2026-01-20, 00:21
Avstängd
Min dator är från 2010 funkar fortfarande rätt så bra även för spel

Märker lite skillnad på prestandan
Citera
2026-01-20, 00:22
Avstängd
Fan, min stationära dator är från 2016, hemmabygge. Den fungerar utmärkt för det jag behöver den till.
Citera
2026-01-20, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Den kostade 12-13 000 i Sverige då, men köpte den i princip oanvänd på Best Buy i USA för 6000. Jag ordnade en 250GB SSD bara för några hundralappar bara. Installerade själv. 17,3 full HD skärm. Märker ingen skillnad mot dagens. Gejmar dock inte, men använder lite musikprogram och diverse ritnings- och redigeringsprogram osv. Noll problem.

Nej har inte kunnat använda 11, men det kanske for att lösa? Tror jag har försökt, men det behöver jag inte nu iaf. Har kunnat installera allt jag behöver på W10 ändå. Möjligen att någon uppdatering inte har fungerat, men ingen game stopper. Ska man ha nya tyngre program så måste du kanske ha en nyare.

Men det här med lagringstid, uppstart och starta om osv går lika fort som mina kompisars helt nya laptops. Den går t.o.m fortare ibland. Jag har funderat på om mycket av den nya teknologin och det ”senaste” är lite av en scam. Såg en video med en typ 30 år gammal Apple PC som startade fortare än dagens tex.

Denna går som en klocka än idag.

Ja om man har koll o kostar på sig rätt saker så kan man få lång livslängd med tillräcklig prestanda. Det enda som kan ständigt kräva allra senaste processor etc är gamingutveckling och professionell video editing.
Citera
2026-01-20, 01:21
Medlem
Ja köper du en high midgrade, alltså övre medelprestanda ny idag kommer den garanterat räcka att använda och spela på i 5-7 år framåt eller mer. Men inte maxa de värsta spelen.

Jag har ett moderkort Gigabyte ga z77x d3h från år 2012, CPU Intel i7-3770K år 2012, grafikkort Geforce 960 gtx från 2015 och 16gb ram.

Jag kan spela PUBG, Sons of the forest, Pga tour 2k25, m fl. fullgott men inte på högsta grafik. Ser ändå ok ut, är dock inte så kräsen.
Citera
2026-01-20, 01:39
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Den kostade 12-13 000 i Sverige då, men köpte den i princip oanvänd på Best Buy i USA för 6000. Jag ordnade en 250GB SSD bara för några hundralappar bara. Installerade själv. 17,3 full HD skärm. Märker ingen skillnad mot dagens. Gejmar dock inte, men använder lite musikprogram och diverse ritnings- och redigeringsprogram osv. Noll problem.

Nej har inte kunnat använda 11, men det kanske for att lösa? Tror jag har försökt, men det behöver jag inte nu iaf. Har kunnat installera allt jag behöver på W10 ändå. Möjligen att någon uppdatering inte har fungerat, men ingen game stopper. Ska man ha nya tyngre program så måste du kanske ha en nyare.

Men det här med lagringstid, uppstart och starta om osv går lika fort som mina kompisars helt nya laptops. Den går t.o.m fortare ibland. Jag har funderat på om mycket av den nya teknologin och det ”senaste” är lite av en scam. Såg en video med en typ 30 år gammal Apple PC som startade fortare än dagens tex.

Denna går som en klocka än idag.
Jag kan garantera dig att din dator med en SATA-SSD inte bootar lika snabbt som deras med nVME över m.2. Det är dock inte sagt att din bootar långsamt, bara att deras garanterat är snabbare. Men en vanliga SATA-SSD är helt klart snabb nog för vanligt folks behov.

En 30 år gammal Apple kan säkert boota snabbare. Men det är inte för att den faktiskt är snabbare, utan för att den behöver göra betydligt färre saker.
Citera
2026-01-20, 07:22
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Eftersom du inte märkt någon utveckling av datorer på 30 år så kan du lika gärna köpa en miniräknare.
Citera
2026-01-20, 07:29
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Eftersom du inte märkt någon utveckling av datorer på 30 år så kan du lika gärna köpa en miniräknare.

Han skall väl ändå bara använda den till DOOM.
Citera
2026-01-20, 08:47
Medlem
Värt att tänka på är att spelens prestandakrav ofta följer vad dagens konsoler orkar med.

Jag köpte en ganska high-end dator 2019 och den håller för allt jag vill än idag för det görs fortfarande knappt några spel som en Playstation 5 inte orkar med.

Jag valde i princip ett snäpp ned från det bästa som fanns av allt då. Tyvärr så är det svårt att få en bra deal på dagens motsvarande komponenter.

RTX 2080 super
Ryzen 3800x
32 gb ram

… för strax under 19 tusen vill jag minnas.
Citera
2026-01-20, 08:57
Medlem
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Det kommer vara standard för alla spel som kommer ut snart, så vill du framtidssäkra lite så lägg dig själv på 16gb.

Nej just det, det är 12gb som är nästa steg inte 16gb... Kollade lite idag för skojs skull inne på blocket och jag hittade ett antal kort direkt

Summa summarum, du kan bygga en dator som klarar allt idag på högsta för cirka 6,900 kronor...
Citera
2026-01-20, 10:08
Medlem
bl-gr-ns avatar
Stationära datorer som man väljer delar till och bygger ihop själv, blir inte föråldrade.
Har en dator som byggdes ihop 2015.
Bara personliga preferenser som gör att man vill ha nytt.

Moderkort, i5 processor, chassi, fläktar, processorkylare och DVD-brännaren är kvar från 2015.

Den är nu inne på sitt andra grafikkort, andra moderkorts batteri, ny uppsättning RAM (från 8 till 16GB) och tredje OS-disk+extra diskar för lagring och Linux.
Den är vad jag skulle vilja kalla gränsande till mellanklass speldator... åldrad men överklockad.

Inte anskrämligt högljudd trots gamla fläktar och kylare men grafikkortet kan låta onödigt mycket.

Datorn har använts intensivt under många vintrar men nu pensionerad (flera gånger) Ersatt av en bärbar med den plockas ofta fram ur skrubben för ex. videoredigering.
Citera
2026-01-20, 10:15
Avslutad
Köper du high-end kan du ha den i 5 år.

Kolla inet.se färdigbyggda.

Räkna med 30-60k för en riktigt bra.
Citera
2026-01-20, 11:36
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Nej just det, det är 12gb som är nästa steg inte 16gb... Kollade lite idag för skojs skull inne på blocket och jag hittade ett antal kort direkt

Summa summarum, du kan bygga en dator som klarar allt idag på högsta för cirka 6,900 kronor...
Vad har du valt för hårdvara då? För jag kan verkligen inte spela 'allt idag på högsta' på min rigg utan rätt kraftiga kompromisser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in