2026-01-17, 02:27
Medlem
Om jag ska vara ärlig, tror jag att Katja är en god människa.

Säkert vänlig mot djur, och trevlig mot gamlingar.
Citera
2026-01-17, 02:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Men ja, det var helt klart fel av henne.

Att det var fel av henne är uppenbart. Det som blir intressant är hur Katja efter avslöjandet presenterar en historia "som hon känner igen sig i".

1. "Jag ville som pigg och nyfiken lagstiftande själv uppleva hur kokain påverkade mitt bilkörande för att i praktiken testa och avgöra om lagen på området är rimlig."

2. "Det var första gången jag mötte Måns Z och också första gången jag provade kokain den där kvällen. Det blev lite tokigt att den där stolpen dök upp så plötsligt."

3. "Jag ångrar vad jag gjorde, främst med tanke på vad mina barn tvingats gå igenom på grund av det. Vi måste tänka på barnen!"

4. "De flesta har ingen aning om hur snygg och smart man blir av kokain. Se bara på mig! Är det någon som har en näsduk?"

5. Jag känner mig lättad att jag inte körde på det där djuret som sprang ut på vägen. Jag tyckte djuret såg lite drogat ut nästan. Det där med kokainet var bara dumt av mig och jag ångrar så klart att polisen tog mig för det.

6. Det var kul att ni frågade. Nej jag kommer inte att köra bil igen när jag har festat. Jag trodde att rattfylla bara omfattade sprit och inte "godis".

7. Det där var dumt av mig.
Citera
2026-01-17, 02:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Har du nån speciell insikt, emapatiskt? tänker på måns z där.

Man har skrivit i tråden att Katja är en narcissist och då kan det ligga i farans riktning att skylla på andra.

Visserligen en trådsanning, men vi får jobba med det vi har.
Citera
2026-01-17, 08:44
Medlem
Hon är nog inte första eller sista som drar kokain i riksdagen. Hon var klantig att åka dit, hon glömde nog bort påsen, kanske använd väldigt sällan på något party.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3EALB0/kokain-inne-pa-riksdagspartiernas-toaletter
Citera
2026-01-17, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrocoy
Grejen är väl att Aftonbladet publicerar "minst en promille alkohol i blodet". Sedan vad det de har för källor, och hur de tolkar dessa, är av mindre intresse. Och som sagt, oskuldspresumtionen gäller även politiker.

I fallet Paolo, och för all del Niclas W, så medgav de ju själva brott. I Paolos fall så satte han sig frivilligt i soffan hos TV4. "En sosse i Norrland som mördar sin fru" var väl just så anonym till dess att han fälldes och namnet publicerades?
Jo, det är skillnad om man själv erkänner brott innan dom kommer det håller jag med om. Vad gäller mördarsossen har jag för mig att namnet släpptes innan dom men den sortens artiklar är ju svåra att hitta då han senare blev dömd och det nu är de artklarna som langas fram då man googlar. Samt givetvis länkar till "alternativmedia" som ju alltid hänger ut misstänkta brottslingars namn ifall dessa namn klingar osvenskt. Men, det tar inte lång tid ändå att hitta exempel som liknar detta med Katja.

https://norrahalland.se/blaaljus/riksdagsledamot-misstanks-for-drogfylla-igen/23156

Det finns även andra typer av artiklar som nog inte skulle skrivits om det inte rörde kända politiker. Hur stort är t ex allmänintresset av att någon varit nästan rattfull?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/per-gahrton-frias-fran-rattfylleri

Lägg därtill alla dessa skriverier där riksdagsledamöter hängs ut för saker de påståtts ha gjort och som inte är olagliga men "olämpliga". Fyllor, märkliga mail och massor av andra saker får man ju gärna ta del av. En annan variant som är vanligt förekommande är ju att man faktiskt inte hänger ut en misstänkt politikers identitet utan bara skriver "M-politiker i Västerbotten" för att någon dag senare skriva att Kalle Kallesson (M) i Västerbotten tar timeout eller slängs ut ur partiet.

Är det sedan ett grovt brott som leder till åtal (och det var så jag tänkte om sossen i norrland) så är väl namnpublicering närmast en regel.

https://www.sn.se/nyheter/nykoping/artikel/aklagaren-starkta-mordmisstankar-mot-tidigare-sd-politikern/r4835v8l
Citera
2026-01-17, 11:15
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Om jag ska vara ärlig, tror jag att Katja är en god människa.

Säkert vänlig mot djur, och trevlig mot gamlingar.
Även Hitler var en stor djurvän, han hade tre hundar och han dödade sin schäfer Blondi så att den skulle slippa Sovjets oskupation...
Citera
2026-01-17, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Även Hitler var en stor djurvän, han hade tre hundar och han dödade sin schäfer Blondi så att den skulle slippa Sovjets oskupation...

Detta är oerhört spännande. Hoppas vi får svar på alla frågor under veckan som kommer.
Blir det positivt på drogtestet och alkotestet. Eller blir det en stämmning mot Aftonbladet?
Citera
2026-01-17, 11:32
Medlem
Frågade en som var med i partiet för ca 8 år sen om denna historia.
Han minns att det var tal om en högt uppsatt polis var på g in i partiet, nån mellanchef etc. men man fick aldrig något namn.

Sen hörde han inget mer om det än att denna Nyberg hade fått en plats på riksdagslistan. Så det som Matikainen har sagt verkar stämma, en tung polis var på väg in i partiet men det blev istället Katja, som Matikainen i stort beskrev som "oduglig" som polis.

Det enda man visste om Nyberg på den tiden var att hon var tillsammans med Bylund. Bylund var ju även ihop med Wigh som också fick en plats i riksdagen. Även Wigh använde ju droger.
Så man kan ju spekulera i om Nyberg tog sexvägen in i riksdagen för att slå bort den andra polisen.
Citera
2026-01-17, 11:37
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex-tuta
Detta är oerhört spännande. Hoppas vi får svar på alla frågor under veckan som kommer.
Blir det positivt på drogtestet och alkotestet. Eller blir det en stämmning mot Aftonbladet?
Tror inte AB har slarvat på denna punkt, skulle vara förödande för den sista trovärdigheten och illa just under valår.
Dessutom har hon fått en försvarsadvokat vilket vore märkligt om hennes snabbtest var negativt.
Citera
2026-01-17, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndlessLove
Innan alla tester är klara så borde man avvakta all form av avstängnig osv.

Tycker du samma om pedofilmisstänkta som jobbar på dagis?

Hon sitter i justitieutskottet och är rådivare åt både säpo och rikspolisstyrelsen.

Rätt insyltad för att mycket troligt vara en medstöttare av gänkriminaliteten.
Citera
2026-01-17, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrocoy
Berätta mer. Är det seriös journalistik AB bedriver när man publicerar "tros ha minst 1 promille alkohol i blodet"?

Och hur känd var Katja Nyberg innan hon blev en knarkande rattfyllerist med hela svenska folket? Jag hade åtminstone aldrig hört talas om henne tidigare.

Hon är riksdagsledamot. Därav allmänintresset.

"Tros ha minst 1 promille". Vi får väl se när allt blir offentligt.
Citera
2026-01-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billhill

Sen hörde han inget mer om det än att denna Nyberg hade fått en plats på riksdagslistan. Så det som Matikainen har sagt verkar stämma, en tung polis var på väg in i partiet men det blev istället Katja, som Matikainen i stort beskrev som "oduglig" som polis.

Det enda man visste om Nyberg på den tiden var att hon var tillsammans med Bylund. Bylund var ju även ihop med Wigh som också fick en plats i riksdagen. Även Wigh använde ju droger.
Så man kan ju spekulera i om Nyberg tog sexvägen in i riksdagen för att slå bort den andra polisen.

Där ser man. SD:s stabschef Linus Bylund har alltså haft ihop det, eventuellt fortfarande tillsammans, med Katja Nyberg. Bylund har väl doppat snoken i halva kvinnliga riksdagsgruppen? Tur att han är bästa kompis med Jimmie och inte går att komma åt. Han sitter säkert så länge Jimmie är chef.
Hanna Wigh den stackarn, vad gör hon nu för tiden? Sitter hemma och röker stark tobak och käkar piller kanske.

Finns det nån länk till Matikainens uttalande om att Katja Nyberg var en oduglig polis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in