2026-01-03, 15:38
Medlem
Det är många som har sagt att man inte kan låna pengar som pensionär, eller att man möjligen kan få senior-lån, som handlar om att belåna sin fastighet. Men får bankerna verkligen neka någon ett lån baserat på ålder? Pension är ju betydligt säkrare än arbetsinkomst, man kan ju inte få sparken som pensionär.

Enligt "minpension.se" kommer jag få cirka 41 000 kr per månad före skatt som pensionär, om jag går i pension vid min riktålder på närmre 70, motsvarande dagens penningvärde. Jag har ett helt vanligt tjänstemannajobb med cirka 50 000 kr per månad, men fick ett bra arbete ganska snabbt när jag var ung.

Om jag går i pension, och ansöker om att få ett lån till en ny bil, eller ett blankolån på ett par hundra tusen för att köpa något(tex en begagnad båt, eller en resa jorden runt), får banken neka med hänvisning till att jag är 69 och lever som pensionär även om min kreditbedömning är tillräckligt bra?
Senast redigerad av Martin77 2026-01-03 kl. 15:58.
Citera
2026-01-03, 16:10
Medlem
Sereenas avatar
Frågan övergår ju mer i "kommer du leva länge nog för att betala tillbaka" än "har du inkomst nog för att betala tillbaka" ju äldre du blir.
Citera
2026-01-03, 16:18
Medlem
Loikkaris avatar
Det finns nischbanker som lånar, och billån kan man få hos Svea eller annan finansfirma. Behöver inte vara nån bilaffär inblandat ens, utan även privataffär.
Citera
2026-01-03, 16:41
Medlem
Självklart får de neka ett lån baserat på ålder. Tror du de är skyldiga att utfärda lån till Agda 104 år gammal, trots att de riskerar förlora på det?
Citera
2026-01-03, 16:50
Medlem
Det här är inte svaret på din fråga, men när man går i pension så bör man vara skuldfri och ha några kronor på banken som räcker till bil och eventuellt båt.
Så sätt igång med att spara.😉😀🏋️🚤🚘
Citera
2026-01-03, 18:16
Medlem
orvar2014s avatar
Du lånar exakt som vanligt som pensionär. Vad som brukar vara problemet är som du redan insett att inkomsten minskar => minskat låneutrymme. Ta ett par "knegare" med "vanlig" pension, då är det inte mycket kvar att låna på.... Men har du 40k så bedöms du på exakt samma sätt som en lönearbetare på 40k.
Citera
2026-01-03, 18:34
Medlem
Dakota74s avatar
Jag är i en liknande situation, jag får inte låna trots att huset är helt betalt och jag arbetar heltid. Jag har varit kund hos samma bank sedan tonåren. Enligt banken är det banklagen som styr och eftersom jag fyllt 65 så får jag inte låna och det gäller samma för alla banker.
Citera
2026-01-03, 18:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potler
Det här är inte svaret på din fråga, men när man går i pension så bör man vara skuldfri och ha några kronor på banken som räcker till bil och eventuellt båt.
Så sätt igång med att spara.😉😀🏋️🚤🚘

Faktum är att det där inte behöver vara helt optimalt. Det sitter en hel del äldre runt om i vårt land med helt avbetalda bostäder värda miljoner som knappt får låna öht.

Rätt metod verkar vara att amortera ner bostadslån till en nivå man bekvämt kan klara innan pensioneringen, se till att skaffa ett par olika kreditkort innan man slutar jobba (och sedan genomföra några mindre inköp om året på vart och ett, för att hålla dem i bruk så att de inte sägs upp av den anledningen). Kombinerar man detta med normalt sparande under yrkeslivet så kommer man ha en stabil buffert till framtida bilinköp/ fastighetsrenovering även om banken rynkar på näsan.

Tillgång till realiserbara tillgångar blir viktigare ju äldre vi blir just för att bankerna drar öronen åt sig.
Citera
2026-01-03, 18:51
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota74
Jag är i en liknande situation, jag får inte låna trots att huset är helt betalt och jag arbetar heltid. Jag har varit kund hos samma bank sedan tonåren. Enligt banken är det banklagen som styr och eftersom jag fyllt 65 så får jag inte låna och det gäller samma för alla banker.

Banklagen stoppar inte bankerna från att låna ut, ett avbetalt boende värt massor av pengar är dock ingenting banken räknar med i sin "kvar att leva på"-kalkyl. Från 60 års ålder räknar man tydligen med att inkomsten kommer gå ner 30% vid pensionering dessutom vilket inte hjälper KALP-kalkylen.

https://www.ekonomifokus.se/bostad/lan/bolan-pensionar
Citera
2026-01-03, 19:32
Avstängd
kyrkstockens avatar
Funderade över att låna till en ny bil. Toyota erbjöd tex 2,95% kampanjränta (visserligen bara i 36 månader).

Det är intressant därför inflationen är högre. Hur mycket högre är svårt att säga exakt men man skulle absolut tjäna på att låna till 2,95% ränta. Dessutom avdragsgill = ännu bättre.

Även om jag kan köpa bilen utan lån.

Nu var det bara en fundering och jag gick inte vidare.
Citera
2026-01-03, 21:06
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Frågan övergår ju mer i "kommer du leva länge nog för att betala tillbaka" än "har du inkomst nog för att betala tillbaka" ju äldre du blir.

Det kanske är just att betala tillbaka som TS försöker undvika
Citera
2026-01-03, 21:11
Medlem
Det är inte lätt låna pengar som pensionär, just för att man kan kola vippen precis närsomhelst. Hur ska banken kunna veta?

Så den säkra månadsinkomsten som pensionär är inte så säker. Nu kan man argumentera att även unga personer kan ju dö närsomhelst, men den sannolikheten är ju betydligt lägre än för gamla pensionärer.

Nä, man förväntas att ha sparat undan pengar under sitt yrkesliv. Faktum är att håller man på och lånar pengar till en bil efter 45 års ålder, då har man gjort något allvarligt fel i sitt liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in