Citat:
Ursprungligen postat av
BalleAnka
Jag funderar på en resa inom Europa i maj, troligen med Norwegian.
Enligt vissa är det bäst att boka så fort som möjligt, "innan de billiga resorna tar slut". Andra säger att man generellt kan köpa flygbiljetter billigast ca 3 veckor före avresa.
Vad är sant här? Personligen blir jag stressad över att behöva bestämma mig flera månader i förväg och då blir det kanske enklast och absolut billigast att stanna hemma.
Vad det kostar och hur mycket beror ju mycket av säsong på resmålet. Även enstaka toppar kan påverka priset. Finner man billiga biljetter så är det bara att slå till. Sen kan man åka ut med ett bolag och hem med ett annat. Jag har ibland flugit ut med Ryan Air och hem med Wizz eller LOT eller något annat bolag.
Rent spontant skulle jag säga att tre veckor innan avresa är lite för kort för de bästa priser, men det varierar över säsong.
Sen brukar det ofta vara bäst att boka biljetterna som enkelresor. För gör man round trip i samma bokning så är det inte ovanligt att den ena resan blir betydligt dyrare. Sen orkar man inte jaga billiga biljetter allt för mycket. För min del så är vettiga flygtider värt den del. Jag har ingen lust att flyga ut en sen kväll och landa mitt i natten på resmålet. När jag ska hem har jag heller ingen lust att lyfta klockan 07.
Att resa riktigt udda tider kan dessutom ge olika merkostnader.
Ska du oroa dig över flygpriser så kanske det är bäst att stamma hemmavid.