2026-01-18, 20:45
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Läste en "artikel" idag från en av de som har Svenskarnas Hus som jag tror är f.d. nazist/skinhead som också var kritisk. Vad är den röda tråden? Ronnie, Chang Frick och Dick Eriksson är alla liberala i många frågor som ekonomi. De som är mer kulturkrigare bland nationalister verkar vara Trump-kritiska (Och antagligen inte lika imponerade av USA rent allmänt).

Du menar Magnus Söderman? Vart var artikeln? Ja, han och Dan har alltid varit Trump-kritiker.
Citera
2026-01-18, 20:52
Medlem
Julskinkatos avatar
Om vi inte hade rustat ner totalt som vänsterpopulister och reinfeldtare gjorde, inte lagt ner kärnkraft, inte sugit Clinton, Busch el Obamas penis utan byggt upp ett starkt Sverige, norden och Europa, så hade vi inte haft den här situationen nu.
Där vi är beroende av rysk olja och gas och amerikanskt försvar...
Citera
2026-01-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men tRump är ju inte höger. Inte med sina många många många inskränkningar mot den fria marknaden. T ex att "rädda jobben" med skyddstullar är ju snarast vänsterretorik. Han har t o m talat om att sätta ett räntetak på låneräntor, dvs ett direkt ingrepp mot kapitalismen. Vänstern har FEL om tRump när de kallar honom höger...

Invandringsfientligheten kan möjligen beskrivas som höger. Men även i detta finns det gemensamma drag med den vänster som t ex är emot arbetskraftsinvandring.
Absolut. Tullar och handelshinder är absolut inte höger utan vänsterpopulism. Trump är egentligen en simpel sosse.
Citera
2026-01-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Han bombade sju länder 2005: Venezuela, Iran, Irak, Syrien, Nigeria, Jemen och Somalia. Räcker inte det tycker du?

Nu var väl iofs frågan vilka krig som Trump skulle ha startat. Står du fast vid att detta gäller för samtliga krigen mot Venezuela, Iran, Irak, Syrien, Nigeria, Jemen och Somalia?

Fast hur kunde Trump bomba redan 2005 när han inte tillträdde som president förrän 2016? Hur förvirrad kan du bli?
Citera
2026-01-18, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
De hade rätt om det mesta när det gäller Trump själv och USA har de facto blivit en fascistisk stat.

Läst det i Aftonbladet?
Citera
2026-01-18, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nu var väl iofs frågan vilka krig som Trump skulle ha startat. Står du fast vid att detta gäller för samtliga krigen mot Venezuela, Iran, Irak, Syrien, Nigeria, Jemen och Somalia?

Fast hur kunde Trump bomba redan 2005 när han inte tillträdde som president förrän 2016? Hur förvirrad kan du bli?

Men din dumme jävel, självklart menade jag 2025. Ja, Trump har "startat krig" mot dessa länder.
Citera
2026-01-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Läst det i Aftonbladet?

Har daddy lärt dig den one-linern?

Usa uppfyller med råge kriterierna för fascism.

Fascism is a far-right, authoritarian, ultranationalist political ideology centered on a dictatorial leader, strict social/economic regimentation, and prioritizing the nation above the individual, suppressing opposition and dissent through force, militarism, and aggressive nationalism, often with racist or exclusionary elements, famously exemplified by Mussolini's Italy and Hitler's Germany. It opposes democracy, liberalism, communism, and individualism, seeking national rebirth through unity, strength, and often a mythical glorious past, creating "us vs. them" narratives with scapegoats.
Citera
2026-01-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Men din dumme jävel, självklart menade jag 2025. Ja, Trump har "startat krig" mot dessa länder.
Allting i din post var förvirrat. Antar att du också menade att Trump unvikit krig i alla exemplen. Har jag rätt?
Citera
2026-01-18, 22:04
Medlem
Citat:
Har daddy lärt dig den one-linern?

Usa uppfyller med råge kriterierna för fascism.

Fascism is a far-right, authoritarian, ultranationalist political ideology centered on a dictatorial leader, strict social/economic regimentation, and prioritizing the nation above the individual, suppressing opposition and dissent through force, militarism, and aggressive nationalism, often with racist or exclusionary elements, famously exemplified by Mussolini's Italy and Hitler's Germany. It opposes democracy, liberalism, communism, and individualism, seeking national rebirth through unity, strength, and often a mythical glorious past, creating "us vs. them" narratives with scapegoats.

Men sluta, vilket trams. Obama deporterade miljoner människor via ICE, var han också fascist? Uppenbarligen är det Aftonbladet som gäller trots allt.
Citera
2026-01-18, 22:29
Medlem
Citat:
Men sluta, vilket trams. Obama deporterade miljoner människor via ICE, var han också fascist? Uppenbarligen är det Aftonbladet som gäller trots allt.

Nä, Obamas regering uppfyller inte speciellt många av kriterierna. Den nuvarande regeringen gör det däremot. Du verkar inte ha förstått det du läste och jag hade inte förväntat mig mer av dig heller, ditt sinnesslöa hjon.
Citera
2026-01-18, 22:36
Medlem
Citat:
Nä, Obamas regering uppfyller inte speciellt många av kriterierna. Den nuvarande regeringen gör det däremot. Du verkar inte ha förstått det du läste och jag hade inte förväntat mig mer av dig heller, ditt sinnesslöa hjon.

Ge mig exempel då, inte bara en text som definierar Hitler och Mussolini.

Från chatgtp;

Nej, USA betraktas inte som fascistiskt.

Lite mer nyanserat:

Vad är fascism?

Fascism brukar kännetecknas av:
Enpartistat eller stark ledarkult
Avskaffande av fria val och oberoende domstolar
Kraftig begränsning av press- och yttrandefrihet
Nationalism kombinerad med statlig kontroll och våldsapparat
Förföljelse av politiska motståndare

Hur är USA i jämförelse?

USA har fortfarande:
Flerpartisystem och regelbundna val
Maktdelning (president, kongress, domstolar)
Relativt fri press och yttrandefrihet
Oberoende domstolar som kan stoppa regeringen

Jag förstår att du är vänster och hatar Trump men du får faktiskt höja dig lite nu. Kom med tydliga exempel på varför USA är fascistiskt. Obama som deporterade fler människor än Trump är inte fascistisk? Du får nog komma ur din bubbla nu och se världen mer än svart/vit.

Ditt bästa argument hittills är ”ditt sinnesslöa hjon”. Höj dig!
Citera
2026-01-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ge mig exempel då inte bara en text som definierar Hitler och Mussolini.

Från chatgtp;

Nej, USA betraktas inte som fascistiskt.

Lite mer nyanserat:

Vad är fascism?

Fascism brukar kännetecknas av:
Enpartistat eller stark ledarkult
Avskaffande av fria val och oberoende domstolar
Kraftig begränsning av press- och yttrandefrihet
Nationalism kombinerad med statlig kontroll och våldsapparat
Förföljelse av politiska motståndare

Hur är USA i jämförelse?

USA har fortfarande:
Flerpartisystem och regelbundna val
Maktdelning (president, kongress, domstolar)
Relativt fri press och yttrandefrihet
Oberoende domstolar som kan stoppa regeringen

Jag förstår att du är vänster och hatar Trump men du får faktiskt höja dig lite nu. Kom med tydliga exempel på varför USA är fascistiskt. Obama som deporterade fler människor än Trump är inte fascistisk? Du får nog komma ur din bubbla nu och se världen mer än svart/vit.

Ditt bästa argument hittills är ”ditt sinnesslöa hjon”. Höj dig!

Förvånande att du är en chat-gpt-hora också.

Texten definierade inte Hitler och mussolini. Den handlade om fascism generellt.

Men angående ditt chatgpt-inlägg.

- Ledarkult - check. Trumpanhängarma är dagens stalinister.

- Senast här om dagen sa Trump att de inte behöver några nya val. Ham har blivit ertappad med att försöka fuska sig till valet. Han kränger Trump 2028 kepsar osv.

- Han över kongressens-, senatens- och domstolar huvuden ständigt. Finns gott om exempel på detta.

- "Nationalism kombinerad med statlig kontroll och våldsapparat" - ja vad ska man säga... militär patrullerar på gatorna i amerikanska storstäder och han hotar med att sätta in mer militär så fort någon säger ett kritiskt ord om honom.

- Han stämmer tidningar till höger och vänster, får tv-peofiler sparkade för att de kritiserar honom, kastar AP ut ur hita huset för att de inte kallar Mexikanska gulfen för amerikanska gulfen. Hotar ned att ta bort press-licence från mediebolag som kritiserar honom osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in