2026-01-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De vill minska antalet arbetstimmar för att de kostar för mycket. Det är självklart ett alternativ till att sänka lönerna. Färre timmar betyder fler arbetslösa byggarbetare. Byggarbetare som redan har högre arbetslöshet än landets snitt. Wallincus tänker som facket, hellre hög arbetslöshet än lägre löner.

Vill du diskutera löner kan väl du starta en egen tråd och diskutera det där?
Eller kan det vara så att ingen vill förklara för en överbetald och underbegåvad marknadsförare att byggarbetare inte tjänar för mycket?

Du tjatar om detta trots att det endast och enbart påverkar nyproduktion, bostadspriserna är på tok för höga generellt. Inte bara nyproduktion, enda anledningen till varför du drar upp detta hela tiden är för du vill ventilera om att du anser att byggarbetare tjänar för mycket. Jag är inte intresserad av dina åsikter kring vad byggare tjänar, det stämmer inte och jag bryr mig inte om vad du tycker.

Citat:
Markkostnaden går inte att sänka, annat än att börja ge bort mark (vilket du föga förvånande föreslagit) men då kommer massor av följdfrågor du inte svarar på;
Jodå, det har besvarats och snabbt går det med. Observera.
0. Marken skänks inte bort, den rabatteras för att få igång byggande. Detta skulle ge arbetstillfällen och mer ekonomisk aktivitet i kommunen där det byggs.
1. Hur ska kommunernas inkomstbortfall kompenseras?
Kompenseras för vad, exakt? Marken de själva bestämmer värdet på?
Och fler invånare = mer skatteintäkter för kommunen samt fler arbetstillfällen. Vet inte om du vet men avbefolkningskommuner har stora problem med just denna frågan och att göra kommunen mer attraktiv för invånare lockar folk
2. Hur ska du förklara för kommunens invånare att man nu ger bort mark de behövt betala marknadspriser för, och finansierar det genom kraftiga skattehöjningar/klippta samhällstjänster.
Mer invånare = mer skatteintäkt. Så snarare får man förklara varför det kan bli skattesänkningar istället

3. Hur ska man avgöra vem som ska få marken? Hur ska det inte bli samma enorma svarta marknad som för hyresrätter?
Offentlig upphandling, den som kan bygga billigast bostäder enligt upphandling vinner.

Detta är bara top of mind lösningar på dina "problem" som du lyfter fram, i sanning så är det så att ingen förlorar på lägre markpris.
Kommunen blir inte "snuvad" på pengar utan tvärtom blir mer attraktiv för folk att bo i eftersom man har råd att bo där om priserna minskar. Du försöker bara måla upp skräckscenarion och icke-existerande problem och tror att bara för att du är för dum för att problemlösa så kan ingen annan göra det heller.

Citat:
Wallincus, slemhog mfl tycker att allt ska bli mycket billigare för att de själva inte vill betala. Betala det ska andra göra, antingen genom sänkta löner eller genom skattesedeln.
Och det samma stämmer inte för din sida då, som vill att alla bostäder skall bli dyrare så länge du själv inte behöver betala för det?
Dags att inse faktum, priser på bostäder har korrelation till löner och priser på bostäder idag är kraftigt övervärderade jämfört med lönerna. Antingen måste löner upp eller så behöver priserna komma ner om man vill få bukt med de övervärderade bostäderna.
Har sagt det till dig förut men kan väl påminna dig, bostäder kan fortsätta vara övervärderade länge. En övervärdering måste inte korrigera sig själv, det borde du som ekonom veta men jag misstänker att du fuskade din väg genom skolan utifrån hur du resonerar.

Citat:
Och här visar wallincus återigen sin totala oförståelse för marknadsekonomi. Om marginalerna blir höga kommer nya aktörer etablera sig och driva ner lönsamheten.

Mhm, ungefär så som hänt i byggmaterialbranschen just nu då? Därför konkurrensverket lyfter fram brist på konkurrens, förmodar jag?

Du visar en enorm tilltro till din egen förmåga att forma verkligheten efter vad du tror. Du tror att "marknadsekonomi" löser alla problem och att det inte går att ha en bransch med brist på konkurrens, trots att det är väldigt väldokumenterat att om företagen fick välja skulle monopol gälla...

Sedan tramsar du iväg om att någon är rädd för utländsk arbetskraft för att du vill diskutera lön, starta en ny tråd för detta jävla tramsande tack. Det är illa nog att höra dina halvgenomtänkta argument kring bostäder, det är värre när du går utanför detta område.
Citera
2026-01-17, 13:44
Medlem
Citat:
Och här visar wallincus återigen sin totala oförståelse för marknadsekonomi. Om marginalerna blir höga kommer nya aktörer etablera sig och driva ner lönsamheten.

Sen är byggbranschen livrädda för utländsk arbetskraft varför de medvetet sätter upp en massa regleringar och certifieringar som gör att en arbetare får svårt att ta jobb i Sverige trots att de uppfyller alla krav och certifieringar som ställs av eu. Det är en av de uppenbara anledningarna till att konkurrens kan vara bristfällig.

Regeringen gör sitt till genom att förbjuda arbetskraftsinvandring om inte lönen överstiger 34k per månad
Vilka nya aktörer? I oligarklandet Sverige är vi nöjda med tre matkedjor och tre byggbolag. Att konkurrera är i stort sett omöjligt.

Men funkar inte konkurrenesen? Självklart tjänar byggarbetarna i Västerbotten hälften av vad deras kollegor i Mälardalen drar in? Det speglas ju i priserna där lönerna är mycket lägre i mindre attraktiva områden Alla vet ju att lönerna är vad som bestämmer priset

Det är lika tragiskt varje gång man tittar in här., En gång i månaden som det blir numera kan man konstatera att du och din kompis inte är ett dugg närmare att förstå hur ett samhälle faktiskt fungerar
Citera
2026-01-17, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
I oligarklandet Sverige är vi nöjda med tre matkedjor och tre byggbolag. Att konkurrera är i stort sett omöjligt.
Rent verklighetsfrämmande svammel. Konkurrensverket har undersökt saken och kunna konstatera att på kommunnivå fungerar konkurrensen. Det finns många konkurrenter. Och de som finns på nationell nivå har ingen dominerande ställning på kommunnivå.

Citat:
Självklart tjänar byggarbetarna i Västerbotten hälften av vad deras kollegor i Mälardalen drar in? Det speglas ju i priserna där lönerna är mycket lägre i mindre attraktiva områden Alla vet ju att lönerna är vad som bestämmer priset
Rent verklighetsfrämmande svammel. I verkligheten är byggnadskostnaden ganska lika i hela landet.
Därav att inget byggs där priserna inte når upp till byggnadskostnaden.

Citat:
Det är lika tragiskt varje gång man tittar in här., En gång i månaden som det blir numera kan man konstatera att du och din kompis inte är ett dugg närmare att förstå hur ett samhälle faktiskt fungerar
Alpoxen bidrar dock med sina skriverier till stor munterhet för läsarna.

När Alpoxen skall förklara för oss är det som när en höna skall lära en varg att jaga.
Citera
2026-01-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Rent verklighetsfrämmande svammel. Konkurrensverket har undersökt saken och kunna konstatera att på kommunnivå fungerar konkurrensen. Det finns många konkurrenter. Och de som finns på nationell nivå har ingen dominerande ställning på kommunnivå.

Rent verklighetsfrämmande svammel. I verkligheten är byggnadskostnaden ganska lika i hela landet.
Därav att inget byggs där priserna inte når upp till byggnadskostnaden.

Alpoxen bidrar dock med sina skriverier till stor munterhet för läsarna.

När Alpoxen skall förklara för oss är det som när en höna skall lära en varg att jaga.
på kommunnivå funkar konkurrensen? Vad betyder ens det? Eftersom du är en ovanligt inskränkt person som inte förstår att ett system med enbart tre banker som dominerar fullständigt inte skulle accepteras ens i Irak eller Venezuela är det svårt att ens argumentera eftersom du inte verkar leva i den här världen.

eftersom du är en idiot förstår du inte hur inte hur ekonomi fungerar så, åk nu och köp brädor billigare än Hornbach

Om byggkostnaden är ungefär lika i hela landet låter jag vara osagt. Att lönerna är det vet jag däremot. Ironin gick dig visst över huvudet men fint att du erkänner att lönerna inte har någon påverkan på priset överhuvudtaget. Resten av landet vet detta och tydligen du med numera . Jiippi

Bara din mongokompis kvar att övertyga om att de som byggde hans hus inte hade högre timlön än grannens mycket dyrare kåk
Citera
2026-01-17, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Vill du diskutera löner kan väl du starta en egen tråd och diskutera det där?
Eller kan det vara så att ingen vill förklara för en överbetald och underbegåvad marknadsförare att byggarbetare inte tjänar för mycket?

Du tjatar om detta trots att det endast och enbart påverkar nyproduktion, bostadspriserna är på tok för höga generellt. Inte bara nyproduktion, enda anledningen till varför du drar upp detta hela tiden är för du vill ventilera om att du anser att byggarbetare tjänar för mycket. Jag är inte intresserad av dina åsikter kring vad byggare tjänar, det stämmer inte och jag bryr mig inte om vad du tycker.

Jodå, det har besvarats och snabbt går det med. Observera.
0. Marken skänks inte bort, den rabatteras för att få igång byggande. Detta skulle ge arbetstillfällen och mer ekonomisk aktivitet i kommunen där det byggs.
1. Hur ska kommunernas inkomstbortfall kompenseras?
Kompenseras för vad, exakt? Marken de själva bestämmer värdet på?
Och fler invånare = mer skatteintäkter för kommunen samt fler arbetstillfällen. Vet inte om du vet men avbefolkningskommuner har stora problem med just denna frågan och att göra kommunen mer attraktiv för invånare lockar folk
2. Hur ska du förklara för kommunens invånare att man nu ger bort mark de behövt betala marknadspriser för, och finansierar det genom kraftiga skattehöjningar/klippta samhällstjänster.
Mer invånare = mer skatteintäkt. Så snarare får man förklara varför det kan bli skattesänkningar istället

3. Hur ska man avgöra vem som ska få marken? Hur ska det inte bli samma enorma svarta marknad som för hyresrätter?
Offentlig upphandling, den som kan bygga billigast bostäder enligt upphandling vinner.

Detta är bara top of mind lösningar på dina "problem" som du lyfter fram, i sanning så är det så att ingen förlorar på lägre markpris.
Kommunen blir inte "snuvad" på pengar utan tvärtom blir mer attraktiv för folk att bo i eftersom man har råd att bo där om priserna minskar. Du försöker bara måla upp skräckscenarion och icke-existerande problem och tror att bara för att du är för dum för att problemlösa så kan ingen annan göra det heller.

Och det samma stämmer inte för din sida då, som vill att alla bostäder skall bli dyrare så länge du själv inte behöver betala för det?
Dags att inse faktum, priser på bostäder har korrelation till löner och priser på bostäder idag är kraftigt övervärderade jämfört med lönerna. Antingen måste löner upp eller så behöver priserna komma ner om man vill få bukt med de övervärderade bostäderna.
Har sagt det till dig förut men kan väl påminna dig, bostäder kan fortsätta vara övervärderade länge. En övervärdering måste inte korrigera sig själv, det borde du som ekonom veta men jag misstänker att du fuskade din väg genom skolan utifrån hur du resonerar.

Mhm, ungefär så som hänt i byggmaterialbranschen just nu då? Därför konkurrensverket lyfter fram brist på konkurrens, förmodar jag?

Du visar en enorm tilltro till din egen förmåga att forma verkligheten efter vad du tror. Du tror att "marknadsekonomi" löser alla problem och att det inte går att ha en bransch med brist på konkurrens, trots att det är väldigt väldokumenterat att om företagen fick välja skulle monopol gälla...

Sedan tramsar du iväg om att någon är rädd för utländsk arbetskraft för att du vill diskutera lön, starta en ny tråd för detta jävla tramsande tack. Det är illa nog att höra dina halvgenomtänkta argument kring bostäder, det är värre när du går utanför detta område.

Du har lyckats konstatera att bygglönerna är för höga och rekommenderar färre arbetstimmar. Sen tar insikterna slut. Hur ska det inte leda till högre arbetslöshet att det arbetas färre timmar? Wallincus är svarslös.

Renovering av befintliga bostäder är tom dyrare än nyproduktion. Att bygglöner enkom skulle påverka nyproduktion och inte underhåll av befintligt bestånd är fullständigt verklighetsfrånvänt. Det är därför alla villor därute som är i bedrövligt skick i princip är gratis i områden där marken saknar värde. Försök ta in denna väldigt enkla information nu en gång för alla.

1. Kommunerna har inga problem att sälja sin mark till marknadspris. Att slumpa bort den till reapris skapar inga nya arbetstillfällen, hur skulle det gå till? Marken är genomgående mer eller mindre gratis i princip i alla avfolkningskommuner. Det är ändå ingen som vill bo där.

2. Om kommunerna börjar sälja 900 kvm villatomt för 2 msek istället för 4 msek uppstår ett gap på 2 msek. Så långt borde du klara av att hänga med. Dessa 2 msek som förloras hade gått till infrastruktur och kärnverksamhet i kommunen. Pengar som nu måste in annorstedes (skatter) eller genom minskade åtaganden. Detta borde du klara av att ta till dig.

3. Fler invånare ger bara mer skatteintäkter om deras skatteinbetalningar överskrider deras belastning på lokala tjänster. Att ha mycket invånare är inte per automatik lika med god ekonomi. Täby kommun är rik medan tex Malmö är utfattigt. Hur får du ihop det? Kan det ha med medelinkomsten och därmed skatteuttaget att göra?

4. Det finns fortfarande enorma incitament att fuska när man reglerar bort marknadspriser. Det finns massor av regleringar kring vad man får/inte får göra med hyresrätter. Ändå omsätter bara Sthlm miljarder i svarta pengar varje år, fusket är enormt.

Dina ”lösningar” är tom ännu sämre än jag trodde.

Jag bryr mig inte om priserna går upp eller ned. Konstaterar bara faktum. Att det inte går att sänka priser under produktionskostnad.
Citera
2026-01-17, 14:28
Medlem
Citat:
Du har lyckats konstatera att bygglönerna är för höga och rekommenderar färre arbetstimmar. Sen tar insikterna slut. Hur ska det inte leda till högre arbetslöshet att det arbetas färre timmar? Wallincus är svarslös.

Renovering av befintliga bostäder är tom dyrare än nyproduktion. Att bygglöner enkom skulle påverka nyproduktion och inte underhåll av befintligt bestånd är fullständigt verklighetsfrånvänt. Det är därför alla villor därute som är i bedrövligt skick i princip är gratis i områden där marken saknar värde. Försök ta in denna väldigt enkla information nu en gång för alla.

1. Kommunerna har inga problem att sälja sin mark till marknadspris. Att slumpa bort den till reapris skapar inga nya arbetstillfällen, hur skulle det gå till? Marken är genomgående mer eller mindre gratis i princip i alla avfolkningskommuner. Det är ändå ingen som vill bo där.

2. Om kommunerna börjar sälja 900 kvm villatomt för 2 msek istället för 4 msek uppstår ett gap på 2 msek. Så långt borde du klara av att hänga med. Dessa 2 msek som förloras hade gått till infrastruktur och kärnverksamhet i kommunen. Pengar som nu måste in annorstedes (skatter) eller genom minskade åtaganden. Detta borde du klara av att ta till dig.

3. Fler invånare ger bara mer skatteintäkter om deras skatteinbetalningar överskrider deras belastning på lokala tjänster. Att ha mycket invånare är inte per automatik lika med god ekonomi. Täby kommun är rik medan tex Malmö är utfattigt. Hur får du ihop det? Kan det ha med medelinkomsten och därmed skatteuttaget att göra?

4. Det finns fortfarande enorma incitament att fuska när man reglerar bort marknadspriser. Det finns massor av regleringar kring vad man får/inte får göra med hyresrätter. Ändå omsätter bara Sthlm miljarder i svarta pengar varje år, fusket är enormt.

Jag bryr mig inte om priserna går upp eller ned. Konstaterar bara faktum. Att det inte går att sänka priser under produktionskostnad.
Visst finns det mark . T ex Bromma flygplats som för närvarande sponsras av oss skattebetalare. Varför används inte marken till något vettigt? Tja du kan kanske förklara varför man inte låter marknadskrafterna verka här?

Jag vet redan varför. Marknadsretoriken är användbar ibland men enligt den vore det mest rationella att riva Stockholms slott och bygga en McDonalds drive. thru där i stället och då skulle till och med såna som Flanders opponera sig mot marknadens förfulning av allas vår livsmiljö
Citera
2026-01-17, 15:15
Medlem
https://www.kameo.se/listing/loan/tidigare-lntagare-sker-ln-till-markfrvrv/4975
Någon lånar för att bygga 8 parhus och 4 minivillor i Täby.

Skulle kunna vara Slemhog, Wallincus, DViking mfl som tagit flanders på orden och bygger där.

Det som talar emot det är att det står att det är en erfaren fastighetsutvecklare.

Ser ut att handla om en tomt i Ensta. Byggaren gör en BRF av lägenheterna.
Nog låg risk att låna ut till det. Promenadavstånd till Ensta station.

Lite info till Wallincus & Co om dom nu vill "put their money where their mouths are". Jag tänker dock inte hålla andan medan jag väntar på det.

Byggrättsvärdering 20k/kvm BTA, BTA 1640 kvm. Dvs ca 33 mille. Och här får nog Wallincus ett sammanbrott. Det är ju ett pris utan byggnad. Det kan ju inte finnas i hans bisarra värld.
Försäljningspris budgeterat till 94 mille.

Kommer dom gå med förlust eller med vinst? Vi får se. Det blir klart nästa sommar. Marknaden kan ju ha stärkts tills dess.
Citera
2026-01-17, 15:37
Medlem
Citat:

Det är ju din jävla källa som anger detta, vem fan säger att jag håller med dem?
Du kan väl fråga dem själv istället, din inkompetente fan.

Citat:
Att bygglöner enkom skulle påverka nyproduktion och inte underhåll av befintligt bestånd är fullständigt verklighetsfrånvänt
Du och dina fantasier intresserar mig föga.
Du har fått för dig att de extremhöga bostadspriserna beror på bygglöner, det stämmer inte eftersom bostadspriserna ökar mycket mer än byggnadskostnaderna.
Ditt sätt att argumentera är att du skiter i vad som stämmer, hittar på saker och ignorerar allt som motbevisar dig.
Det är varken effektivt eller intressant att läsa

Citat:
Och detta kommer från personen som dels ignorerar problemet och som anser att "lösningen" är att man sänker 17% av kostnaden för en bråkdel av marknaden?

Citat:
Jag bryr mig inte om priserna går upp eller ned. Konstaterar bara faktum
Ja såklart, därför du blir så hysterisk och börjar kasta förolämpningar omkring dig när någon helt korrekt påpekar att bostäder är extremt övervärderade.
Att bli så enormt emotionell är ju alltid ett tecken på en person som inte bryr sig

Du konstaterar inga faktum, faktum är vad du konstant förnekar och du ljuger som en häst travar.
Emigrera till Dubai, snälla, så vi blir av med lite dödvikt här i Sverige
Citera
2026-01-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
https://www.kameo.se/listing/loan/tidigare-lntagare-sker-ln-till-markfrvrv/4975
Någon lånar för att bygga 8 parhus och 4 minivillor i Täby.

Skulle kunna vara Slemhog, Wallincus, DViking mfl som tagit flanders på orden och bygger där.

Det som talar emot det är att det står att det är en erfaren fastighetsutvecklare.

Ser ut att handla om en tomt i Ensta. Byggaren gör en BRF av lägenheterna.
Nog låg risk att låna ut till det. Promenadavstånd till Ensta station.

Lite info till Wallincus & Co om dom nu vill "put their money where their mouths are". Jag tänker dock inte hålla andan medan jag väntar på det.

Byggrättsvärdering 20k/kvm BTA, BTA 1640 kvm. Dvs ca 33 mille. Och här får nog Wallincus ett sammanbrott. Det är ju ett pris utan byggnad. Det kan ju inte finnas i hans bisarra värld.
Försäljningspris budgeterat till 94 mille.

Kommer dom gå med förlust eller med vinst? Vi får se. Det blir klart nästa sommar. Marknaden kan ju ha stärkts tills dess.
Hur kan detta tramsande inte anses vara trollande?

Vad sägs om att du "put your money where your mouth is" och köper bostäder om nu bostadspriserna är för låga?
Föregå med gott exempel nu och börja stödköp så de låga bostadspriserna går upp
Citera
2026-01-17, 16:05
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Detta förutsätter naturligtvis att en sänkning av byggarbetarlöner leder till en sänkning av priset alls, det är inte säkert.
Varför inte bara sälja lika dyrt och göra större vinst?

Och ja, värdelösa ekonomer med marknadsföringsexamen kan ju gott få sänkt lön istället. De kan skola om sig till byggare och tjäna mer istället, göra lite nytta

Ja exakt, det är min prognos också samt även vid en situation om en kraftig minskning av arbetsgivaravgifter sker= Välfärden försämras samt merparten av den extra vinsten går rakt in i fickan till ledningen, att det kommer anställda till godo är ganska osannolikt, med tanke på hur snåla empatilösa cluster b människor som Ekbo det finns som företagare.

Jag har arbetat både som okvalificerad arbetere flera ggr i 20-års åldern och tjänsteman efter 28-30 fram tills jag blev hyresadel och stekare, det är som natt och dag i förmåner, arbetsmiljö och klimat. På kontor har man flextid, friskvårdstimme, 6-8v semester, valfri lunchtid, frekvent offtopic socialiserande under arbetstid, distansarbete 40-50%, konstant kaffedrickande och man kan sitta löka flera timmar per dag och få toppreferenser samt slipper firma uniform. Som arbetare fick man andas in damm, dieselavgaser och fick ryggskott med skift samt börja 5-6 på morgonen. Man fick sparken om man kom ett par min försent och rena skithuvuden som chefer och riktigt tungt arbete så man var helt slut på fritiden. Jag fick lungsjukdom pga allt damm och asbest i den gamla tryckerilokalen och ammoniak exponering i en fabriks omklädningsrum. Livslängden är väl 5-10 år kortare också i snitt. Det är tungarbetare som borde få högre löner. Norge har fattat galloppen på den punkten, där tjänar man akademikerlön som knegare med skift eller 7/7 schema.
Senast redigerad av slemhog 2026-01-17 kl. 16:26.
Citera
2026-01-17, 16:50
Medlem
Citat:
Det är ju din jävla källa som anger detta, vem fan säger att jag håller med dem?
Du kan väl fråga dem själv istället, din inkompetente fan.

Du och dina fantasier intresserar mig föga.
Du har fått för dig att de extremhöga bostadspriserna beror på bygglöner, det stämmer inte eftersom bostadspriserna ökar mycket mer än byggnadskostnaderna.
Ditt sätt att argumentera är att du skiter i vad som stämmer, hittar på saker och ignorerar allt som motbevisar dig.
Det är varken effektivt eller intressant att läsa

Och detta kommer från personen som dels ignorerar problemet och som anser att "lösningen" är att man sänker 17% av kostnaden för en bråkdel av marknaden?

Ja såklart, därför du blir så hysterisk och börjar kasta förolämpningar omkring dig när någon helt korrekt påpekar att bostäder är extremt övervärderade.
Att bli så enormt emotionell är ju alltid ett tecken på en person som inte bryr sig

Du konstaterar inga faktum, faktum är vad du konstant förnekar och du ljuger som en häst travar.
Emigrera till Dubai, snälla, så vi blir av med lite dödvikt här i Sverige

Nu har du återigen missat tydlig enkel information. Kanske därför du blir så upprörd? Bygglöner är bara en liten del av den totala lönekostnaden. Transport, fabrik, lager, byggherrekostnader, maskiner, tjänstemän, försäljning, projektledning, etc driver givetvis också lönekostnader. Nu har du fått detta förklarat tillräckligt.

Du kan själv försöka ringa ett par hantverkare och ta offerter på badrum, tak, fasad eller målning. Hamnar arbetskostnaden på 17% och 83% på material då?

Det som ökar mest är markpriserna i attraktiva lägen eftersom efterfrågan är hög och folk med resurser efterfrågar dem. I områden utan attraktiv mark är prisbilden annorlunda. Exklusive mark är byggkostnader givetvis helt avgörande för fastighetspriserna.

Men det finns gott om billig mark att bygga på. Jag länkade en villa häromveckan på 150 kvm med pool 25 minuters buss/bilresa från Sthlms innerstad. Tryggt bra område med all samhällsservice du behöver. 4,5msek. Om man däremot ska efterfråga mark på landets mest attraktiva 0,1% yta så får man ju givetvis betala för sig.

Du har inte råd att efterfråga bostäder där du vill bo vilket gör dig frustrerad och begär att andra ska göra avkall för att möjliggöra ett bättre boende för dig.

Inga invändningar mot mina resonemang kring dina tramsiga orealistiska lösningar alls noterar jag. Bara känslor.

Jag tror det är uppenbart för alla som läser att den som är väldigt emotionell är du.
Senast redigerad av flanders 2026-01-17 kl. 17:02.
Citera
2026-01-17, 17:11
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Vilka nya aktörer? I oligarklandet Sverige är vi nöjda med tre matkedjor och tre byggbolag. Att

Ja de har ju all väsentlighet kapat tråden och har den som en del av daglig verksamhet. De enda som är nöjda med det är omsorgspersonalen som slipper ha med dem att göra under tiden.

Sluta helst helt tjafsa med båda - fladders har nu helt gått på ekbodiotens linje och sitter här och rabblar upp samma sinnesslöa argument dag efter dag. Helt ointressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in