2026-01-18, 09:48
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D4C
Pinsam artikel, barnen är dom ända offren i det här fallet, idioter till föräldrar så klart.

Räkte det inte med 4 barn? Måste dom göra en jävla freakshow när dom inte har ekonomin. Intressant att barnens ålder inte nämns här heller, sannolikt för att dom fortsatte att få barn även efter att dom blev arbetslösa.
Tänker samma....
Citera
2026-01-18, 11:03
Medlem
Jag ser ett totalt bristande föräldraskap. Noll omsorg för sina barn att inte ens vara med i a-kassan. Tror ni att de borstar tänderna på alla ungar morgon och kväll? Eller har tid ens att läsa läxor och skjutsa till fotbollsträning?
Ge stöd och råd och vägleda hur man ska planera sitt liv?

Tanten lägger tiden på att fixa naglarna till artikeln och vad han gör som håller på att förlora huset och skaffar ett 8-barn vid nästan 60 års ålder… En byggare som skiter i en fuktskada i sitt eget hus. Man måste ta konsekvenserna av sina handlingar och jag tror att barnen har det bättre i andra hem.
Citera
2026-01-18, 11:05
Medlem
cosmic_dancers avatar
Synd om barnen, de är offren i detta. Föräldrarna går skylla sig själva som uppenbart systematiskt misskött ekonomin i flera år. De kan inte enbart skylla på pandenin och arbetslöshet. Sen borde det finnas bättre och bättre ekonomiska lösningar än att placera barnen i 6 olika familjehem.

Varför skaffa 8 barn när man inte har ekonomin för det?
Citera
2026-01-18, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosse2002
Jag ser ett totalt bristande föräldraskap. Noll omsorg för sina barn att inte ens vara med i a-kassan. Tror ni att de borstar tänderna på alla ungar morgon och kväll? Eller har tid ens att läsa läxor och skjutsa till fotbollsträning?
Ge stöd och råd och vägleda hur man ska planera sitt liv?

Tanten lägger tiden på att fixa naglarna till artikeln och vad han gör som håller på att förlora huset och skaffar ett 8-barn vid nästan 60 års ålder… En byggare som skiter i en fuktskada i sitt eget hus. Man måste ta konsekvenserna av sina handlingar och jag tror att barnen har det bättre i andra hem.

Om staten skulle omhänderta alla barn till föräldrar som faller in under beskrivningen ovanför så skulle antalet placerade barn öka med 5-20 gånger.

Är det verkligen "Noll omsorg för sina barn" att inte ens vara med i a-kassan?

Vi vet inte något om hur familjen har det - det enda vi vet är varför barnen hotas med omhändertagning - för att föräldrarna ha hamnat en ekonomiskt dåligt sits och banken tar deras hus och säljer det. Kommunen kan inte erbjuda ett boende till hela familjen.

Som jag skrivit innan i tråden - hade familjen bott i hyresrätt så hade detta aldrig hänt.
Citera
2026-01-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298

Som jag skrivit innan i tråden - hade familjen bott i hyresrätt så hade detta aldrig hänt.

Jo, eftersom föräldrarna inte klarar att sköta ekonomin. De hade blivit vräkta pga obetalda hyror.
Citera
2026-01-18, 12:52
Medlem
Citat:
Om staten skulle omhänderta alla barn till föräldrar som faller in under beskrivningen ovanför så skulle antalet placerade barn öka med 5-20 gånger.

Är det verkligen "Noll omsorg för sina barn" att inte ens vara med i a-kassan?

Vi vet inte något om hur familjen har det - det enda vi vet är varför barnen hotas med omhändertagning - för att föräldrarna ha hamnat en ekonomiskt dåligt sits och banken tar deras hus och säljer det. Kommunen kan inte erbjuda ett boende till hela familjen.

Mönstret är låg impulskontroll och avsaknad av konsekvenstänk. Knappast egenskaper som en trygg förälder uppvisar.

Jag vidhåller att skaffar man åtta barn i ett land i västvärlden så säkerställer man att man kan försörja dem.
Citera
2026-01-18, 13:55
Avstängd
Citat:

Naturligtvis skulle det ha hänt, de hade inte kunnat betalat hyran och de hade blivit vräkta. Vad du än tror så betalar inte soc hyran bara för att man har barn.
Citera
2026-01-18, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Jo, eftersom föräldrarna inte klarar att sköta ekonomin. De hade blivit vräkta pga obetalda hyror.

Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Naturligtvis skulle det ha hänt, de hade inte kunnat betalat hyran och de hade blivit vräkta. Vad du än tror så betalar inte soc hyran bara för att man har barn.

Med en hyreslägenhet hade de inte haft några problem att betala hyran.

De har lån hos Bluestep och i artikeln så pratar de om en räntekostnad på 25000 kr/månad.

Citat:
Mot slutet hade vi tre lån med en ränta på mellan åtta och tolv procent. Bolånet kostade oss ungefär 25 000 i månaden, säger Peter.

Sen allt annat som tillkommer när man har hus.

Med en hyreslägenhet för 20.000 i månaden hade de klarat av hyran med tanke på hur många de är i familjen.
Citera
2026-01-18, 15:58
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Är inte ekonomiskt ansvarsfull ett kriterium för huruvida man ska klassas som alfamale?
Alfahannar tar risker. De vill bygga en dynasti. Ha många barn.

Det är beta-män som pluggar, väntar på rätt tid, väntar tills de är 40 med att försöka skaffa barn, är oroliga och måste ha finansiell trygghet.
Citera
2026-01-18, 16:20
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Blir det bättre att betala sex millar per år för familjehem för kommunen tror du? Och i sådana fall varför?

Ja, för annars så har vi skapat ett system där det är fritt fram att bete sig som idioter för att kommunen alltid ändå bailar ut en och det kostar ännu mer i slutändan.
Citera
2026-01-18, 16:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Ja, för annars så har vi skapat ett system där det är fritt fram att bete sig som idioter för att kommunen alltid ändå bailar ut en och det kostar ännu mer i slutändan.

På vilket sätt blir det här bättre för barnen och samhället menar du? Hur räknar du egentligen?
Citera
2026-01-18, 16:47
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Varningsklockorna klämtar när jag läser 8 barn(!), om det är somalier eller svenskar spelar ingen roll, att sätta 8 barn till världen utan att ha ekonomisk täckning för det är så jäkla klantigt, nu kommer familjen slitas itu, barnen kommer hata sina föräldrar och går en mörk framtid till mötes som antagligen kommer kantas av missbruk och kriminalitet, alltför att föräldrarna är klantiga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in