2026-01-16, 16:25
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Winnipeg - Minnesota 6-2

Wallstedt släppte in alla 6 mål och blev utbytt.

Formbesked däremot från Hellebuyck inför OS.

Inget att gråta över. Wallstedt är sån. Släpper in 0 till 2 puckar 8 matcher i rad och ligger över 93% för att sedan släppa 6-7 i en match. Måtte det inte ske i OS-slutspel bara.
Citera
2026-01-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jag tycker att ligan börjar att bli urvattnad, det är sällan lag har tillräckligt med spelare för tre kjedjor av kvalite. Tredjelinespelare börjar att kallas topp 6 spelare. Mitt i allt detta har det börjat att surras om expansion. Upp till 36 lag. Bland intressanter finns Atlanta igen, Portland, Huston.

Kan NHL hålla sin girighet ifrån att utöka ligan igen? Är det någon mer här inne som läst om detta?

Helt rätt att expandera ligan från ett amerikanskt perspektiv. Endast 25 amerikanska lag i NHL vilket är att jämföra med 30+ i de andra stora ligorna. För att utmana marknadsmässigt så är en expandering ett måste.

Sen är ju kvaliten bättre än någonsin tidigare, även i de lägre kedjorna. Spelar ingen roll om det är 30 eller 100 lag ... Spelarpoolen för bottom sex är ungefär på samma kvalitetsnivå ändå. Så kommer det alltid vara.

Angående lag ... Houston är som sagt en no brainer. Samma med San Diego. Milwaukee tror jag också på. Men finns hur många städer som helst som kommer fungera ekonomiskt.
Citera
2026-01-17, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Helt rätt att expandera ligan från ett amerikanskt perspektiv. Endast 25 amerikanska lag i NHL vilket är att jämföra med 30+ i de andra stora ligorna. För att utmana marknadsmässigt så är en expandering ett måste.

Sen är ju kvaliten bättre än någonsin tidigare, även i de lägre kedjorna. Spelar ingen roll om det är 30 eller 100 lag ... Spelarpoolen för bottom sex är ungefär på samma kvalitetsnivå ändå. Så kommer det alltid vara.

Angående lag ... Houston är som sagt en no brainer. Samma med San Diego. Milwaukee tror jag också på. Men finns hur många städer som helst som kommer fungera ekonomiskt.

Spelarkvaliteen kommer att bli sämre ju fler lag som finns. USA kan väl nöja sig med sina 25 lag, det är många nog.

Visst är det kul att spekulera men det blir för många lag i ligan.
Jag vet inte varför Atlanta skulle fungera i ett nästa försök om det inte fungerade de två första gångerna. Det bor väl många afroamerikaner i Atlanta, och jag tror att de söker sig mot de andra big 4 sporterna främst.

Nej, spelarkvaliteen kommer att minska det är jag säker på.
Citera
2026-01-18, 01:16
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jag unnar Buffalo framgång i år. Kekkelainen är en hyfsad GM, men kan tycka att Kevin Adams var rätt ok Iaf. Väldigt sympatisk. Det är Pegula som är problemet. Katastrof att de bytte bort Eichel. En väldigt svag deal också för Buffalo. De borde ha fått en 1st utav det också.

Jo jag unnar dom också framgång.

Tar emot att säga men Eichel är i min mening en av dom bästa på att bära in pucken i offensiva zonen. Men han verkar inte ha varit bästa kompis med Buffalo, bidrog förmodligen till att priset blev lite pruta.

I övrigt, Vancouver känns just nu som ett av dom minst intressanta lagen, trots den svenska kopplingen.
Citera
2026-01-18, 02:05
Medlem
ingetbranicks avatar
Sanslöst usel kommentatorsinsats av Dusan Umicevic och Jonas Andersson. Matchen igenom sitter de och snicksnackar, skämtar, nojsar med varandra, kör internskämt som om de satt hemma i tv-soffan. Ingen känsla för spelet överhuvudtaget, följer inte matchen, pratar om OS, skador och allt annat, och blir överraskade när det blir mål eller nåt annat händer.

Jag trodde inte att jag skulle sakna den rätt odräglige besserwissern Chris Härenstam, men jämfört med detta bottennapp så ... Så mycket sämre än under JVM, för att inte tala om Viaplays sändningar. Om nu SVT ska sända NHL-matcher så kan de väl ta det på allvar, för vad är annars vitsen?

Umicevic och Andersson brukar inte kommentera matcher utan köra inför- och paussnack. Det märks, för hela kommentatorsinsatsen påminde mer om ett sånt snack.
Citera
2026-01-18, 15:04
Medlem
Kedoxs avatar
Fyra lag 3-6 på exakt 51 poäng i pacific. Mer spännande blir det inte.
Citera
2026-01-18, 15:30
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Inte en chans. De "måste" växa. Biljettpriserna framstår som ganska maxade. Arenorna är mer eller mindre alltid fulla och även om NHL har publikrekord i år så är det ingen meningsfull ökning. De har redan beslutat om två matcher till så även den vägen är uttömd för tillfället. Ägarna vill ha mer och två lag till skulle ge runt 40-50 miljarder kronor att dela på.

Quebec är helt kört tror jag. Colorado visar att de är Quebec nu genom att spela i deras tröjor.

Jag tror att det blir precis en så svettig expansion som man inte vill ha. Atlanta igen och Houston.

Kört skulle jag inte säga av anledningen att Colorado kör runt i Nordiques-tröjor. Minnesota fick ett lag efter att north Stars försvann till Dallas.
Och de får ett lag att rulla i Winnipeg som är ungefär lika stort.

Det som talar emot är att man verkar ignorera redan frälsta marknader. Man har säkert räknat på ganska exakt vad ett lag i Quebec skulle dra in och det finns marknader där potentialen är större.
De kommer aldrig sluta dräggla över Atlanta pga upptagningsområdet samt att det är ett mediacentrum som mycket sport sänds ifrån.

Kan vara smart att kolla var NBA-lagen är utplacerade. Ägarna till dessa har upptäckt att det går utmärkt att ha nba/nhl-team i samma arena och då minskar kostnaderna med att smälla upp en hel ny.
Spontant tror jag man vill dammsuga södern och placera mer lag där. Speciellt när Florida & Tampa first triumfer är det ett ypperligt läge att dra intresse i söder.

Så tror inte Quebec har en chans inom de första 3-4 lagen vid en utökning. Men blir det 6-8-10 så får de nog en plats. Det är ju faktiskt ett av få ställen som redan har en arena som är fullt duglig för nhl-hockey. Så själva processen hade gått ganska snabbt.
Citera
2026-01-18, 23:17
Medlem
mysko-xs avatar
Kul när det blir halvtidig match med Detroit nu så man slipper sitta uppe halva natten för att se.

Let's go Red Wings! Har varit en lång väntan på att man ska kunna ha nåt hopp för dem.
(Tror ju inte på "guld" direkt, men är ju kul igen nuförtin'.)
Citera
2026-01-19, 02:22
Medlem
Kedoxs avatar
Rasmus Andersson till Vegas.
Citera
2026-01-19, 03:51
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Kört skulle jag inte säga av anledningen att Colorado kör runt i Nordiques-tröjor. Minnesota fick ett lag efter att north Stars försvann till Dallas.

Det som talar emot är att man verkar ignorera redan frälsta marknader. Man har säkert räknat på ganska exakt vad ett lag i Quebec skulle dra in och det finns marknader där potentialen är större.
De kommer aldrig sluta dräggla över Atlanta pga upptagningsområdet samt att det är ett mediacentrum som mycket sport sänds ifrån.

Kan vara smart att kolla var NBA-lagen är utplacerade. Ägarna till dessa har upptäckt att det går utmärkt att ha nba/nhl-team i samma arena och då minskar kostnaderna med att smälla upp en hel ny.
Spontant tror jag man vill dammsuga södern och placera mer lag där. Speciellt när Florida & Tampa first triumfer är det ett ypperligt läge att dra intresse i söder.

Så tror inte Quebec har en chans inom de första 3-4 lagen vid en utökning. Men blir det 6-8-10 så får de nog en plats. Det är ju faktiskt ett av få ställen som redan har en arena som är fullt duglig för nhl-hockey. Så själva processen hade gått ganska snabbt.
Just Winnipeg är väl ett avskräckande exempel om jag förstår det rätt. För få årskort i samma prisklass som i USA. Den övre medelklassen i USA verkar ha hur mycket pengar som helst jämfört med Kanada utanför Toronto. Jag tror också att södern kommer få fler lag. Florida har ökat så mycket i befolkning sen Panthers och Tampa kom till att ett tredje lag är rimligt. Texas likaså.
Citera
2026-01-19, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Rasmus Andersson till Vegas.

Vegas blir att räkna med med anslutandet av honom, sannerligen.

Får se om Willam Karlsson kommer tillbaka alls den här säsongen. Hans skada kan behöva opereras och han kan bli borta hela säsongen…
Citera
2026-01-19, 12:44
Medlem
Vafan håller Kelly på med? Andersson är ju inte ens bra att sen skicka Whitecloud +1 första val eventullt 2 är ju ett skämt

Att sopan sen kommer få ett alldeles för bra kontrakt gör ju affären ännu sämre

Calgary fansen verkar vara sjukt nöjda över att Assmus Andershit blivit trejdad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in