2026-01-10, 21:45
  #2281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Så du tror i din dröm att Danmark skulle ha någon form av chans om USA gick till angrepp mot Danmark..??
Sanningen är ju tyvärr att USA skulle utplåna Danmark på nolltid om de satte in sin arsenal..

Det kanske dom kan. Det kommer dock omvärlden inte att förlåta.
Citera
2026-01-10, 21:46
  #2282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Mycket riktigt tillhör Grönland Danmark. Men USA kommer att annektera Grönland, och det finns inget vi i EU kan göra åt det.

Som Carl Bildt nyligen uttryckte sig i SvD, ”vi lever i en råare tid nu”.

De lite äldre som är födda på 70-talet lär väl inse detta också.

Hur vet du allt detta?
Citera
2026-01-10, 21:49
  #2283
Medlem
Visst, jag kan själv ensidigt utropa Malmö till Danskt territorium. Det innebär dock inte att det blir internationellt erkänt. Tror du att omvärlden skulle erkänna Grönland som amerikanskt bara för att den fete narcissisten i vita huset utropar det som sådant?

För övrigt har Grönlänningarna själva avvisat alla krav på att Grönland ska tillhöra USA.


Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Danmark kan inte hindra en ensidig självständighetsförklaring.

Grönlänningarna utgör ett eget folk. De är inte ett danskt territorium utan villkor. USA:s bas i Thule visar den geopolitiska verkligheten, inte några ”fantasier”. Trump uttryckte tydligt sitt intresse för Grönland och ett självständigt Grönland skulle kunna välja att fördjupa sina band till USA.
Citera
2026-01-10, 21:55
  #2284
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det kanske dom kan. Det kommer dock omvärlden inte att förlåta.
Vilka syftar du på?
Citera
2026-01-10, 22:00
  #2285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Man måste ha med sig hur banal, egofixerad och ägandeälskande trump är. Likt en fem-åring. Fast en femåring med dålig självkänsla som inte drar sig från att stjäla bästa hinken i sandlådan. Självklart tar han bara Grönland rakt av. Han kommer älska att se den uppdaterade världskartan framför sig som vita huset låter trycka upp till honom kort därefter, där det står (USA) under grönland. Där drar han sina feta fingrar över kartduken och myser brett. Titta så stort land vi har nu. Tänker att "det var minsann jag som fixade detta" Hur kan han ens ungå denna frestelse? Resten av världen lugnar sig tids nog tänker han.

Varför ska USA stanna vid Grönland?

De kan ju ta ett land i taget, börja med Sydamerika. De stänger deras luftrum och säger att de kommer skjuta ned varje flyg däröver. De stänger deras sjöfart, och säger att de kommer sänka varje skepp. De kidnappar varje president när han sover, och bombar deras kraftverk. Sedan twittrar Trump att han styr Sydamerika.

Europa verkar inte bry sig. Frågan är om de skulle bry sig ens om Trump började befria Irland och Skottland också. Kanske Norge.
Citera
2026-01-10, 22:00
  #2286
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Man måste ha med sig hur banal, egofixerad och ägandeälskande trump är. Likt en fem-åring. Fast en femåring med dålig självkänsla som inte drar sig från att stjäla bästa hinken i sandlådan. Självklart tar han bara Grönland rakt av. Han kommer älska att se den uppdaterade världskartan framför sig som vita huset låter trycka upp till honom kort därefter, där det står (USA) under grönland. Där drar han sina feta fingrar över kartduken och myser brett. Titta så stort land vi har nu. Tänker att "det var minsann jag som fixade detta" Hur kan han ens ungå denna frestelse? Resten av världen lugnar sig tids nog tänker han.
Det är inte det som är det primära.
Det finns en betydligt djupare anledning till det Trump avser med detta
Citera
2026-01-10, 22:07
  #2287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Det är inte det som är det primära.
Det finns en betydligt djupare anledning till det Trump avser med detta
Precis, det är att ge fingret till Putin och Xi Jinping.

Hur troligt är det att Kina eller Ryssland tar över Grönland? Det låter inte alls troligt enligt mig, men i Trumps värld…
Citera
2026-01-10, 22:09
  #2288
Avstängd
Visst, USA:s roll i Grönlands luftrum är sanktionerad av NATO-stadgan via försvarsavtalet från 1951. Vi har fri tillgång för att skydda Nordatlanten, precis som det ska vara. Du begränsar dig till papperet, men verkligheten visar att vi redan agerar där det behövs.


Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Jag pratar om NATO-stadgan och Grönlands luftrum, inget annat.
Citera
2026-01-10, 22:16
  #2289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Det är inte det som är det primära.
Det finns en betydligt djupare anledning till det Trump avser med detta

Jag tror faktiskt inte det. Ofta letar man sofistikerad motiv i absurdum likt en scooby doo skurk. Grönland är "nice to have" av massa anledningar men främst pga av att trump bara gillar att lägga beslag på det likt spelet Risk. Han vill såklart ha Kanada och Mexico också, men det är krångligare så det får vänta
Citera
2026-01-10, 22:16
  #2290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
Det enda som behövs är att inuiterna vaknar till liv och vägrar finna sig i att någon matar de med socialbidrag i 200 år så är det kört med det danska styret på ön.Skottarna hade inte självrespekt nog och då får de finna sig i att vänta på nästa socialbidrag som betalas ut från London alltmedan BP tar hand om deras olja som utvinns utanför Shettlandsöarna.Vad Trump håller på med är klassiska arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
Här är en som vaknat i allafall , det är så uppenbart såtillvida man inte är nerdrogad eller bakfull
https://youtube.com/shorts/8-weUAu7qAc?si=m3BJQ5oMGymNf_F9
Citera
2026-01-10, 22:17
  #2291
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Precis, det är att ge fingret till Putin och Xi Jinping.

Hur troligt är det att Kina eller Ryssland tar över Grönland? Det låter inte alls troligt enligt mig, men i Trumps värld…
Jag håller mej neutral till den fråga du ställer, men det är vad Trump anser som en fara.
Citera
2026-01-10, 22:17
  #2292
Avstängd
Att jämföra Malmö med Grönland är rätt gulligt faktiskt. Malmö är ingen etnisk grupp med självbestämmanderätt enligt FN-stadgan men det är Grönlänningarna. Och om du tror stormakter bryr sig om vad du eller jag tycker så har du nog missat hur världen fungerar de kör sitt race oavsett.

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Visst, jag kan själv ensidigt utropa Malmö till Danskt territorium. Det innebär dock inte att det blir internationellt erkänt. Tror du att omvärlden skulle erkänna Grönland som amerikanskt bara för att den fete narcissisten i vita huset utropar det som sådant?

För övrigt har Grönlänningarna själva avvisat alla krav på att Grönland ska tillhöra USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in