2025-11-20, 11:55
Medlem
solstrålars avatar
Milslånga köer och dränerade batterier. Bergade Teslor. Elbilar som slutar fungera för ett par snöflingor på vindrutan. Men hur illa är det egentligen?

Hur rädda är alla ni elbilsvurmare nu? Det är minusgrader och det finns risk för kö i vinterväder.

Vad gör ni för att försäkra er om att inte råka illa ut? Laddar ni alltid fullt? Tar ni bara bilen i nödfall under vintern? Är ni extra försiktiga? Kör ni kanske utan belysning, vilket är livsfarligt, men för att spara på batteriet? Sitter ni och stressberäknar exakta körsträckor och planerar hela ert liv runt minusgrader och räckvidd?

Jag köpte nästan elbil, men är glad att jag inte sitter i skiten nu för jag hade inte klarat av vinterstressen. hur många gånger blir jag bärgad i år?

Är ni förberedda på vad vinter och elbil innebär?
Citera
2025-11-20, 12:10
Medlem
kyrkstockens avatar
JAg har bytt till vinterdäck. Köpte ett par fleccehandskar på maxi.

Allt jag gjort och behöver göra.

Vakna med 10cm nysnö. Skall träna runt 3. Då lär vägarna vara plogade.
Senast redigerad av kyrkstocken 2025-11-20 kl. 12:12.
Citera
2025-11-20, 12:29
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar

Måste man förbereda sig på ett speciellt sätt när man kör elbil jämfört med när man kör fossilbil?
Låter underligt att vara rädd för vintern.

Har kört från Östergötland till Emmaboda i Södra Småland idag under förmiddagen med min fossila VW Caddy. Inga problem alls.
Lite jobbigt blev det förvisso när man kom fram och det ligger typ två dm blötsnö och man bara har sommardäck på biljäveln. Har inte hunnit skifta ännu.
Senast redigerad av ormbiten 2025-11-20 kl. 12:32.
Citera
2025-11-20, 12:52
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Måste man förbereda sig på ett speciellt sätt när man kör elbil jämfört med när man kör fossilbil?
Låter underligt att vara rädd för vintern.

Har kört från Östergötland till Emmaboda i Södra Småland idag under förmiddagen med min fossila VW Caddy. Inga problem alls.
Lite jobbigt blev det förvisso när man kom fram och det ligger typ två dm blötsnö och man bara har sommardäck på biljäveln. Har inte hunnit skifta ännu.

Jag kan komma på ett par orosmoment för elbilar i vinter:

Batteristressen ökar 500%, då räckvidden i princip halveras i minusgrader. Många som kommer "leva på gränsen" och behöva bli bärgade vid batteritorsk

• Man tvingas spara el och köra utan belysning så ständig livsfara att bli påkörd

• Man måste stänga av värmen om man hamnar i kö för den tar på batteriet

• Är det för kallt, elen strular och batteriet är slut går det inte att komma in i bilen på morgonen för mågna elbilar har inga fysiska handtag

• Batteriet kan plötsligt få för sig att droppa 20-30% från en minut till en annan

• Många elbilar kör inte dubb vilket är livsfarligt kombinerat med deras höga vridmoment/accelerationsförmåga

• Elbilarna är betydligt tyngre, så man måste köra extra försiktigt då din bromssträcka med elbilsdäck och 2.5 ton blir betydligt längre än många bensinare och diesel
Citera
2025-11-20, 13:12
Moderator
Sun Rulers avatar
Vi skall åka en längre sträcka i helgen och då kommer vi ladda batteriet till 100%. I övrigt har vi satt på vinterdäck.

Några mer förberedelser än så brukar vi inte företa oss.
Citera
2025-11-20, 13:29
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:

Batteristressen ökar 500%, då räckvidden i princip halveras i minusgrader. Många som kommer "leva på gränsen" och behöva bli bärgade vid batteritorsk

• Man tvingas spara el och köra utan belysning så ständig livsfara att bli påkörd

• Är det för kallt, elen strular och batteriet är slut går det inte att komma in i bilen på morgonen för mågna elbilar har inga fysiska handtag

• Batteriet kan plötsligt få för sig att droppa 20-30% från en minut till en annan

• Många elbilar kör inte dubb vilket är livsfarligt kombinerat med deras höga vridmoment/accelerationsförmåga

• Elbilarna är betydligt tyngre, så man måste köra extra försiktigt då din bromssträcka med elbilsdäck och 2.5 ton blir betydligt längre än många bensinare och diesel

Vad sjutton är det før elbil du har skaffat? Låter ju helt sjukt!

...
On topic: Elbilen har ett moment mindre eftersom den inte behöver startas før att värmas, annars likt dieseln som måste tomgångskøras. Elbilen fixar det på distans via appen. Annars ingen større skillnad.

Bägge drar ungefæ6 15-20% mer på vintern.
Citera
2025-11-20, 13:31
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Vore ju jobbigt om det vore så illa.

Halverad räckvidd kanske på dom billigaste skitbilarna typ Renault Zoe och dylikt, annars kanske 20-25 procent i minskad räckvidd.

En elbils LED belysning skulle förmodligen kunna vara tänd i veckor med ett fulladdat batteri.

Läste någonstans att någon hade campat i sin bil en natt med värmen på hela tiden och att batteriet då hade sjunkit med drygt 10 procent.

Dom flesta bilarna har vanliga fysiska handtag och problemet med riktigt kallt VS fossilbil finns ju också som ett problem. Många äro dom sydlänningar med fossilbil som åkt norrut på vintern och kommit ut från hotellet på morgonen och inte fått igång sin bil.

Aldrig hört att att elbilsbatteri plötsligt droppat med 30 procent. Måste vara en skröna.

Inte svårare att köra elbil än en stark bensin eller dieselbil i vinterväglag. Kraften och farten doserar föraren med gaspedalen.

Mjo... Bromssträckan kan mycket väl vara längre på en bil som väger 2500 kg än en bil som väger 1200 kg.

Njaaa... Sååå orolig och rädd bör man nog inte vara för att köra elbil.
Fast jag vill å andra sidan ändå inte äga någon. Kanske om tjugo år.
Citera
2025-11-20, 13:32
Medlem
Citat:
Milslånga köer och dränerade batterier. Bergade Teslor. Elbilar som slutar fungera för ett par snöflingor på vindrutan. Men hur illa är det egentligen?

Hur rädda är alla ni elbilsvurmare nu? Det är minusgrader och det finns risk för kö i vinterväder.

Vad gör ni för att försäkra er om att inte råka illa ut? Laddar ni alltid fullt? Tar ni bara bilen i nödfall under vintern? Är ni extra försiktiga? Kör ni kanske utan belysning, vilket är livsfarligt, men för att spara på batteriet? Sitter ni och stressberäknar exakta körsträckor och planerar hela ert liv runt minusgrader och räckvidd?

Jag köpte nästan elbil, men är glad att jag inte sitter i skiten nu för jag hade inte klarat av vinterstressen. hur många gånger blir jag bärgad i år?

Inte det minsta oroad. Att förvärma kupén när det är kallt ute och bilen stått hela natten drar ca 2% batteri på min bil. Drar säkert inte mer än 1% per timme att underhålla den värmen när man väl har värmt upp bilen. Det betyder alltså att vid ett stopp så klarar jag mig i ett dygn med värmen igång med bara drygt 20% batteri förbrukat. Har man dessutom laddat till 80% så klarar man sig i flera dagar med värmen igång även om det är iskallt.

Däremot är jag lite oroad över att snart sätta mig i bilen och åka till däckhotellet för byte till vinterdäck. Hade egentligen tid för det i slutet av oktober, men missade tiden och nästa tid gick inte att få förrän idag, men sedan igår har det toksnöat och snöar fortfarande och måste köra en mil i snön för att komma till däckhotellet, men får ta det riktigt lugnt så går det säkert bra. Har ju fyrhjulsdrift på bilen också så lär inte köra fast (hoppas jag).
Senast redigerad av JohnBlund 2025-11-20 kl. 13:36.
Citera
2025-11-20, 13:39
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
On topic: Elbilen har ett moment mindre eftersom den inte behöver startas før att värmas,
Det behöver du inte med bensin å diesel heller, motorvärmare och kupévärmare har funnits i många decennier. Finns både el och bränsledrivna värmare. Sen är det mycket fördelaktigt att kunna kallstarta i -30 mitt ute i ingenstans och värma upp bilen den dagen värmesystemet krånglar, å sen ha gott om soppa kvar för att köra tillbaka till civilisationen.
Citera
2025-11-20, 13:51
Medlem
Abscess1122s avatar
Tror TS på riktigt att elbilar bara bryter ned på minus 10 grader? Jag hade varit mer orolig om jag satt på en gammal avgasbil med slitet 12V batteri. Vet många vänner som haft problem med döda bilar på bara en natt av -20 grader. Lätt att ha lite elektronik som dränerar den lilla 12V batteriet och helt plötsligt är din bil död.
Citera
2025-11-20, 14:59
Moderator
Citat:

Var det en Kewet du funderade på att köpa?

Jag har satt på vinterhjulen och behandlat rutorna med Glaco, det är väl det.
Eller ja, jag förvärmer bilen innan avfärd med så att jag slipper skrapa rutorna och frysa, har fyllt på vinterspolarvätska med så att det inte ska frysa i behållaren.

Jag är inte det minsta rädd. Kan stå många timmar i kö utan stress.
Ger mig inte ut på långresor när prognoserna säger kass väder, men det gör jag förstås inte med bensinare heller, det är ju ännu tråkigare att behöva stå i kö med en bensinbil, då får man andas avgaser samtidigt som man väntar.

Precis som du är inne på i första meningen så är ju bärgade Teslor och elbilar som slutar att fungera på vintern just en myt.
Elbilar har förutsättningar att fungera långt under temperaturer där dieslar och bensinare slutat starta.

Köp du en elbil och sluta oroa dig.
Citera
2025-11-20, 15:02
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Det behöver du inte med bensin å diesel heller, motorvärmare och kupévärmare har funnits i många decennier. Finns både el och bränsledrivna värmare. Sen är det mycket fördelaktigt att kunna kallstarta i -30 mitt ute i ingenstans och värma upp bilen den dagen värmesystemet krånglar, å sen ha gott om soppa kvar för att köra tillbaka till civilisationen.
Nackdelen med motor och kupévärmare är ju att du måste ha ett urtag att koppla in dig på, bränslevärmare, särskilt diesel, luktar ju apa när de går och du kan inte köra dem i garage och vissa P-hus.
Elbilar är inte bäst på allt men när det gäller uppvärmning på distans så är de överlägsna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in