2026-02-06, 11:23
Medlem
Var inte det stora problemet här för dumpen att personen i fråga aldrig åkte för att träffa barnet, tyckte faktiskt denna uthängning var fel..
Citera
2026-02-06, 11:23
Medlem
Skadestånd 43 000 enligt GP. Alldeles för lågt i mitt tycke, sett till den extrema kränkning publiceringen innebar.
Citera
2026-02-06, 11:24
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storkvisiren
Skadestånd 43 000 enligt GP. Alldeles för lågt i mitt tycke, sett till den extrema kränkning publiceringen innebar.
Sara är ju så finurlig så hon ska överklaga. En överklagan kan bara bli sämre för henne
Citera
2026-02-06, 11:26
Medlem
EnLitenkilles avatar
Hon blev dömd. Det var väntat!
Citera
2026-02-06, 11:27
Medlem
Citat:
Oj, det är ju inte ens 10% av vad han ansökte om. Håller med på tok för lågt för vad de inneburit och fortfarande innebär för honom.
Men Dumpen har ju sagt att de inte tänker lägga sig och överklaga överklaga överklaga. Så finns ju alltid att HD eller HR dömer högre skadestånd.
Citera
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Var inte det stora problemet här för dumpen att personen i fråga aldrig åkte för att träffa barnet, tyckte faktiskt denna uthängning var fel..

Han satt bara och skrev skit på nätet och hade aldrig för avsikt att begå några övergrepp.

Det skulle dock förvåna mig mycket om inte domen överklagas. Det är ju ett intressant fall så det kan nog bli så att även HD tar upp det.

Det handlar därmed om en flerårig rättsprocess.
Citera
Medlem
Vad är nu fördelarna med denna dom egentligen?

Kommer det även gälla Aftonbladet/Expressens SD-jakt? Eller kommer detta bara specifikt gälla fedopiler?
Citera
2026-02-06, 11:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Villkorlig dom ja.. blir lite extra spännande när dom fortsätter på exakt samma sätt.

Villkorlig dom = sluta med det där! Inte you go girl, fortsätt på samma vis. Inte ens ta bort målsägande..

”Oavsett vad domen blir kommer vi fortsätta”, skrev Dumpen i slutet av januari.

Få se hur om ev. kommande anmälningar bli, kan bli fler som drar Sara Nilsson till förtal igen.

– Det finns begränsningar även i yttrandefriheten,
säger rådmannen Kristin Holgersson i ett uttalande.
https://www.dn.se/sverige/dumpens-sara-nilsson-falls-for-grovt-fortal/
Citat:
Brottsanklagelserna kretsar kring fem påståenden i Dumpens uthängning.
Sett till sammanhanget de publicerades i ansåg juryn att samtliga utgjorde grovt förtal.
Citera
2026-02-06, 11:30
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Har vindarna vänt när det gäller Dumpen? Innan var väl "alla" ivriga anhängare, men det känns som något hänt på sistone? Jag kan dock ha fel, inte hängt med i svängarna så mycket kring Dumpen.

Skönt i alla fall att det sunda förnuftet verkar segra till slut.
Citera
2026-02-06, 11:32
Medlem
Finns domen ute?
Citera
2026-02-06, 11:33
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:

Helt sinnessjukt lågt skadestånd.

Men får hon betala rättegångskostnader med?

Villkorlig dom? Då kan hon väl inte fortsätta med Dumpen? Måste hon inte ta ner allt? Annars fortsätter ju hon sin brottsliga bana?
Citera
2026-02-06, 11:33
Moderator
sm910difs avatar
Ur domskälen:
Citat:
Förtalsbrottet avslutas emellertid i samband
med brottets fullbordande, dvs. när utpekandet eller uppgiftslämnandet skett
(se NJA 2020 s. 917 p. 31-40). Gärningen ska därför bedömas som ett fall av
grovt förtal begånget den 5 januari 2024.
Här verkar det ha gått riktigt snett för tingsrätten. För det första har man förväxlat domskälen i det refererade målet (går enbart upp till p. 37) med föredragandes betänkande (där frågan om förtal som perdurerande brott behandlas i refererade punkterna 31-40).

Vad värre, så gäller NJA 2020 s. 917 förtal i ordinära mål enligt brottsbalken. Dessa är mycket riktigt inte perdurerande. Yttrandefrihetsbrottet förtal, som likt i det här fallet begås genom att information tillhandahålls ur en YGL-databas, är perdurerande. (Prop 2017:18 s. 133 ff.)

Det här måste betraktas som ett tämligen allvarligt fel i domen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in