2026-01-19, 19:53
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Funderar på att köpa en dator år barnen.
I princip har det ju inte hänt ett piss med datorer sen jag såg min första dator på mellanstadiet för drygt 30 år sen. Skärmen har blivit smalare men annars är det ju fan helt otroligt vad lite det har hänt. Samma jävla tangentbord och mus. Vad som är värre är ju att de försökt göra bättre möss och tangentbord (ni minns kanske microsofts delade) och deras bekväma möss som man stal i datasalen.
Men det var bara en parentes.

Tror ni att det blir någon ändring och jag står där med en ”nokia 3110” om fem år eller kommer barnen kunna ta den med sig när de flyttar hemifrån om tio år?
<Future="DARK">
Om fem år kommer Internet vara avstängt om du kör Win11.
Du måste före 2030-01-01 installera WinUniverse på en dator som har ID-kontroll via DNA-sample.
Dessa datorer kommer börja fasas in 2028 så kan du vänta några år så...
</Future>

Naturligtvis kan vi bara sia om framtiden men genom att titta bakåt i tiden så förbättras oddsen att vi gissar rätt.

Rent allmänt har förändringarna sakta förbättrat prestanda utan att göra systemet några år senare oanvändbara, som det var typiskt för c:a 25 år sedan, och tidigare.
Det som har hänt sedan dess i runda slängar, är med nya mjukvarupakets kravställande på hårdvaran gjort det pinsamt eller till-och-med omöjligt att nyttja dessa.

Det senaste exemplet är kanske Win11:s (ev.) krav på en TPM modul.
Därav min inledningsvisa minikrönikör - allt kan hända om MicroSoft får bestämma?

Är en 'Linux-distro' det som önskas känns det dock inte så riskfyllt, eller vem vet...
Citera
2026-01-19, 20:36
Moderator
tobess avatar
Det beror helt på vad den används till och hur man definiera "använda".

Om kidsen spelar mycket så kommer vad du än köper idag inte att vara lika bra om 5 år. Om det handlar om att de kollar lite videon, skickar några mail, kolla social media och sånt så går den förstås utmärkt att använda om 5 år också (om än möjligen lite långsammare).
Citera
2026-01-19, 20:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Tror ni att det blir någon ändring och jag står där med en ”nokia 3110” om fem år eller kommer barnen kunna ta den med sig när de flyttar hemifrån om tio år?

Min dator fungerar bra fortfarande efter 6 år, har uppgraderat den lite grann med större hårddiskar och mer RAM men man kan tyvärr inte räkna med att datorer håller mer än ca 5 år för de är inte alltid byggda för att hålla mycket mer än så. Om du kollar runt så fråga efter hårdvara (och specifikt moderkort) som har lång livstid, typ MSI och undvik Acer, Lenovo och sånt där. Asus är lite krona klave beroende på årsmodell, just nu skulle jag undvika dem.
Citera
2026-01-19, 21:17
Medlem
Citat:
Funderar på att köpa en dator år barnen.
I princip har det ju inte hänt ett piss med datorer sen jag såg min första dator på mellanstadiet för drygt 30 år sen. Skärmen har blivit smalare men annars är det ju fan helt otroligt vad lite det har hänt. Samma jävla tangentbord och mus. Vad som är värre är ju att de försökt göra bättre möss och tangentbord (ni minns kanske microsofts delade) och deras bekväma möss som man stal i datasalen.
Men det var bara en parentes.

Som en tidigare postare föreslog, gå till Inet.

Ta med barnen för de verkar ha mer koll, och personalen kan bäst bedöma vad som troligen kommer att funka för dem de närmaste fem åren.

Och räkna inte med att den ska "duga" för dem längre än så. Du behöver inse, fastän du inte förstår, att saker utvecklas fastän du inte märkt detta under 30 år.

(Lite sorgligt att du stal möss i datasalen och inte sett en annan dator sedan mellanstadiet.)
Citera
2026-01-19, 21:20
Medlem
Jag har en Toshiba laptop med i7 processor, 16G ram och 250G SSD disk som jag köpte för över 13 år sedan. Den fungerar hur bra som helst till det mesta än idag och kommer säkert göra det i 5 år till.

Så en stationär idag borde vara noll problem.
Citera
2026-01-19, 21:22
Medlem
Bilderberg78s avatar
Det beror på hur gamla barnen är just nu.
Från noll krav på hårdvara, till gaming dator.

0-9år vad som helst.
9 år-> pappa datorn laggar
Citera
2026-01-19, 21:25
Medlem
Fantens avatar
Well… jag sitter på en 5600X och ett RTX 3060, och dom har faktiskt presterat riktigt bra – till och med i moderna spel tack vare DLSS. Det är hårdvara som nu är runt 4–5 år gammal, men jag har egentligen inte haft något större behov av att uppgradera. Det enda som pressar systemet är att jag nyligen gick från 1080p till 1440p. Det funkar fortfarande helt okej, och många av spelen jag faktiskt spelar rullar hur fint som helst. Men ja… det är lite på gränsen. Å andra sidan hade just dom spelen varit på gränsen även när hårdvaran var ny.

Det som däremot är ‘sådär’ med att köpa mellanklasskort idag är VRAM‑situationen. Prestandan i sig är okej, men till och med 12 GB – som jag har – börjar bli i minsta laget i vissa moderna titlar. Och dagens mellanklasskort säljs, så vitt jag vet, nästan uteslutande med 8 GB VRAM, vilket redan nu är en flaskhals i många spel och lär bli det ännu snabbare framöver.
Citera
2026-01-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Jag har en Toshiba laptop med i7 processor, 16G ram och 250G SSD disk som jag köpte för över 13 år sedan. Den fungerar hur bra som helst till det mesta än idag och kommer säkert göra det i 5 år till.

Så en stationär idag borde vara noll problem.

Du konfigade den verkligen för framtiden (då). Det kostade väl en slant? (Lite offtopic nyfiken, kan du köra W11 utan workaround på den?)
Citera
2026-01-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Du konfigade den verkligen för framtiden (då). Det kostade väl en slant? (Lite offtopic nyfiken, kan du köra W11 utan workaround på den?)

Den kostade 12-13 000 i Sverige då, men köpte den i princip oanvänd på Best Buy i USA för 6000. Jag ordnade en 250GB SSD bara för några hundralappar bara. Installerade själv. 17,3 full HD skärm. Märker ingen skillnad mot dagens. Gejmar dock inte, men använder lite musikprogram och diverse ritnings- och redigeringsprogram osv. Noll problem.

Nej har inte kunnat använda 11, men det kanske for att lösa? Tror jag har försökt, men det behöver jag inte nu iaf. Har kunnat installera allt jag behöver på W10 ändå. Möjligen att någon uppdatering inte har fungerat, men ingen game stopper. Ska man ha nya tyngre program så måste du kanske ha en nyare.

Men det här med lagringstid, uppstart och starta om osv går lika fort som mina kompisars helt nya laptops. Den går t.o.m fortare ibland. Jag har funderat på om mycket av den nya teknologin och det ”senaste” är lite av en scam. Såg en video med en typ 30 år gammal Apple PC som startade fortare än dagens tex.

Denna går som en klocka än idag.
Citera
2026-01-19, 22:10
Medlem
BusigaMusens avatar
Dagens datorer är så sjukt kraftfulla om du bygger en bra speldator.
Så den kan nog lätt användas om 5år.
Citera
2026-01-19, 22:53
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag köpte en stationär för den år sen och den tuggar på bra. Hoppas på fem år till.
Citera
2026-01-20, 00:05
Avslutad
Minst 12 år. En dator idag klarar flesta spel inom 5-8 år framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in