2026-01-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Sara kommer rida ut denna stormen! Domstolen måste väl se till barnens bästa! Om hon skulle förlora är juryn köpt. Sara, vi alla håller på dig! ♀️. Jag är övertygad att Sara blir friad!

Juryn gick efter lagen och fällde.
Slutlig dom 6 februari 2026.

Förövrigt är inte Dumpen för barnens bästa.
Både polis och åklagare har flera gånger anmärkt på att de försvårar polisutredningar.
Studier visar också på att uthängningar av pedofiler leder till att de begår mer brott och att det inte ger något skydd.

Jag förstår att det känns bra att de hängs ut, men man skall inte styras av sina känslor.
Citera
2026-01-19, 22:05
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
En fågel viskade i mitt öra...

Sara Nilsson ÄR skyldig till grovt förtal enligt juryn. Dom kommer 6 februari 2026.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e7KLAa/jury-dumpen-ar-skyldiga-till-grovt-fortal-domaren-har-sista-ordet?utm_source=iosapp&utm_medium=share

"Patrik Sjögren" skriver Aftonbladet om och om igen

Även under bilden

Otroligt att det finns dårar i den här tråden som tror att Sara ska klara sig. Det finns på tok för många WT i Sverige
Citera
2026-01-19, 22:07
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Skandalöst beslut av juryn som påverkade av diverse tyckare låter bli att skydda det fria ordet också för mindre medier som Dumpen.
Citera
2026-01-19, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du missförstår som många andra situationen. Förtalslagstiftningen är enormt repressiv och begränsar det fria ordet i stor omfattning, så att det i princip inte finns någon yttrandefrihet när det gäller att berätta om personer som begått brott. För att det är en så konstig ordning finns säkerhetsventilen med jury så att pressen skall kunna rapportera någorlunda ändå. Den får skriva om enskilda så som alla borde få göra det en demokratisk rättstat och det är alltså inget som går på tvärs med tanken bakom lagstiftningen att den med utgivningsbevis frias och det är inte juryn som bortser från lagen.

Jag har absolut inte missförstått situationen.

Det Dumpen sysslar med är skolboksexempel på förtal.
Lagen är inte skriven så att media skall kunna skriva vad som helst om vem som helst, det är heller inte juryns syfte att skydda media från lagen.
Det är enbart genom att helt bortse från lagen som en jury hade kunnat fria i det här fallet.

Juryn valde för övrigt att fälla.
Citera
2026-01-19, 22:11
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Kan någon se till att ha ihjäl IT-forensikern innan han får pengarna? Jag vill inte se skattepengar gå till horvarelsen
Pengarna? Han kommer få sätta dödsboet i konkurs. Finns inga pengar att hämta.
Citera
2026-01-19, 22:12
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Sara kommer rida ut denna stormen! Domstolen måste väl se till barnens bästa! Om hon skulle förlora är juryn köpt. Sara, vi alla håller på dig! ♀️. Jag är övertygad att Sara blir friad!

Enligt en jury är hon skyldig.
– Men slutgiltig dom kommer först 6 februari, säger advokat Patrik Hansson.

Några timmar efter huvudförhandlingen kom juryn fram till att Sara Nilsson gjort sig skyldig till grovt förtal.

Då har vi rett ut det. Vi får dock vänta lite på det definitiva, men ser ju rätt mörkt ut. Jury var Saras bästa chans..
Citera
2026-01-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
En fågel viskade i mitt öra...

Sara Nilsson ÄR skyldig till grovt förtal enligt juryn. Dom kommer 6 februari 2026.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e7KLAa/jury-dumpen-ar-skyldiga-till-grovt-fortal-domaren-har-sista-ordet?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Fy fasen vad skönt!
Då förfirar jag i morgon 🍾🥂
Citera
2026-01-19, 22:17
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Fy fasen vad skönt!
Då förfirar jag i morgon 🍾🥂

Oddsen att domare friar är ungefär 0.001%, jury var Saras bästa och enda chans egentligen. Du kan ta något billigt bag-in-box nu, så tar du wirren den 6e Feb.

Verkar inte som stora flocken på fejjan sett att juryn fäller henne än. Låt kaoset börja!
Citera
2026-01-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Enligt en jury är hon skyldig.
– Men slutgiltig dom kommer först 6 februari, säger advokat Patrik Hansson.

Några timmar efter huvudförhandlingen kom juryn fram till att Sara Nilsson gjort sig skyldig till grovt förtal.

Då har vi rett ut det. Vi får dock vänta lite på det definitiva, men ser ju rätt mörkt ut. Jury var Saras bästa chans..

Jury har vi inte i Sverige inte heller meddelas en dom innan avsatt datum och inte heller halverkänner man någon skyldig innan dom har meddelats.
Citera
2026-01-19, 22:27
Medlem
Det blir troligen bara böter men vem ska betala dom verken Sara eller Patrik har några pengar dom har ju skulder upp till öronen
Citera
2026-01-19, 22:27
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toppadshuuno
Jury har vi inte i Sverige inte heller meddelas en dom innan avsatt datum och inte heller halverkänner man någon skyldig innan dom har meddelats.

Läs på lite om tryckfrihetsbrott i domstol, sen återkommer du om en stund.
Citera
2026-01-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Läs på lite om tryckfrihetsbrott i domstol, sen återkommer du om en stund.

Ja gärna länka till den där svenska juryn är det Idol juryn du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in