Citat:
Låt oss i så fall göra något åt den liberala globalistiska eliten som skadar samhället. Monarkin gör det uppenbarligen inte. Vi behöver fokusera på de verkliga problemen, som i Sverige är ett kontinuerligt S-styre oavsett vilket parti som formellt innehar statsministerposten.
Monarkin i UK ger ceremoniell glans åt liberala eliten, ifall symbolismen överhuvudtaget har något värde så är den av negativ värde.
En fråga, och vill att du ärligt svarar på denna fråga: ifall låt säga en kronprinsessa/drottning gifter sig med en muslimsk arab eller afrikan och de får ett barn, kommer du fortsätta vilja ha den nya kronprinsen som din kung?
Citat:
Jag underskattar verkligen inte geografi och kultur. Viss genetik, som att vi har hudskydd mot solstrålning avpassad till det klimat vari vi över tid har befunnit oss, t ex för att motverka hudkräfta, skall inte underskattas.
Tja, jag tror att genetik har lite mer värde än bara D-vitaminerna som produceras. Det är ytterst en fråga om kognitiva skillnader (möjligen till och med temperament och inte bara den så diskuterade IQn) som är avgörande för vilken nation du tillslut får. Visst är kultur överordnad genetik för min del för att förklara skillnader mellan folkslag, men genetik är inte en trivial fråga. Jag märker att adopterade asiater exempelvis ofta graviterar mot en asiatisk temperament och latinamerikanska adopterade har en mer latinsk temperament.
Citat:
Emellertid är den mänskliga konstruktionen av institutioner, ceremonier, traditioner osv av stor betydelse för våra samhällens utveckling och funktion. Därvid har många länder, främst i Europa, haft stor nytta av sina monarkier, särskilt när dessa varit i form av maktdelade system.
Du har inte kunnat peka på några fördelar överhuvudtaget med ceremoniella monarkier i denna tråd. Gör en studie med kvantitativ data och visa fördelarna för Spanien gentemot Italien/Portugal exempelvis eller UK gentemot Tyskland eller Sverige gentemot Finland/Island eller Belgien gentemot Schweiz.
Du kommer inte att hitta några fördelar, men inte heller några särskilda nackdelar.
Citat:
Rimligt sammanhållna, geografiska stater, är i allmänhet stabilare och har mer förmåga än splittrade. Vi kan se det i dagens EU. Tyskland enades utifrån den utgångspunkten, med de fördelar och nackdelar det förde med sig. Danmark och Sverige var inte geografiskt sammanhållna. Spanien och Portugal hade kunnat vara det, men historien tog en annan vändning. Europa är idag inte i ett läge, där det är önskvärt med ytterligare uppstyckning, och vill man se ett avskräckande exempel, så är det Tysk-romerska riket runt 1800 ett utmärkt sådant. Dylikt skulle främst gynna Ryssland.
Östtyskland och Västtyskland har samma folkslag med samma kultur och språk, så givetvis hade det landet fördelar i att vara sammanhållna.
Balkaniserade riken som Österrike-ungern eller Belgien (eller Balkan) har däremot visat sig ha problem, i synnerhet i krig så har de ofta ganska så låg moral.
Tjeckien och Slovakien delades frivilligt och framgångsrikt och sammarbetar ändå i en mycket framgångsrik visigradunion som säkerställer att båda nationer fortsätter behålla sin demografiska natur, medan i Spaniens påtvingade union så finns det förhållandevis öppna gränser.
Spanien/Baskien/Katalonien har dessutom inget hot från militära fiender nära sin gräns och har verkligen inget med Ryssland att göra. Jag kan däremot garantera dig att slovaker och tjecker skulle strida mer framgångsrikt mot ryssar för deras respektive nationer än vad spanjorer och baskier skulle göra tillhörande sin påtvingade unifierade nation.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-01-20 kl. 10:40.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-01-20 kl. 10:40.
innan han fattar sitt beslut. Med moderatorerna i åtanke utvecklar jag tankegången nu, får se om det är värt: