2026-01-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Förstår inte fördelen. För mig tar uppvärmning av bilen nu på vintern när det är ganska kallt, typ 3% av laddningen. En mildare vinterdag 1-2%

Det är för mig ingenting och står bilen dessutom kopplad till laddaren och bilen säg är ställd till att ladda till 80% så kommer den ändå ha 80% när jag startar.

Sitter den inte på laddaren så kommer den ha 77% och då är kupéen uppvärmd till 23 grader, ratten varm och sätet varmt. Inget att klaga på.

Har du haft den ute över natt i -15 på en parkering utan laddstolpe och halv laddning i batteriet är det annat.
Citera
2026-01-16, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Har du haft den ute över natt i -15 på en parkering utan laddstolpe och halv laddning i batteriet är det annat.

Inte nuvarande bil, men förra elbilen hade jag ute en vinterdag i -25c. Jag självklart drar bilen rejält mycket då för uppvärmning vid start, men jag märkte inga som helst problem vid körning och då hade jag inte ens förvärmt den. Den hade stått i närmare 2 dagar utan att ha körts i -25.
Citera
2026-01-17, 14:07
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Milslånga köer och dränerade batterier. Bergade Teslor. Elbilar som slutar fungera för ett par snöflingor på vindrutan. Men hur illa är det egentligen?

Hur rädda är alla ni elbilsvurmare nu? Det är minusgrader och det finns risk för kö i vinterväder.

Vad gör ni för att försäkra er om att inte råka illa ut? Laddar ni alltid fullt? Tar ni bara bilen i nödfall under vintern? Är ni extra försiktiga? Kör ni kanske utan belysning, vilket är livsfarligt, men för att spara på batteriet? Sitter ni och stressberäknar exakta körsträckor och planerar hela ert liv runt minusgrader och räckvidd?

Jag köpte nästan elbil, men är glad att jag inte sitter i skiten nu för jag hade inte klarat av vinterstressen. hur många gånger blir jag bärgad i år?

Är ni förberedda på vad vinter och elbil innebär?

Du gör en stor grej av något som drabbar väldigt få ägare under deras tid med elbilen på vägarna. Ska man basera sitt köp på att man fastnar i snödrivor kanske man ska tänka om.

Att räckvidden minskar med ett antal mil under vintern är ett lika stort problem som att ha lite mindre i bensintanken.

Det är ju tydligt att du inte ägt en elbil för skulle du gjort det så hade du märkt att det bara är en hörsägen du målat upp.
Citera
2026-01-17, 14:23
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:

-28 med 35% kvar på batteriet førra veckan. Kørde sju mil på kvällen dagen efter, det var lite trøgladdat i starten, jag har ingen førvärmning på batteriet så det tog nog fem minuter längre att ladda. Jag kørde 10 minuter kupévärme och avisning via appen innan jag kørde.

Min diesel kanske skulle klagat lite med den temperaturen, men det hade nog funkat där också, efter lite førsiktig tomgång i en kvart 20 minuter.
Citera
2026-01-17, 16:46
Moderator
Citat:
En enkel, billig och pragmatisk lösning på elbilarnas vinterproblematik vore att helt sonika sätta in en vanlig dieselvärmare i dem.

Det är termodynamiskt elegant också i och med att det är väldigt hög verkningsgrad från kemisk energi i bränslet till kupévärme. Det blir en liten installation. En liten dieseltank ungefär lika stor som spolarvätskebehållaren, 3-4 liter kanske och 1 kg diesel motsvarar väldigt många kilo batteri i den tillämpningen.

Värmevärdet hos ett kilo diesel är 11,8 till 12,6 kilowattimmar. Energi motsvarande en två kilowatts kupévärmare som går fullt i 6 timmar.

Ekonomiskt och utsläppsmässigt är det helt betydelselöst om det går åt någon liter diesel de dagarna det är kallt på vintern. Jag skulle snarast säga att det är en väldigt bra kompromiss som gynnar miljön eftersom fler kan välja elbil om inte kyla påverkar räckvidden på samma sätt.

Och skattemässigt: Det här är uppvärmning. Inte fordonsdrift. Såvitt jag kan bedöma är det lovligt att köra med grön diesel i värmartanken.
Varför ska man lösa ett problem som inte finns? Just uppvärmning och kallkörningsegenskaper är ju en av de allra största fördelarna med elbil. På sommaren fungerar ju diesel och bensin nästan lika bra, när man inte är så beroende av värme, då gör det ju inget att bilen tar 5-10 minuter på sig att bli varm, på vintern är det ju värdelöst att vänta på värmen i ICE-bilar. Bränslevärmare är ju bra på det sättet men de krånglar ofta, de är dyra och känsliga, mycket enklare och pålitligare med elvärme.
Citera
2026-01-17, 18:17
Medlem
Snubchurps avatar
Släng ut all skit ni har i garaget och ställ elbilen där så har ni löst eventuella problem med kyla. Samma för diesel/bensin-bilar.
Citera
2026-01-18, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Varför ska man lösa ett problem som inte finns? Just uppvärmning och kallkörningsegenskaper är ju en av de allra största fördelarna med elbil. På sommaren fungerar ju diesel och bensin nästan lika bra, när man inte är så beroende av värme, då gör det ju inget att bilen tar 5-10 minuter på sig att bli varm, på vintern är det ju värdelöst att vänta på värmen i ICE-bilar. Bränslevärmare är ju bra på det sättet men de krånglar ofta, de är dyra och känsliga, mycket enklare och pålitligare med elvärme.

Tja, det är många som klagar på förkortad räckvidd vid låga temperaturer. Jag vet inte hur befogade klagomålen är. Bränslevärmare av olika typer är etablerad teknik ända sedan VW Bubbla och löser i vart fall problemet med hög energiåtgång för kupéuppvärmningen i utbyte mot en liten och sporadisk bränsleförbrukning.

En polare hade en VW Passat Variant en gång i tiden. Det satt en bränslevärmare i den och han beskrev det som att "en kaffekopp bensin och man har varmt i kupén". Så vad det gäller bränsleförbrukningen var det en icke-fråga. Precis som du säger var det dock problem med skiten så den var trasig hela tiden.

En sak är dock säker: Om dåliga prestanda vid kyla får folk att välja hybridbilar istället för elbilar så är en bränslevärmare enormt mycket bättre.
Senast redigerad av Perkulatorkaffe 2026-01-18 kl. 07:02.
Citera
2026-01-18, 08:39
Moderator
Citat:
Tja, det är många som klagar på förkortad räckvidd vid låga temperaturer. Jag vet inte hur befogade klagomålen är. Bränslevärmare av olika typer är etablerad teknik ända sedan VW Bubbla och löser i vart fall problemet med hög energiåtgång för kupéuppvärmningen i utbyte mot en liten och sporadisk bränsleförbrukning.

En polare hade en VW Passat Variant en gång i tiden. Det satt en bränslevärmare i den och han beskrev det som att "en kaffekopp bensin och man har varmt i kupén". Så vad det gäller bränsleförbrukningen var det en icke-fråga. Precis som du säger var det dock problem med skiten så den var trasig hela tiden.

En sak är dock säker: Om dåliga prestanda vid kyla får folk att välja hybridbilar istället för elbilar så är en bränslevärmare enormt mycket bättre.
Är det många elbilsägare som klagar eller är det de som inte kör elbil? Jag tror det senare. För den delen, det är inte uppvärmning som gör att räckvidden minskar i första hand, men det är inte nåt större problem det heller.
När det gäller komfort och enkelhet att värma bilen och hålla värmen när man står still så är en elbil svårslagen. Nej man kan inte stå lika många timmar som med en diesel men å andra sidan, kommer man sitta kvar i bilen ett par dygn?
Citera
2026-01-18, 10:29
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Är det många elbilsägare som klagar eller är det de som inte kör elbil? Jag tror det senare. För den delen, det är inte uppvärmning som gör att räckvidden minskar i första hand, men det är inte nåt större problem det heller.
När det gäller komfort och enkelhet att värma bilen och hålla värmen när man står still så är en elbil svårslagen. Nej man kan inte stå lika många timmar som med en diesel men å andra sidan, kommer man sitta kvar i bilen ett par dygn?

Det verkar ju vara det här man grundar sitt köp på. Det förvånar mig att det ligger så pass högt på listan över krav när man köper bil, hur länge man kan stå still i snödrivor.

Ja, värmen in i kupén i elbilen är nästintill omedelbar. Man minns ju hur man fick sitta och frysa en stund i en ICE-bil innan värmen kom ordentligt.
Citera
2026-01-18, 11:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
En enkel, billig och pragmatisk lösning på elbilarnas vinterproblematik vore att helt sonika sätta in en vanlig dieselvärmare i dem.

Det är termodynamiskt elegant också i och med att det är väldigt hög verkningsgrad från kemisk energi i bränslet till kupévärme. Det blir en liten installation. En liten dieseltank ungefär lika stor som spolarvätskebehållaren, 3-4 liter kanske och 1 kg diesel motsvarar väldigt många kilo batteri i den tillämpningen.

Värmevärdet hos ett kilo diesel är 11,8 till 12,6 kilowattimmar. Energi motsvarande en två kilowatts kupévärmare som går fullt i 6 timmar.

Ekonomiskt och utsläppsmässigt är det helt betydelselöst om det går åt någon liter diesel de dagarna det är kallt på vintern. Jag skulle snarast säga att det är en väldigt bra kompromiss som gynnar miljön eftersom fler kan välja elbil om inte kyla påverkar räckvidden på samma sätt.

Och skattemässigt: Det här är uppvärmning. Inte fordonsdrift. Såvitt jag kan bedöma är det lovligt att köra med grön diesel i värmartanken.
Det finns eller har funnits elfordon med sådan värmare. Volvos tidiga eldrivna C30 hade en brännare av något slag. Nu, när räckvidden är 30+ mil hos personbilar är behovet i stort sett obefintligt. Och "problemet" du försöker lösa handlar inte om att bilen ska vara varm en viss tid på morgonen utan om att slippa använda batteriet för att få värme i kupén under färd.
Citera
2026-01-18, 12:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Bränslet till värmaren ska man ha det i ett fat hemma då eller ska man åka till en mack och tanka det?

El-kupévärmare för avgasbilar drar ju mer ström än en värmepump i en elbil.
Tillförd effekt på 1 kW ger värme motsvarande 3 kW.
Citera
2026-01-18, 13:10
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det finns eller har funnits elfordon med sådan värmare. Volvos tidiga eldrivna C30 hade en brännare av något slag. Nu, när räckvidden är 30+ mil hos personbilar är behovet i stort sett obefintligt. Och "problemet" du försöker lösa handlar inte om att bilen ska vara varm en viss tid på morgonen utan om att slippa använda batteriet för att få värme i kupén under färd.

Exakt, de kommande åren kommer dessutom elbilen närma sig 80 mil som standard och då blir problemet ännu mer obefintligt. Det räcker med att ha elbilen i några plusgrader så avlöses det mesta men förstår att alla inte har tillgång till nått utrymme att värma upp en gnutta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in