2026-01-18, 16:52
Medlem
whogivesafucks avatar
Kan hoppas hans mentala sjukdom slår till så pass hårt att även de fegaste kräken bland GOP tvingas få honom avsatt. Eller är alla så jävla korrupta som han är att det slickar vidare no matter what?

Här några höjdare hur han svamlar.
https://www.theguardian.com/us-news/2025/dec/24/trump-mental-health-speech-address-2025-review
Citera
2026-01-18, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja 100% barn, jag håller med. Det är så otroligt bisarrt att så många ändå inte identifierar ren galenskap i full blom. Det är som om man inte ser skogen för alla träd.

Förr i tiden var det vanligare med rena galningar som ledare. Det fanns en rad romerska kejsare. Galne Kung George av England. Erik XIV. Napoleon och Hitler må ha varit excentriker med storhetsvansinne, men jämfört med Trump skulle jag hävda att båda var relativt normala.

Intrycket jag har fått är att folk tror att Trump spelar. Att han är en karaktär. Jag tror inte att det är så. Jag anser att han sällar sig till historiens värsta dårar.

Och vad det gäller Vance och Hegseth, så håller jag med om att båda är extremt obehagliga och förmodligen styr eller försöker styra Trump. Överhuvudtaget är Trump enormt lättpåverkad. Det är omöjligt att veta vad han tycker om nånting. Det finns ingen moralisk eller ideologisk kompass överhuvudtaget. Nån viskar nåt i örat på honom som han sen snöar in på.

Frågan är om eller när korthuset rasar in? Kommer militären att lyda order om han beordrar för bisarra krig? Går det att stoppa hans värsta dårskap i Kongressen? Går det att avsätta honom om han flippar helt? USA kan också mycket väl vara närmare ett inbördeskrig än nån riktigt har förstått.

Inbördeskrig har jag också funderat över sedan Trumpeten började skicka ut interna styrkor till höger o vänster för att stävja brottslighet.

Om t ex Kalifornien reser sig, vilka betydande delstater kan isåfall tänkas haka på? Knappast Texas men Florida är inte helt otänkbart och det hade ju blivit pikant då vita huset egentligen kanske ligger där.

Fast med en president som står i trädgården med sin kulram, jag menar rit-tavla o presenterar tullar på alltifrån bebodda till obebodda områden som om det vore dagens nedskrivna inköpslista till hushållet, finns inget som är pikant. Men det är ändå en nyvunnen insikt i hur pass mkt det är möjligt att skämmas å nån annans vägnar som råkar vara president för världens mäktigaste land.

Håller för övrigt med i allt du skriver och möjligheten att det kanske egentligen är Vance och Hegseth som styr skeppet i realiteten är som sagt inte alls någon omöjlighet. Rubio däremot, tror jag däremot har några hästar hemma även om jag inte alls befinner mig på samma planhalva. Men han får hänga med i de tvära kasten och rätta in sig i ledet.
Appropå barn, såg man ju häromdagen hur Hegseth skuffade undan Rubio för att själv komma till tals. Kan inte erinra mig att jag sett något liknande tidigare under en pressträff. Så urbota pinsamt bananrepublikst!

Och då kommer vi till Hitler o andra historiska despoter som aldrig haft det monumentala övertag som Trump har idag om vi ser till konkret avdödande av populationer.

Även där håller jag med dig trots att det till stor del blir en gissning eftersom man lever i en annan tid och mediaviralitet.
Donald Hitler har potential nog att överträffa allt annat hittills skådat eftersom det som bekant bara är hans egna moral som kan stoppa honom - Och han har ju inga skrupler, så vad finns då kvar som kan hindra? Tveklöst är han en av historiens största dårar, sannolikt den allra största! Vi är trots allt bara ett år in på nuvarande bana..

Jag tror det ligger mkt i vad han sa om att folk inte skulle behöva rösta mer. Han kommer på alla vis försöka hitta vägar att fördröja och komma runt HD, kongress och senat. Han ska bygga nya krigsfartyg i Trump-klass, Trump-Kennedy center ska han själv sitta som ordförande i liksom i allt annat. Nu senast FN-rivalen "Fredsrådet" där Trump ska sälja platser och själv ruva på pengarna. Fredspris ska han ha ja och bli påve vore inte dumt. Klockan klämtar o flämtar men inte många hör..

Även om han hade varit normal och vid sina sinnes sunda förnuft, inser ju vilken tänkande person som helst att det är omöjligt att befästa så många poster och självförverkligande o samtidigt ha koll på läget och göra ett bra jobb. Men det är ju heller inte intentionen.

Intentionen är att dra in så mkt pengar i egna fickor som möjligt och se till att all makt utgår från kejsaren. Fuck the constitution!

Så ja, när faller korthuset? Får vi se nåt tecken från HD i veckan som för övrigt är belamrat med republikaner? Och i slutänden ja, var står majoriteten av militären?
Lyssnar vi på finansminister Bessent, får vi torka våra anletens tårar i förklädet. Där finns inga positiva tecken. Vi är de veka, makten har talat!

"– Européerna utstrålar svaghet, USA utstrålar styrka, säger Bessent i en intervju med NBC på söndagen."
Citera
2026-01-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
AMERIKANSKA TULLAR BETALAS AV AMERIKANER.
Import eller export tullar?
Iofs har Trump hittat på något liknande "exporttullar" (och Kanada kontrade med något sådant mot bara USA då de blev förbannade på Trump)
men normalt tull är på import...
Citat:
Ja, nån moral har han aldrig haft, men jag menar ändå att nåt mer har hänt med honom.
Det är värre än så. För att ha hållit på som Trump måste han vara psykopat e d så många som han blåst m m utan att bry sig hur hårt de drabbas...
Citera
2026-01-18, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
T o m fler och fler höga REPUBLIKANER börjar säga att det är något fel på Trumps agerande...
Håller med om att det blivit VÄRRE,
MEN Trump har aldrig varit normal
Mobbare, relegerad från flera skolor, bedrägerier, sexuella övergrepp...
Det är mycket anmärkningsvärt att han inte satts i fängelse för mångmiljonbedrägeri, som han fanns skyldig till. (Rent formellt blev han bara funnen skyldig till bokföringsbrott, MEN eftersom det var bokföringsbrott MÅSTE det även ha varit skattebrott OCH bedrägeri mot aktieägarna...)

AMERIKANSKA TULLAR BETALAS AV AMERIKANER. Att Trump och ni Trumpfans fortfarande inte begriper det, visar er "intelligens"nivå...

Mjau Mjau.
Tullar som andra länder måste betala går direkt in i statskassan.
Vad är det du inte förstår???
Citera
2026-01-18, 18:33
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Inbördeskrig har jag också funderat över sedan Trumpeten började skicka ut interna styrkor till höger o vänster för att stävja brottslighet.

Om t ex Kalifornien reser sig, vilka betydande delstater kan isåfall tänkas haka på? Knappast Texas men Florida är inte helt otänkbart och det hade ju blivit pikant då vita huset egentligen kanske ligger där.

Ett inbördeskrig kan ju se ut på många sätt och visst finns det en delstatsdimension i det, men man kan också tänka sig att Trump tappar kontrollen över militären. Jag tyckte att det som den numera pensionerade General Hodges, fd högste befälhavare för USA:s marktrupper i Europa, sa häromdagen var intressant:

Citat:
Att delta i en operation för att erövra Grönland är uteslutet för den före detta generallöjtnanten i USA:s armé Ben Hodges.

- Jag skulle vägra lyda den ordern, säger Nato-tungviktaren i Aktuellt.

Citat:
- Jag skulle bli avskedad omedelbart, men min ed gäller konstitutionen. Det är min plikt att inte lyda en olaglig order, vilket det skulle vara enligt mig.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nato-tungviktaren-om-trumps-hot-om-gronland-jag-hade-vagrat-lyda-order

Om som du mycket riktigt konstaterar uppträder krigsminister Hegseth helt respektlöst mot i princip alla i sin omgivning. T.o.m. mot Rubio som kanske är den ende i Trumps närhet som har nån sorts integritet.
Frågan är hur militären skulle ställa sig till alltför knäppa orders från en dryg uppkomling som Hegseth eller från Trump?

Det är lätt att glömma bort, men de flesta kupper startar med att militären störtar den politiska ledningen. Ovanligt i västvärlden, men det är så det brukar gå till..
Citera
2026-01-18, 18:40
Medlem
QUOTE=Alex-tuta|94065753]
[/quote]

Jag förstår inte heller. Betalar andra länder?

Översatt till privatkonsumtion.. Om man i Sverige handlar på Ebay US, menar du då att man skulle betala importavgifter till USA och inte Sverige?

Förklara, tack.
Citera
2026-01-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ett inbördeskrig kan ju se ut på många sätt och visst finns det en delstatsdimension i det, men man kan också tänka sig att Trump tappar kontrollen över militären. Jag tyckte att det som den numera pensionerade General Hodges, fd högste befälhavare för USA:s marktrupper i Europa, sa häromdagen var intressant:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nato-tungviktaren-om-trumps-hot-om-gronland-jag-hade-vagrat-lyda-order

Om som du mycket riktigt konstaterar uppträder krigsminister Hegseth helt respektlöst mot i princip alla i sin omgivning. T.o.m. mot Rubio som kanske är den ende i Trumps närhet som har nån sorts integritet.
Frågan är hur militären skulle ställa sig till alltför knäppa orders från en dryg uppkomling som Hegseth eller från Trump?

Det är lätt att glömma bort, men de flesta kupper startar med att militären störtar den politiska ledningen. Ovanligt i västvärlden, men det är så det brukar gå till..

Sant! Såg uttalandet och man kan ju bara hoppas att det finns fler med moralisk kompass på rätt positioner.

Självklart har du rätt i att det inte behöver vara delstatsanknutet enligt traditionella mått.

Jag funderar på Nato-Rutte och USAs kärnvapen i Europa.. Var utlöses de ifrån tro? Var det inte nåt skriveri om kill-switchar i amerikanskt stridsmaterial? Eller har Trump alla kort i sin nukleära väska?

Nu är jag 500 mil längre fram men det är sånt här man börjat fundera över på sistone
Citera
2026-01-18, 19:20
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Sant! Såg uttalandet och man kan ju bara hoppas att det finns fler med moralisk kompass på rätt positioner.

Självklart har du rätt i att det inte behöver vara delstatsanknutet enligt traditionella mått.

Jag funderar på Nato-Rutte och USAs kärnvapen i Europa.. Var utlöses de ifrån tro? Var det inte nåt skriveri om kill-switchar i amerikanskt stridsmaterial? Eller har Trump alla kort i sin nukleära väska?

Nu är jag 500 mil längre fram men det är sånt här man börjat fundera över på sistone

Tyvärr så blir det ju så.

Ja, jag tänker ju lite att Trump fortfarande är lite av en utböling. Höga amerikanska militärer träffar ju och övar med NATO-militärer. Att starta krig mot kollegor och allierade är nog en helt surrealistisk tanke för de flesta. Jag antar också att många har politiska kontakter inom båda partierna. Däremot är jag inte så säker på att så många traditionella militära höjdare är en del av MAGA-sekten. Just det skulle kunna visa sig bli ödesdigert för Trump om det skulle komma att bli en öppen spricka och konflikt.
Citera
2026-01-18, 20:03
Medlem
Citat:
Tyvärr så blir det ju så.

Ja, jag tänker ju lite att Trump fortfarande är lite av en utböling. Höga amerikanska militärer träffar ju och övar med NATO-militärer. Att starta krig mot kollegor och allierade är nog en helt surrealistisk tanke för de flesta. Jag antar också att många har politiska kontakter inom båda partierna. Däremot är jag inte så säker på att så många traditionella militära höjdare är en del av MAGA-sekten. Just det skulle kunna visa sig bli ödesdigert för Trump om det skulle komma att bli en öppen spricka och konflikt.

Jag hoppas innerligt att du har rätt och Hegseth borde ju inte heller vara superpopulär men det är kanske förhåller sig helt motsatt till mitt önsketänkande.

Tidigare har jag ändå sett en liten livlina i Melania, att hon hade kapacitet nog att kapa de värsta topparna i de huvudlösa och spretiga utfallen men den gnistan har falnat.
Troligen umgås de knappt alls och hur skulle tid finnas till det när maken ska stå i händelsernas centrum i varje ögonblick och tabloiderna aldrig får vila. Däremellan ska det ju hinnas med att spela golf och träffa affärsmän och gå på rundvandring på företag och inte att förglömma, hålla Truth social uppdaterat.

Har karln aldrig en dålig dag med rejäl huvudvärk eller en veckolång förkylning som vi andra dödliga??
Citera
2026-01-18, 21:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex-tuta
Mjau Mjau.
Vad är det du inte förstår???
Det såg ut precis som lunka förstod allt och att amerikanen betalar de amerikanska tullarna.
Och att det är en skatt, och det är ju udda, för vallöften var inga mer skatter och ändå står vi här.
Citera
2026-01-18, 21:29
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex-tuta
Mjau Mjau mjau.
Kattspråk igen.
Tullarna ger pengar till statskassan
Gynnar befolkningen.
Vem betalar tullarna?
Är tullarna en nettovinst för usas bytesbalans?
Leder tullarna till välstånd för det amerikanska folket dvs har de mer i fickan efter liberation day?

(jag kan dumma ner frågan på en nivå som du och maga-anhängare blir bekväma med efter att ha sett ett klipp med Donald Trump där han i klartext sa att endast dumma människor tycker om honom.
"smart people don't like me")
Citera
2026-01-18, 21:38
Medlem
GustavAnders avatar
Angående republikanernas usla opinionssiffror, om de förblir låga kommer ju Trump att försöka stoppa " midtearms-valen"

Vad händer då kan man fråga sig.
Kommer tillräckligt med republikaner att protestera eller det blir diktatur i USA på riktigt?

Han har ju sagt “when you think of it, we shouldn’t even have an election ( om kommande midtearms)"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in