Citat:
<Future="DARK">
Funderar på att köpa en dator år barnen.
I princip har det ju inte hänt ett piss med datorer sen jag såg min första dator på mellanstadiet för drygt 30 år sen. Skärmen har blivit smalare men annars är det ju fan helt otroligt vad lite det har hänt. Samma jävla tangentbord och mus. Vad som är värre är ju att de försökt göra bättre möss och tangentbord (ni minns kanske microsofts delade) och deras bekväma möss som man stal i datasalen.
Men det var bara en parentes.
Tror ni att det blir någon ändring och jag står där med en ”nokia 3110” om fem år eller kommer barnen kunna ta den med sig när de flyttar hemifrån om tio år?
I princip har det ju inte hänt ett piss med datorer sen jag såg min första dator på mellanstadiet för drygt 30 år sen. Skärmen har blivit smalare men annars är det ju fan helt otroligt vad lite det har hänt. Samma jävla tangentbord och mus. Vad som är värre är ju att de försökt göra bättre möss och tangentbord (ni minns kanske microsofts delade) och deras bekväma möss som man stal i datasalen.
Men det var bara en parentes.
Tror ni att det blir någon ändring och jag står där med en ”nokia 3110” om fem år eller kommer barnen kunna ta den med sig när de flyttar hemifrån om tio år?
Om fem år kommer Internet vara avstängt om du kör Win11.
Du måste före 2030-01-01 installera WinUniverse på en dator som har ID-kontroll via DNA-sample.
Dessa datorer kommer börja fasas in 2028 så kan du vänta några år så...
</Future>
Naturligtvis kan vi bara sia om framtiden men genom att titta bakåt i tiden så förbättras oddsen att vi gissar rätt.
Rent allmänt har förändringarna sakta förbättrat prestanda utan att göra systemet några år senare oanvändbara, som det var typiskt för c:a 25 år sedan, och tidigare.
Det som har hänt sedan dess i runda slängar, är med nya mjukvarupakets kravställande på hårdvaran gjort det pinsamt eller till-och-med omöjligt att nyttja dessa.
Det senaste exemplet är kanske Win11:s (ev.) krav på en TPM modul.
Därav min inledningsvisa minikrönikör - allt kan hända om MicroSoft får bestämma?
Är en 'Linux-distro' det som önskas känns det dock inte så riskfyllt, eller vem vet...