Citat:
Ursprungligen postat av
Humbug69
Nej, du har inte svarat på frågan. Och det är knappast perifiert att fråga om det är våldtäkt att penetrera någon som klart och tydligt sagt nej i ord och handling. Det är snarast vad det hela kokar ner till.
Och nej att någon får sova över hemma hos någon är inte att medge sex. Inte ens om man sover i samma säng. Det är inte ens ett samtycke till sex om man ligger i sked. Att ha ett samlag eller likvärdig handling kräver ett tydligt samtycke.
I chatten framgår dels att GM hört hennes nej.
Det är uppenbart att han minns händeseförloppet då han är väldigt specifik i sin kommunikation. Dels anför han att hon bjöd in honom, sen urskuldar han sig genom att säga att sen bara tvärvänder du.
Och argumentet att sexet (våldtäkten) skedde i samtycke eftersom målsägaren inte låmnade brottsplatsen innan brottet begåtts faller på sin egen orimlighet. Det kräver nämnligen att brottsoffret skall ha övernaturliga förmågor att veta att nått kommer hända innan det hänt.
Att ett flertal debattörer inte köper dina resonemang ifrågasätter och även visar på bristen av logik i det anförda gör dem varken till lögnare, sjukliga och diverse andra saker du anklagar mig och andra för.
Det enda det visar på att det är väldigt svårt att svara på om ett nej betyder nej.
Frågan är besvarad och du kan få svar på den igen. Den är meningslös i sig, fristående från den kontext den förekommer i. Jag är alltid beredd att utveckla mitt resonemang. Liksom jag är beredd att diskutera sakskäl med den som har motsatt åsikt i någon fråga.
Men jag diskuterar inte dina lögner när du tillskriver andra åsikter de inte uttryckt och för en diskussion utgående från lögnaktiga fakta och medvetet fördunklade sammanhang. Ingen har t ex påstått något om en automatisk rätt till sex. Det påstår du att andra påstår därför att du är en råtta som saknar respekt för andra människor och ljuger hämningslöst och patologiskt.
Målsäganden deltar i sexet frivilligt, annars hade hon lämnat sängen. Det gör hennes utsaga om att hon sa nej icke trovärdig. Hon hade då lämnat sängen direkt när det förekom något som riskerade att gå över någon gräns. Inte långt efteråt efter fullbordad ”våldtäkt”.
Redan där skall den tilltalade frikännas då ord står mot ord. Den tilltalades ursäkter är generella och innebär inget erkännande.
Det spelar om lagen skall följas ingen roll om målsäganden sa ja eller nej eller hoppla. Hon borde inte deltagit i frivilligt sex med mannen och lämnat sängen direkt när sådant inleddes, om det gjorde det. Allt talar för att han var för full för att samtycke. Han behöver alltså inte ha sagt explicit nej och han kan ha utfört sexuella handlingar, men det innebär inte samtycke ändå om han befinner sig i ett särskilt utsatt tillstånd, som allt talar för.
Hon borde i detta läge öht inte delat säng med mannen utan tagit sitt ansvar som vän och värd och sett till att inte en situation där hon riskerade att begå övergrepp mot mannen uppstod.