2026-01-19, 18:25
Avstängd
Funderar på att köpa en dator år barnen.
I princip har det ju inte hänt ett piss med datorer sen jag såg min första dator på mellanstadiet för drygt 30 år sen. Skärmen har blivit smalare men annars är det ju fan helt otroligt vad lite det har hänt. Samma jävla tangentbord och mus. Vad som är värre är ju att de försökt göra bättre möss och tangentbord (ni minns kanske microsofts delade) och deras bekväma möss som man stal i datasalen.
Men det var bara en parentes.

Tror ni att det blir någon ändring och jag står där med en ”nokia 3110” om fem år eller kommer barnen kunna ta den med sig när de flyttar hemifrån om tio år?
Citera
2026-01-19, 18:27
Avstängd
Eftersom jag numera är helt ointresserad kollade jag bara första bästa prissänkta dator på Elgiganten:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/stationar-dator/asus-tuf-t500-i5-13h16512rtx3050-stationar-dator-for-gaming/913940#description
Citera
2026-01-19, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Eftersom jag numera är helt ointresserad kollade jag bara första bästa prissänkta dator på Elgiganten:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/stationar-dator/asus-tuf-t500-i5-13h16512rtx3050-stationar-dator-for-gaming/913940#description

inet eller webhallen tror jag är bättre
Citera
2026-01-19, 18:33
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
I princip har det ju inte hänt ett piss med datorer sen jag såg min första dator på mellanstadiet för drygt 30 år sen. Skärmen har blivit smalare men annars är det ju fan helt otroligt vad lite det har hänt. Samma jävla tangentbord och mus. Vad som är värre är ju att de försökt göra bättre möss och tangentbord (ni minns kanske microsofts delade) och deras bekväma möss som man stal i datasalen.

Tror ni att det blir någon ändring och jag står där med en ”nokia 3110” om fem år eller kommer barnen kunna ta den med sig när de flyttar hemifrån om tio år?

Den stationära dator jag använder köpte jag 2016.
Funkar finfint fortfarande.
👍
Som skärm har jag en 55' tv.
Nu använder jag den inte till spel, jag använder den till att göra ritningar i SketchUp och ser film.
Citera
2026-01-19, 18:37
Medlem
Ja om du köper en ny medelbra speldator idag, så kan du använda den om 5 år. Jag kör en dator från 2009, och spelar på den utan problem.
Citera
2026-01-19, 18:39
Medlem
Citat:

Om du vill va något smart/ekonomisk så väljer du ju en burk med ihopsatta komponenter, där du kan byta allt du behöver byta.

Då kvittar det vad som händer, för du kan byta ut valfri del när det passar dig.

Nåt mer att tänka på är att du inte vill att de spenderar 24/7 på datorn, så välj gärna ett grafikkort som INTE klarar de värsta spelen utan problem. Helst så ska man behöva dra ner inställningar osv för att det ska flyta hyfsat.

Köper du en lldeles för fet dator så finns det risk att de inte gör annat än sitter där på heltid.
Citera
2026-01-19, 18:42
Medlem
anomaligns avatar
Allt hänger på vad du eller barnen ämnar använda datorn till. Datorn du länkar till är lite svag när det kommer till spelprestanda, med ett både rätt gammalt och klent grafikkort (RTX 3050 med 6GB). 6GB minne på GPUn är i minsta laget redan idag. Det innebär att de mest krävande spelen måste spelas med sänkta grafikinställningar, och att spelupplevelsen kan bli lidande, och det är möjligt, eller rent av sannolikt, att det inom de närmaste fem åren kommer släppas spel som kräver mer minne än grafikkortet har, och att dessa då inte kommer kunna köras.

edit:

Om datorn är avsedd för spelande, då skulle jag hellre rekommendera något i stil med den här (länk nedan) då den både har ett betydligt bättre grafikkort och den är byggd med standardkomponenter och därför kan uppgraderas längre fram vid behov. Den är 2000 kr dyrare än datorn på Elgiganten, men det tror jag att det är värt.

https://www.inet.se/produkt/d100078/taurus-pro-gaming-rx-7600-5500
Senast redigerad av anomalign 2026-01-19 kl. 18:55.
Citera
2026-01-19, 19:03
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:

Jag har en sämre processor och den fungerar fortfarande jävligt bra.

Men den här datorn blåser dig på flertal sätt...

Först och främst wifi.. Wifi suger för att köra nätverk. Och bara det faktum att moderkortet kom med wifi gör att du slösar cirka 900-1000kr på en connection som är instabil och värdelös. Kör allting med sladd..

Sen är det där grafikkortet rätt så värdelöst. Det roliga är att det inte står någonting om VRAM fören lång ner sen i texten... 6GB är ingenting.. Du behöver 8gb för Cyberpunk och Elden Ring om du ska köra allt på max.. Och dom spelen har redan några år på nacken. Det kommer vara standard för alla spel som kommer ut snart, så vill du framtidssäkra lite så lägg dig själv på 16gb.

Jag skulle säga, sätt ihop den där datorn själv... Sno processorn rakt av, men leta upp ett moderkort som inte har ett wifi. Och sen köper du ett senare grafikkort inne på blocket eller något om affärerna inte har något billigt... Då kommer du undan med en 10x bättre dator för typ samma pris.
Citera
2026-01-19, 19:13
Medlem
1FFs avatar
Citat:

De som har hänt, och kommer att hända, är med hårdvaran.

De närmsta åren går att förutse rätt bra värre är det med utvecklingen om 5-6 år och därefter. Hursom, köper du en stationär som går att uppgradera hela tiden genom att byta ut hårdvara, så kommer den vara användbar även om 10 år.

Fast jag tror de är gamla nog då att köpa något efter eget önskemål.

Kontakta inet så hjälper de dig. Ovanligt seriöst och ärligt företag.
Citera
2026-01-19, 19:27
Medlem
Dille24s avatar
Jag kör min stationära dator med i7 2700K från 2011 utan problem. Klarar alla program jag använder..

Köpte den med sämre processor då för 15 år sen och hittade i7an begagnad för 5 år sedan för en femhundring. Uppdaterat med mer ram och SSD på senare år..
Citera
2026-01-19, 19:39
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Inte hänt något på 30 år???
För 25 år sedan skaffade jag min första dator, en Fujitsu Siemens med diskett drive (det fick plats några få porrbilder på varje diskett) och knattrande telefonmodem som var oändligt långsamt. Datorn hade helt ok prestanda med dåtidens mått men skulle idag knappt gå att ge bort gratis.
För 5 år sedan köpte jag en ny dator med egenvalda komponenter för 23.000, bla. för att kunna redigera video i HD-format. Datorn funkar utmärkt och är blixtsnabb. Lagringsutrymme är en annan sak som utvecklats avsevärt.
Min nuvarande dator kommer jag nog aldrig behöva byta ut såvida det inte uppfinns något helt nytt, jag byter bara enskilda komponenter den dagen de går sönder eller är hopplöst föråldrade.
Citera
2026-01-19, 19:50
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Kontakta inet så hjälper de dig. Ovanligt seriöst och ärligt företag.
Benägen att hålla med, bortsett från ett undantag.
Jag köpte en dator där 2021 och betalade 799 kr för byggnation och "utförligt funktionstest av hela systemet". När jag väl fick min dator så fans det ingen signal alls från grafikkortet (EVGA GeForce RTX 3070 FTW3 ULTRA). När jag öppnade chassiet såg jag ganska omgående att grafikkortet var skadat, det såg nästan ut som om någon klappat till det med en hammare. Inget som kan ha hänt under transport då chassiet var stängt och allt inpackat i frigolit, så något "utförligt funktionstest" hade dom knappast gjort.
Jag fick ett nytt grafikkort utan tjat, men det blev ca 30 mil extra att köra för att fixa något jag redan från början betalat för och som inte utförts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in