2026-01-18, 20:25
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
huset är enl hitta värt 2,4 - 3,5 milj de flyttade dit för 10 år sedan det verkar märkligt lågt pris att bara få 1.5 milj ?
Förmodligen mycket arbete som behöver göras efter att denna familjen har härjat där inne i 10 år. Säkert katt och hundpiss överalllt. En totalsanering för en miljon behövs nog.
Citera
2026-01-18, 20:27
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Förmodligen mycket arbete som behöver göras efter att denna familjen har härjat där inne i 10 år. Säkert katt och hundpiss överalllt. En totalsanering för en miljon behövs nog.
den verkar vara inköpt 2015 för 2,3 milj enl booli
Citera
2026-01-18, 20:41
Medlem
Refunds avatar
Bolånet kostade dem 25.0000 kr i månaden. Det hade jag och min fru aldrig kunnat klara av utan att leva som luffare. Då bor vi i Norge, jobbar heltid båda två och har 1 barn. Vi tjänar strax under en miljon per år tillsammans brutto. Undra va detta paret hade för inkomst med sina 8 barn lol.
Senast redigerad av Refund 2026-01-18 kl. 20:48.
Citera
2026-01-18, 21:34
Medlem
Citat:

Ja, huset har fuktskador enligt annonsen.
Citera
2026-01-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Jo, eftersom föräldrarna inte klarar att sköta ekonomin. De hade blivit vräkta pga obetalda hyror.
Fast dom hade inte haft en mille kvar i blanco lån efter att dom sålt huset om dom bott i hyresrätt.
Citera
2026-01-18, 22:43
Medlem
Så kommunen har sagt att de inte kan ordna ett boende där de får plats allihop? Är det anledningen till att barnen ska bo i familjehem? I kommunen där jag bor köper kommunen upp bostadsrätter för att placera nyanlända, etc och som jag förstår det köpes flera bostadsrätter upp i samma hus. Alltså borde ju kommunen som har svårt att fixa bostad åt dem kunna ge dem två lägenheter på samma våningsplan. För tydligen är det vanligt att kommuner överallt köper bostadsrätter sen finns ju ofta kommunala bostadsbolag med hyresrätter så även där bör de kunna hitta två tomma lägenheter i samma byggnad. Att placera barn är dyrt så jag förstår inte hur de ens överväger det alternativet. Skattemedel ska man inte slösa med. Ett familjehem får minst 17 tusen per barn per mån. Sen tillkommer ju alla andra kostnader som socialen får med admin, möten etc.
Citera
2026-01-18, 23:28
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
Så kommunen har sagt att de inte kan ordna ett boende där de får plats allihop? Är det anledningen till att barnen ska bo i familjehem? I kommunen där jag bor köper kommunen upp bostadsrätter för att placera nyanlända, etc och som jag förstår det köpes flera bostadsrätter upp i samma hus. Alltså borde ju kommunen som har svårt att fixa bostad åt dem kunna ge dem två lägenheter på samma våningsplan. För tydligen är det vanligt att kommuner överallt köper bostadsrätter sen finns ju ofta kommunala bostadsbolag med hyresrätter så även där bör de kunna hitta två tomma lägenheter i samma byggnad. Att placera barn är dyrt så jag förstår inte hur de ens överväger det alternativet. Skattemedel ska man inte slösa med. Ett familjehem får minst 17 tusen per barn per mån. Sen tillkommer ju alla andra kostnader som socialen får med admin, möten etc.
De kommer nog aldrig kunna komma på fötter i denna svåra ekonomiska situation sålänge de har försörjningsansvar för 8 barn. Så det är nog bäst för alla inblandade egentligen att barnen hamnar på familjehem - det är nog så man har resonerat.
Citera
2026-01-18, 23:30
Medlem
Jag förmodar att det inte är pga dålig ekonomi som kommunen väljer att omhänderta barnen.
Det kan finnas missbruk och psykiska problem med i bilden och barnen kanske har blivit misskötta. Ofta så är det skolan som larmar socialtjänsten.
De är säkerligen kända sedan länge på soc eftersom de inte klarar av att försörja barnen.
Men det väcker inte samma intresse hos publiken som om man bara uppger dålig ekonomi.
Citera
2026-01-18, 23:35
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jag förmodar att det inte är pga dålig ekonomi som kommunen väljer att omhänderta barnen.
Det kan finnas missbruk och psykiska problem med i bilden och barnen kanske har blivit misskötta. Ofta så är det skolan som larmar socialtjänsten.
De är säkerligen kända sedan länge på soc eftersom de inte klarar av att försörja barnen.
Men det väcker inte samma intresse hos publiken som om man bara uppger dålig ekonomi.
Psykiska problem och/eller missbruk kan man nog näsan vara helt säker på. Ingenting gjordes åt vattenskadan, troligen hade de ingen hemförsäkring heller, och ingen var med i A-kassan. "De tänkte inte på det".
Citera
2026-01-19, 10:28
Medlem
Citat:
Psykiska problem och/eller missbruk kan man nog näsan vara helt säker på. Ingenting gjordes åt vattenskadan, troligen hade de ingen hemförsäkring heller, och ingen var med i A-kassan. "De tänkte inte på det".

Hemförsäkring är ett krav för att få låna pengar på bostaden.
Citera
2026-01-19, 11:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99

Jaha... men om du använder lite logiskt tänkande. Varför är barnen inte omhändertagna redan nu om dina teorier stämmer?
Citera
2026-01-19, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha... men om du använder lite logiskt tänkande. Varför är barnen inte omhändertagna redan nu om dina teorier stämmer?
Men det är på gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in