Citat:
Ursprungligen postat av
Alexosigge
Funderar på att köpa en dator år barnen.
I princip har det ju inte hänt ett piss med datorer sen jag såg min första dator på mellanstadiet för drygt 30 år sen. Skärmen har blivit smalare men annars är det ju fan helt otroligt vad lite det har hänt. Samma jävla tangentbord och mus. Vad som är värre är ju att de försökt göra bättre möss och tangentbord (ni minns kanske microsofts delade) och deras bekväma möss som man stal i datasalen.
Men det var bara en parentes.
Inte hänt något på 30 år???
För 25 år sedan skaffade jag min första dator, en Fujitsu Siemens med diskett drive (det fick plats några få porrbilder på varje diskett) och knattrande telefonmodem som var oändligt långsamt. Datorn hade helt ok prestanda med dåtidens mått men skulle idag knappt gå att ge bort gratis.
För 5 år sedan köpte jag en ny dator med egenvalda komponenter för 23.000, bla. för att kunna redigera video i HD-format. Datorn funkar utmärkt och är blixtsnabb. Lagringsutrymme är en annan sak som utvecklats avsevärt.
Min nuvarande dator kommer jag nog aldrig behöva byta ut såvida det inte uppfinns något helt nytt, jag byter bara enskilda komponenter den dagen de går sönder eller är hopplöst föråldrade.