2026-01-17, 11:48
  #3481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Hellre Stars and Stripes över Nuuk än danska kronan. Jag vill varken se Mette eller Fredrik X i orange overall men det lär gå fortare ditåt om de försöker hålla emot Uncle Sam.

Precis tvärtom. MAGA-aporna hör hemma i sitt eget white trash-land.
Citera
2026-01-17, 11:48
  #3482
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Får se här, bra frågor du ställer.

Fråga 1: Hur lönsam är mineralutvinningen på Grönland?
Grönland har många värdefulla mineraler, särskilt sällsynta jordartsmetaller. De kan bli mycket lönsamma men är i dag svåra att utvinna på grund av höga transportkostnader och det kalla klimatet. USA har ändå satsat stort, bland annat 120 miljoner dollar i Tanbreez-projektet. Det har skapat arbetstillfällen, ny teknik och lett till att aktierna stigit med 158 procent under 2026 tack vare Trumps politik.

Fråga 2: Är grönländarna intresserade av gruvdrift?
Många grönländare vill utveckla gruvdrift för att skapa jobb och öka självständigheten i stället för att vara beroende av fiske och danskt stöd. Det finns en viss oro för miljön men många anser ändå att gruvor är nödvändiga för ekonomisk frihet. Opinionsmätningar visar motstånd mot amerikanskt ägande men ett starkt stöd för självständighet, särskilt efter Danmarks övergrepp som spiralskandalen.

Fråga 3: Varför skulle USA ta över Grönland?
Även om Grönland fick självstyre 2009 styr Danmark fortfarande utrikespolitiken och försvaret och finansierar ungefär hälften av budgeten. Därför är landet inte helt självständigt. USA skulle kunna ge större frihet genom närvaro vid Pituffik Space Base, fler arbeten inom mineralindustrin och skydd mot Ryssland och Kina i Arktis, något Danmark saknar förmåga att erbjuda.

Jag ställde inte tre frågor.

Ett motstånd mot en amerikansk ockupation. Bra, det räcker där va?
Citera
2026-01-17, 11:49
  #3483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
kan ju bero på att flera fortfarande inte förstår vilken alvarlig sitvation deta är usa kommer ta grönland .

Fint att du går på propagandan, vännen.
Citera
2026-01-17, 11:50
  #3484
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det var nån vecka sedan detta kom ut att Trump gett order till militären att arbeta fram en plan för övertagandet.. jag skrev det för någon vecka sedan.
Trumps plan att ta över Grönland militärt kommer att stoppas. Av jänkarna själva.
Eftersom Trump ballat ur mentalt så pass finns det helt säkert juridiskt stöd att ta ifrån honom presidentämbetet på grund av medicinska skäl. Alla civilicerade länder har en sådan klausul.
Citera
2026-01-17, 11:52
  #3485
Avstängd
“Ockupation” låter lite väl dramatiskt. USA har varit Grönlands viktigaste säkerhetspartner i decennier och mycket av den ekonomiska utvecklingen där sker tack vare amerikanska investeringar, inte trots dem. Hellre samarbete med Washington än att lämna fältet fritt för Kina eller Ryssland eller hur?


Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag ställde inte tre frågor.

Ett motstånd mot en amerikansk ockupation. Bra, det räcker där va?
Citera
2026-01-17, 11:54
  #3486
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Du missar poängen fullständigt. Pituffik Space Base är ingen liten radarpost. Det är USA:s nyckel till Arktis med missilvarning, rymdsök och djupvattenhamn som håller koll på Ryssland och Kina i realtid. Danmark sköter pappret, men utan USA:s DCA-avtal och NATO-ramverk från 1951 hade de inte en chans att hålla ön säker. Trump påpekar det själv nu 2026 och Danmark skickar panikförstärkningar för att det känns i luften och när USA har tagit över Grönland. USA har inte "dragit sig ur" för att de slappar, utan fokuserar på high-tech som gör basen slagkraftigare än tusentals soldater någonsin kunde. Utan amerikansk närvaro blir Grönland ett vakuum som Ryssland eller Kina fyller. Danmark kan inte försvara 2 miljoner kvadratkilometer ensamt, NATO eller ej. USA styr skiten.



Jag har svårt att se att 150 st amerikanska soldater kan skydda hela ön
Citera
2026-01-17, 11:54
  #3487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Trumps plan att ta över Grönland militärt kommer att stoppas. Av jänkarna själva.
Eftersom Trump ballat ur mentalt så pass finns det garanterat juridiskt stöd att ta ifrån honom presidentämbetet på grund av medicinska skäl. Alla civilicerade länder har en sådan klausul.
Det är inte så enklet han kommer inte avsättas. Deta är liksom inte trumps ide heller. Trump är ledare i ett politiskt parti det är partiet som bestämmer inte han.
Sedan finns det inget stöd för att avsätta Trump även om han tar grönland det är en liten fråga i usa som inte så många kommer bekymmra sig över.
Han skulle kunna ställas inför riksrätt men det är först efter han avgått som president som man har någon chans att få igenom det.
__________________
Senast redigerad av mrsharpangel2 2026-01-17 kl. 11:57.
Citera
2026-01-17, 12:00
  #3488
Avstängd
Det handlar inte om hur många boots som står på isen Max det är 2026 inte 1946. USA behöver inte 10 000 man när de har global rymnspaning, hypersonisk avskräckning och Pituffik som ögonen i Arktis. Danmarks militär är pytteliten och får ständigt kritik för att inte kunna skydda sitt eget Arktis trots att de nu pressar ut 1,5 miljarder DKK för att låtsas hänga med. Grönland vet att Danmark bara klarar sig tack vare amerikanerna. Samtidigt driver grönländarna mot självständighet 56 % vill bryta sig loss enligt senaste mätningen. De ser de danska bidragen som tillfälliga plåster inte en framtidsplan. Utan USA tappar Danmark både Arktis och sin geopolitiska betydelse. Amerikanerna håller egentligen upp hela bygget Danmark bara signerar handlingarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Jag har svårt att se att 150 st amerikanska soldater kan skydda hela ön
Citera
2026-01-17, 12:07
  #3489
Avstängd
Ni överdriver båda lite. Trump har varken ”ballat ur” eller planerar nåt militärt mot Grönland. Det var mest ett strategiskt och ekonomiskt resonemang. Att kalla det galenskap är som att säga att köp av Alaska var vansinne också. Historia brukar ge svar på sånt. Dessutom glöm inte att Danmark knappast hade något emot att diskutera saken om rätt erbjudande kommit på bordet. Ekonomi talar ofta högre än känslor i längden. Och ja, Trump blev ju ändå hyllad av självaste Nobelpristagare för sina fredsinsatser. Det säger något om att alla inte ser honom som den galning media vill måla upp.

Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Trumps plan att ta över Grönland militärt kommer att stoppas. Av jänkarna själva.
Eftersom Trump ballat ur mentalt så pass finns det helt säkert juridiskt stöd att ta ifrån honom presidentämbetet på grund av medicinska skäl. Alla civilicerade länder har en sådan klausul.


Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Det är inte så enklet han kommer inte avsättas. Deta är liksom inte trumps ide heller. Trump är ledare i ett politiskt parti det är partiet som bestämmer inte han.
Sedan finns det inget stöd för att avsätta Trump även om han tar grönland det är en liten fråga i usa som inte så många kommer bekymmra sig över.
Han skulle kunna ställas inför riksrätt men det är först efter han avgått som president som man har någon chans att få igenom det.
Citera
2026-01-17, 12:10
  #3490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Det handlar inte om hur många boots som står på isen Max det är 2026 inte 1946. USA behöver inte 10 000 man när de har global rymnspaning, hypersonisk avskräckning och Pituffik som ögonen i Arktis. Danmarks militär är pytteliten och får ständigt kritik för att inte kunna skydda sitt eget Arktis trots att de nu pressar ut 1,5 miljarder DKK för att låtsas hänga med. Grönland vet att Danmark bara klarar sig tack vare amerikanerna. Samtidigt driver grönländarna mot självständighet 56 % vill bryta sig loss enligt senaste mätningen. De ser de danska bidragen som tillfälliga plåster inte en framtidsplan. Utan USA tappar Danmark både Arktis och sin geopolitiska betydelse. Amerikanerna håller egentligen upp hela bygget Danmark bara signerar handlingarna.

Kommer USA döpa om Grönland till Paedo Island?
Citera
2026-01-17, 12:29
  #3491
Avstängd
Nej Leland, det blir Paedo Island först när Danmark erkänner att de inte pallar ens själva. Trump kallar det nog bara "USAs nya golfbana i Arktis".

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Kommer USA döpa om Grönland till Paedo Island?
Citera
2026-01-17, 12:39
  #3492
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Trumps plan att ta över Grönland militärt kommer att stoppas. Av jänkarna själva.
Eftersom Trump ballat ur mentalt så pass finns det helt säkert juridiskt stöd att ta ifrån honom presidentämbetet på grund av medicinska skäl. Alla civilicerade länder har en sådan klausul.

Han kan komma runt det.. Trump är inte korkad han är smart .. men har få spärrar och inga filter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in