller att det sitter äckliga patetiska peddon och firar och hoppas att Dumpen kommer stänga ner så dom kan våldta barn i fred.

Svårt.

Tror dock FÅ är benägna att stämma oavsett utgång. Vore ju inte direkt en fjäder i hatten i fikarummet att stoltsera med, -Jag lyckades få bevisat i domstol att jag är pedofil!
Dumpen och personerna bakom är minst lika äckliga... En stor del av personerna som hängs ut är funktionsnedsatta lokala profiler som knappt fattar vad som händer, dom har hängt ut svagbegåvade som går att lura i vad som helst.

Hade man hållit sig till att hänga ut riktiga äckel så hade man haft lite mer att stå på, men att hänga ut desperata funktionsnedsatta som man lurar i att det är okej att träffa minderåriga är ganska äckligt beteende.

Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Varje fall bedöms för sig. Och gäddorna måTe fortfarande hosta upp hundra papp för rättsprocessen.
Har man hemförsäkring så betalar man bara typ 10-20% av kostnaden.
Citera
2026-01-20, 16:20
Medlem
Hur många vet namnet på han som nu vann?
Om det kommer 30 till, tror du folk orkar bry sig. Dumpenintresserade vet redan vad alla heter…
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Det har alltid varit fritt fram för gäddorna att stämma Dumpen. Det är inte som att den här domen kommer innebära att det meddelas ett prejudikat som fastställer att Dumpen ägnar sig åt grova förtal. Det är ingen tvekan om att de ägnar sig åt det, eftersom att vara barnknullare är bland det mest avskyvärda man kan vara betraktad som i det svenska samhället.

Att inte fler gäddor stämt dem handlar nog snarast om att de inte gärna vill dra mer uppståndelse till sin person genom att göra rättssak av det.
Citera
2026-01-20, 16:20
Medlem
Grupptalan skulle göra dem något mer anonyma.

Citat:
Finns så många aspekter i det här. Många män som faktiskt gjort ett misstag av olika anledningar, men drabbas hårt av Dumpens metoder, ja, dom kanske vill sköta sig och gör om gör rätt, vilket sannolikt kräver att ligga lågt och sköta sig. Att då dra upp en stämning blir lite kontraproduktivt i den processen.

Men - skulle dom kunna stämma utan att hamna i rampljuset, via ombud eller liknande, då skulle det vara 700 stämningar redan imorgon.
Citera
2026-01-20, 16:26
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asfaltskalops
Hur många vet namnet på han som nu vann?
Om det kommer 30 till, tror du folk orkar bry sig. Dumpenintresserade vet redan vad alla heter…

Största stormen är nu givetvis, håller på spåra ur i dumpens grupp på facebook - skulle inte förvåna mig om den blir nedstängd pga det.

Till saken, när domen faller som sannolikt är samma sak - fälld, så blir det lite mer tumult, sen mattas det av. Återstår att se om webhotellet vidtar åtgärder, då det är en dålig idé att tillhandahålla material som enligt dom är grovt förtal, när dom är medvetna om det.

Sen rullar det på, sakta men säkert dör det ut. Förutom för dom mest inbitna anhängarna. Om det sedan trillar in en stämning då och då eller grupptalan så passerar det på ett helt annat sätt än denna premiär. Bara min gissning om hur det kommer utveckla sig.
Citera
2026-01-20, 16:28
Medlem
Jag tror inte One gör något om de inte blir stämda.
Deras regler: ”In the case of customer information, we ask that you provide a court order stating what customer information is to be handed over.

Upon receipt of a court order we will act responsibly and follow the directions of that court order.”

Att Sara fälls innebär inte med säkerhet att publiceringen beordras avpublicering, men gör det inte kan JK gå in.

Citat:
Största stormen är nu givetvis, håller på spåra ur i dumpens grupp på facebook - skulle inte förvåna mig om den blir nedstängd pga det.

Till saken, när domen faller som sannolikt är samma sak - fälld, så blir det lite mer tumult, sen mattas det av. Återstår att se om webhotellet vidtar åtgärder, då det är en dålig idé att tillhandahålla material som enligt dom är grovt förtal, när dom är medvetna om det.

Sen rullar det på, sakta men säkert dör det ut. Förutom för dom mest inbitna anhängarna. Om det sedan trillar in en stämning då och då eller grupptalan så passerar det på ett helt annat sätt än denna premiär. Bara min gissning om hur det kommer utveckla sig.
Senast redigerad av Asfaltskalops 2026-01-20 kl. 16:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in