2026-01-18, 15:34
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin77
Det är många som har sagt att man inte kan låna pengar som pensionär, eller att man möjligen kan få senior-lån, som handlar om att belåna sin fastighet. Men får bankerna verkligen neka någon ett lån baserat på ålder? Pension är ju betydligt säkrare än arbetsinkomst, man kan ju inte få sparken som pensionär.

Enligt "minpension.se" kommer jag få cirka 41 000 kr per månad före skatt som pensionär, om jag går i pension vid min riktålder på närmre 70, motsvarande dagens penningvärde. Jag har ett helt vanligt tjänstemannajobb med cirka 50 000 kr per månad, men fick ett bra arbete ganska snabbt när jag var ung.

Om jag går i pension, och ansöker om att få ett lån till en ny bil, eller ett blankolån på ett par hundra tusen för att köpa något(tex en begagnad båt, eller en resa jorden runt), får banken neka med hänvisning till att jag är 69 och lever som pensionär även om min kreditbedömning är tillräckligt bra?
Varför ska du låna när du är pensionär? Är det inte bättre att spara innan du blir pensionär så att du har pengar på ålderns höst?
Citera
2026-01-18, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Varför ska du låna när du är pensionär? Är det inte bättre att spara innan du blir pensionär så att du har pengar på ålderns höst?
Det kan finnas flera anledningar. Att inte låsa upp allt i en bostad som man kanske måste renovera eller reparera kan vara en.

Att kunna få loss pengar att leva för kan vara en annan, ingen ärver ens skulder.

Att man vill investera och på så sätt kanske få mer kapital på ålderns höst kan vara ytterligare en. Bostadsräntan är för närvarande lägre än vad man över tid kan förvänta sig att dra in på börsen.
Citera
2026-01-18, 15:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det kan finnas flera anledningar. Att inte låsa upp allt i en bostad som man kanske måste renovera eller reparera kan vara en.

Att kunna få loss pengar att leva för kan vara en annan, ingen ärver ens skulder.

Att man vill investera och på så sätt kanske få mer kapital på ålderns höst kan vara ytterligare en. Bostadsräntan är för närvarande lägre än vad man över tid kan förvänta sig att dra in på börsen.
Ja, om syftet är att låna för att konsumera förstår jag att banken inte vill låna ut till pensionärer.
Citera
2026-01-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, om syftet är att låna för att konsumera förstår jag att banken inte vill låna ut till pensionärer.
Varför skulle det vara en anledning för banken? De bryr sig väl inte om vad du använder ditt lån till.

Och på vilket sätt är investering i värdepapper konsumtion?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-18 kl. 15:53.
Citera
2026-01-18, 19:49
Medlem
Det finns väl inget speciellt som man behöver låna till när man är +65. Möjligen till en juste och bekväm likkista om man får tag på en till extrapris på Fonus.
Citera
2026-01-19, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det finns väl inget speciellt som man behöver låna till när man är +65. Möjligen till en juste och bekväm likkista om man får tag på en till extrapris på Fonus.

Bil
Hus
husrenivering/underhåll
Sommarstuga
Båt

Typ samma som innan pensionen

Man har i snitt 20 år kvar att leva, och 65-åringar staplar inte omkring med käpp och rullator direkt
Citera
2026-01-19, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Som pensionär har man mycket ledigt, så kanske en långkryssning? Eller en sommarstuga? Eller husbil?

Likkistan får dödsboet stå för.
Citera
2026-01-19, 02:22
Medlem
Citat:
Som pensionär har man mycket ledigt, så kanske en långkryssning? Eller en sommarstuga? Eller husbil?

Likkistan får dödsboet stå för.

Ledigt?

Tja, kanske det. Funderar på Hurtigrutten men det är svårt att få tiden att räcka till. Först några inbokade läkarbesök, bilen ska in på service, vinter-OS, en del födelsedagskalas, bröllop. Blir lite lugnare i slutet på april. Nej, ishockey-VM.
Citera
2026-02-08, 08:56
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara en anledning för banken? De bryr sig väl inte om vad du använder ditt lån till.

Och på vilket sätt är investering i värdepapper konsumtion?
Banken bryr sig vad du lånar till. Syftet med lånet måste framgå, gäller både vid bolån och blanco. Om du sedan ljuger om syftet är en annan sak, men ska oavsett anges.
Citera
2026-02-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Är du trög eller? De värderar in ålder och att man är pensionär. Även om summan (nettosumman alltså) är den sanna.

Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Nej. Det fungerar inte så. Jag har mycket god insyn i hur det här fungerar.
Duerf har helt rätt i allt som framkommit i tråden. Baheera, du kanske ska lyssna på folk som har koll istället för att komma med personangrepp.
Citera
2026-02-08, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Duerf har helt rätt i allt som framkommit i tråden. Baheera, du kanske ska lyssna på folk som har koll istället för att komma med personangrepp.

Ibland måste man bara tydligt när folk inte begriper att de är just dumma i huvudet.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in