Citat:
Ursprungligen postat av
Baheera
Nä, funkar inte så. Om en arbetare har 40k brutto bedöms det på ett sätt, en pensionär med 40k brutto bedöms helt annorlunda.
Det säger tom bankerna själva. Från 60 år BLIR det mycket svårare att få lån
Gör en googling på "låna som pensionär" så får du lite info.
Det beror på vad det är för lån. Är det till en bostad så är det enda som inträffar att lånebeloppet kan bli lite lägre. Är det blanco kan jag tänka mig att banken nekar. Huruvida det går att få lån med en del av ett avbetalt hus som säkerhet när man är pensionär vet jag inte då jag inte har någon erfarenhet av just detta.
Jag sitter i min sjätte köpta bostad och alla bostäder har jag ägt som singel. Denna bostad är en villa jag köpte 2019 när jag fyllt 64 och hade en dialog med SBAB över hur mycket jag kunde låna. Om slutpriset blir högst si och så kan du låna 75% sa de. Slutpriset blev 2M och jag lånade 1,5M. Jag gick i pension när jag var 61. Efter några år kom jag under 70% lånegrad och ringde SBAB och hann inte ens fråga innan de frågade om jag ville gå ner till 1% amortering. Ja sa jag och det var inte mer med det.
Idag har jag ett sparkapital som täcker hela lånet så ur den synvinkeln är jag "skuldfri" och pensionen räcker med råge för att leva på. Då har jag ovanpå detta investerat 350k i huset utan lån och köpt en ny elbil kontant och har ändå c:a 1M kvar i sparade medel. Därav följer mitt tips, amortera så lite som möjligt på bostadslån och lägg pengarna i värdepapper så länge räntan är lägre än typisk avkastning på börsen. Det är väldigt bra pengar att ha när man blir pensionär. Sitter man med ett avbetalt hus i dyrt område så överväg att sälja det och flytta till ett trevligt ställe med lägre bostadspriser och låna så mycket det går till detta.
Det ska tilläggas att det enda lån jag har är bostadslånet. Jag har haft andra lån tidigare men det har bara varit avbetalning för bil. Det var 2012 jag senast hade en sådan avbetalning.