Citat:
Vill du diskutera löner kan väl du starta en egen tråd och diskutera det där?
De vill minska antalet arbetstimmar för att de kostar för mycket. Det är självklart ett alternativ till att sänka lönerna. Färre timmar betyder fler arbetslösa byggarbetare. Byggarbetare som redan har högre arbetslöshet än landets snitt. Wallincus tänker som facket, hellre hög arbetslöshet än lägre löner.
Eller kan det vara så att ingen vill förklara för en överbetald och underbegåvad marknadsförare att byggarbetare inte tjänar för mycket?
Du tjatar om detta trots att det endast och enbart påverkar nyproduktion, bostadspriserna är på tok för höga generellt. Inte bara nyproduktion, enda anledningen till varför du drar upp detta hela tiden är för du vill ventilera om att du anser att byggarbetare tjänar för mycket. Jag är inte intresserad av dina åsikter kring vad byggare tjänar, det stämmer inte och jag bryr mig inte om vad du tycker.
Citat:
Jodå, det har besvarats och snabbt går det med. Observera.0. Marken skänks inte bort, den rabatteras för att få igång byggande. Detta skulle ge arbetstillfällen och mer ekonomisk aktivitet i kommunen där det byggs.
1. Hur ska kommunernas inkomstbortfall kompenseras?
Kompenseras för vad, exakt? Marken de själva bestämmer värdet på?
Och fler invånare = mer skatteintäkter för kommunen samt fler arbetstillfällen. Vet inte om du vet men avbefolkningskommuner har stora problem med just denna frågan och att göra kommunen mer attraktiv för invånare lockar folk
2. Hur ska du förklara för kommunens invånare att man nu ger bort mark de behövt betala marknadspriser för, och finansierar det genom kraftiga skattehöjningar/klippta samhällstjänster.
Mer invånare = mer skatteintäkt. Så snarare får man förklara varför det kan bli skattesänkningar istället
3. Hur ska man avgöra vem som ska få marken? Hur ska det inte bli samma enorma svarta marknad som för hyresrätter?
Offentlig upphandling, den som kan bygga billigast bostäder enligt upphandling vinner.
Detta är bara top of mind lösningar på dina "problem" som du lyfter fram, i sanning så är det så att ingen förlorar på lägre markpris.
Kommunen blir inte "snuvad" på pengar utan tvärtom blir mer attraktiv för folk att bo i eftersom man har råd att bo där om priserna minskar. Du försöker bara måla upp skräckscenarion och icke-existerande problem och tror att bara för att du är för dum för att problemlösa så kan ingen annan göra det heller.
Citat:
Och det samma stämmer inte för din sida då, som vill att alla bostäder skall bli dyrare så länge du själv inte behöver betala för det?Dags att inse faktum, priser på bostäder har korrelation till löner och priser på bostäder idag är kraftigt övervärderade jämfört med lönerna. Antingen måste löner upp eller så behöver priserna komma ner om man vill få bukt med de övervärderade bostäderna.
Har sagt det till dig förut men kan väl påminna dig, bostäder kan fortsätta vara övervärderade länge. En övervärdering måste inte korrigera sig själv, det borde du som ekonom veta men jag misstänker att du fuskade din väg genom skolan utifrån hur du resonerar.
Citat:
Mhm, ungefär så som hänt i byggmaterialbranschen just nu då? Därför konkurrensverket lyfter fram brist på konkurrens, förmodar jag? Du visar en enorm tilltro till din egen förmåga att forma verkligheten efter vad du tror. Du tror att "marknadsekonomi" löser alla problem och att det inte går att ha en bransch med brist på konkurrens, trots att det är väldigt väldokumenterat att om företagen fick välja skulle monopol gälla...
Sedan tramsar du iväg om att någon är rädd för utländsk arbetskraft för att du vill diskutera lön, starta en ny tråd för detta jävla tramsande tack. Det är illa nog att höra dina halvgenomtänkta argument kring bostäder, det är värre när du går utanför detta område.
Alla vet ju att lönerna är vad som bestämmer priset