2025-12-01, 17:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Kan säkert stämma. 8 timmar camping med 1 kW för värmepumpen blir 8 kWh vilket är cirka 8 procent av batteriet på en Tesla Model S LR.

Värmetest i extrem kyla (Skåne).

https://www.youtube.com/watch?v=dvQTbQYtIrw

1,3 kW runt nollan.
2 kW vid kallare väder.
Citera
2025-12-01, 17:48
Medlem
Jag har inte märkt någon större skillnad ännu. BMWIX1 X-drive. Dubbfria vinterdäck och en bogserlina i bakluckan så jag kan dra loss alla pussys som kört fast med sina bensinbilar i snömodden.
Citera
2025-12-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
När jag fastnar i snön med min avgasbil så brukar jag "gunga" loss bilen genom att köra framåt, rulla tillbaks och och köra framåt igen o.s.v.

Hur gör ni som begåvats med elbil?

Fastnar nog inte så lätt, bra vinterdäck och fyrhjulsdrift. Kan dock snabbt växla mellan drive och back på högra spaken om det någonsin skulle behövas.
Citera
2025-12-02, 06:35
Moderator
Citat:
När jag fastnar i snön med min avgasbil så brukar jag "gunga" loss bilen genom att köra framåt, rulla tillbaks och och köra framåt igen o.s.v.

Kör ju sällan fast, har ju vinterdäck nuförtiden, men jag tänker att man gör på samma sätt. Lätt tryck på accpedalen och växla mellan fram-back, finns nåt speciellt läge på drivningen för det med tror jag, men som sagt, aldrig behövt prova det.
Citera
2025-12-02, 10:56
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Såna som har elbil kör antagligen sällan/aldrig på utmanande ställen där dom kan köra fast. Då hade dom antagligen inte valt elbil eftersom dom suger i svårare terräng.

Ifall man vill kunna ta sig fram på skogsvägar vintertid så är elbilen inget alternativ då det inte finns vettiga modeller att välja. Men det verkar inte politikerna som pushar på omställningen begripa. Dom fyrhjulsdrivna elbilar som finns verkar alla vara stads-SUVar.
Citera
2025-12-02, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Såna som har elbil kör antagligen sällan/aldrig på utmanande ställen där dom kan köra fast. Då hade dom antagligen inte valt elbil eftersom dom suger i svårare terräng.

Ifall man vill kunna ta sig fram på skogsvägar vintertid så är elbilen inget alternativ då det inte finns vettiga modeller att välja. Men det verkar inte politikerna som pushar på omställningen begripa. Dom fyrhjulsdrivna elbilar som finns verkar alla vara stads-SUVar.

Det är ju för att det efterfrågas mest sådana bilar. Det finns en anledning till varför det inte säljs stora mängder 4-hjulsdrivna stora pickups som Ford F150, 250, 350 osv i Sverige, för knappt någon vill ha sådana bilar. Inte så kul att parkera inne i stan heller. Det funkar säkert jättebra i USA, men inte i Europa och Sverige.
Citera
2025-12-02, 13:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Kör ju sällan fast, har ju vinterdäck nuförtiden, men jag tänker att man gör på samma sätt. Lätt tryck på accpedalen och växla mellan fram-back, finns nåt speciellt läge på drivningen för det med tror jag, men som sagt, aldrig behövt prova det.

Men frågan är ju vad du gör när du kör fast.

Just det, en del har vinterläge. Antagligen för att minska vridmomentet.
Du får ju t.o.m hjulspinn om du accar från 70 km/h på elbilar.

På en avgasbil kan man ju moderera kraften med koppling/gas så man inte överskrider friktionen mellan däck och is.
Citera
2025-12-02, 13:58
Moderator
Citat:
Men frågan är ju vad du gör när du kör fast.

Just det, en del har vinterläge. Antagligen för att minska vridmomentet.
Du får ju t.o.m hjulspinn om du accar från 70 km/h på elbilar.

På en avgasbil kan man ju moderera kraften med koppling/gas så man inte överskrider friktionen mellan däck och is.
Man kör inte fast helt enkelt ... Har kört igenom såpass hög snö att underredet trycker ner snön, djupare så hänger sig bilen på underredet och då hjälper det inte att gunga.
Många år sen jag körde fast i snö, har väl hänt att det samlats så pass mycket framför bilen att jag inte kommit framåt men då har det ju gått att backa och gräva bort vallen.

Hjälpläget är precis motsatt, det är för att tillåta hjulspinn, man stänger av antispinn för att kunna slira på snö och hala/lösa underlag. Men jag har aldrig behövt det, eller att gunga.

Antispinn är ruskigt bra, på alla moderna bilar, går inte att få hjulspinn när man kör oavsett hur bra vrid man har. Samma med ESP, visst går det att provocera en sladd men den hävs blixtsnabbt.
Citera
2025-12-02, 14:28
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det funkar utmärkt även med en elbil. Till och med bättre enligt min erfarenhet. Gunga är förstås lite svårt men det är ju samma som med en automatväxlad fossil.
Citera
2025-12-06, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det funkar utmärkt även med en elbil. Till och med bättre enligt min erfarenhet. Gunga är förstås lite svårt men det är ju samma som med en automatväxlad fossil.
Har man bara ordentliga och bra vinterdäck, och om man är uppmärksam så slipper man köra fast.
Undviker högra snövallar mm som jag även gjort på mina fossildrivna bilar.
Men som du skriver så funkar det precis som på en fossil automatbil.
Citera
2026-01-16, 19:19
Medlem
En enkel, billig och pragmatisk lösning på elbilarnas vinterproblematik vore att helt sonika sätta in en vanlig dieselvärmare i dem.

Det är termodynamiskt elegant också i och med att det är väldigt hög verkningsgrad från kemisk energi i bränslet till kupévärme. Det blir en liten installation. En liten dieseltank ungefär lika stor som spolarvätskebehållaren, 3-4 liter kanske och 1 kg diesel motsvarar väldigt många kilo batteri i den tillämpningen.

Värmevärdet hos ett kilo diesel är 11,8 till 12,6 kilowattimmar. Energi motsvarande en två kilowatts kupévärmare som går fullt i 6 timmar.

Ekonomiskt och utsläppsmässigt är det helt betydelselöst om det går åt någon liter diesel de dagarna det är kallt på vintern. Jag skulle snarast säga att det är en väldigt bra kompromiss som gynnar miljön eftersom fler kan välja elbil om inte kyla påverkar räckvidden på samma sätt.

Och skattemässigt: Det här är uppvärmning. Inte fordonsdrift. Såvitt jag kan bedöma är det lovligt att köra med grön diesel i värmartanken.
Citera
2026-01-16, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
En enkel, billig och pragmatisk lösning på elbilarnas vinterproblematik vore att helt sonika sätta in en vanlig dieselvärmare i dem.

Det är termodynamiskt elegant också i och med att det är väldigt hög verkningsgrad från kemisk energi i bränslet till kupévärme. Det blir en liten installation. En liten dieseltank ungefär lika stor som spolarvätskebehållaren, 3-4 liter kanske och 1 kg diesel motsvarar väldigt många kilo batteri i den tillämpningen.

Värmevärdet hos ett kilo diesel är 11,8 till 12,6 kilowattimmar. Energi motsvarande en två kilowatts kupévärmare som går fullt i 6 timmar.

Ekonomiskt och utsläppsmässigt är det helt betydelselöst om det går åt någon liter diesel de dagarna det är kallt på vintern. Jag skulle snarast säga att det är en väldigt bra kompromiss som gynnar miljön eftersom fler kan välja elbil om inte kyla påverkar räckvidden på samma sätt.

Och skattemässigt: Det här är uppvärmning. Inte fordonsdrift. Såvitt jag kan bedöma är det lovligt att köra med grön diesel i värmartanken.

Förstår inte fördelen. För mig tar uppvärmning av bilen nu på vintern när det är ganska kallt, typ 3% av laddningen. En mildare vinterdag 1-2%

Det är för mig ingenting och står bilen dessutom kopplad till laddaren och bilen säg är ställd till att ladda till 80% så kommer den ändå ha 80% när jag startar.

Sitter den inte på laddaren så kommer den ha 77% och då är kupéen uppvärmd till 23 grader, ratten varm och sätet varmt. Inget att klaga på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in