2026-01-19, 00:30
Medlem
BalleAnkas avatar
Jag funderar på en resa inom Europa i maj, troligen med Norwegian.

Enligt vissa är det bäst att boka så fort som möjligt, "innan de billiga resorna tar slut". Andra säger att man generellt kan köpa flygbiljetter billigast ca 3 veckor före avresa.

Vad är sant här? Personligen blir jag stressad över att behöva bestämma mig flera månader i förväg och då blir det kanske enklast och absolut billigast att stanna hemma.
Citera
2026-01-19, 00:34
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka

Enligt vissa är det bäst att boka så fort som möjligt, "innan de billiga resorna tar slut". Andra säger att man generellt kan köpa flygbiljetter billigast ca 3 veckor före avresa.

Vad är sant här? Personligen blir jag stressad över att behöva bestämma mig flera månader i förväg och då blir det kanske enklast och absolut billigast att stanna hemma.

Jag brukar boka 2-3 månader innan avresa. Men har man is i kistan kan man få det ännu billigare ett par veckor innan man ska åka, men det kan också vara dyrare då eller i värsta fall slutsålt.
Citera
2026-01-19, 00:52
Medlem
Citat:
Andra säger att man generellt kan köpa flygbiljetter billigast ca 3 veckor före avresa.
Dom som säger 3 veckor är idioter.
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag brukar boka 2-3 månader innan avresa.
Så här säger någon som inte är idiot.
Citera
2026-01-19, 01:05
Moderator
tobess avatar
Det löns sällan att vara varken först eller sist ut, allt där emellan spelar inte så stor roll då de flesta bolag kör med (automatisk) dynamisk prissättning och det som styr priset är hur stor efterfrågan är, hur populär rutten är o.s.v. o.s.v.

Vill man ha billiga(re) flygresor så är det enda "tricket" som rent generellt fungerar att boka in resorna på obekväma tider och/eller dagar då efterfrågan är lägre.
Senast redigerad av tobes 2026-01-19 kl. 01:09.
Citera
2026-01-19, 06:35
Medlem
Du kan ju passa på nu, när dom har rea hos Norwegian.

Ska du till södra Europa, så lär du inte hitta någon billigt om du väntar.

London, Berlin osv - visst, där är det lättare.

En biljett till Madrid som nu kostar 699:-, kostar lätt 2789:- tre veckor innan avresa i maj. Enkel.
Senast redigerad av PatricHbg 2026-01-19 kl. 06:41.
Citera
2026-01-19, 07:11
Medlem
Tumregel för billigaste möjliga biljetter, beror på vart och när såklart men i regel är priserna billigaste runt 60-75 dagar innan avresa.

Varför vet jag inte men har märkt det fenomenet när jag reser och jag reser väldigt mycket. Ett tips är kolla lite då och då under n 1-2 veckors period på biljett 60-75 dagar innan avgång
Citera
2026-01-19, 09:06
Medlem
RiverStyxs avatar
MIT gjorde en undersökning och kom fram till att 7 veckor innan avresa var statistiskt optimalt. Men det var MIT så den undersökningen gällde förmodligen resor inom USA. Men det känns logiskt att samma borde gälla inom Europa tycker jag.
Citera
2026-01-19, 10:27
Avstängd
Stark-Senaps avatar
Billiga biljetter försvann väl samtidigt med coronan?
Citera
2026-01-19, 11:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Många har försökt överlista flygbolagens algoritmer för dynamisk prissättning...

Men det finns ingen standard skriven i sten. Det varierar beroende på resmål och tidpunkt och på rena slumpfaktorer som hur många som redan bokat.

Men det fungerar INTE så att de bara helt enkelt säljer ut kvarvarande platser jättebilligt på slutet för då skulle alla börja vänta till sista minut och det är inte bra för bolaget.
Citera
2026-01-19, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Billiga biljetter försvann väl samtidigt med coronan?

Du kan åka tor till Bangkok nu i feb/mars för 5800 kr
Ungefär som 2020-2021

Du kan åka till Paris, London, Milano tor i februari med Ryan för 350 kr
Citera
2026-01-19, 18:36
Medlem
godboys avatar
Citat:

Vad det kostar och hur mycket beror ju mycket av säsong på resmålet. Även enstaka toppar kan påverka priset. Finner man billiga biljetter så är det bara att slå till. Sen kan man åka ut med ett bolag och hem med ett annat. Jag har ibland flugit ut med Ryan Air och hem med Wizz eller LOT eller något annat bolag.

Rent spontant skulle jag säga att tre veckor innan avresa är lite för kort för de bästa priser, men det varierar över säsong.

Sen brukar det ofta vara bäst att boka biljetterna som enkelresor. För gör man round trip i samma bokning så är det inte ovanligt att den ena resan blir betydligt dyrare. Sen orkar man inte jaga billiga biljetter allt för mycket. För min del så är vettiga flygtider värt den del. Jag har ingen lust att flyga ut en sen kväll och landa mitt i natten på resmålet. När jag ska hem har jag heller ingen lust att lyfta klockan 07.

Att resa riktigt udda tider kan dessutom ge olika merkostnader.

Ska du oroa dig över flygpriser så kanske det är bäst att stamma hemmavid.
Citera
2026-01-19, 22:10
Moderator
Neksnors avatar
Övriga resediskussioner --> Flyg: allmänt
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto