2026-01-17, 01:03
  #3433
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Blir spännande och se. Jävligt många kommer ogilla trump om han gör deta men frågan är om det spelar någon roll. Skulle va kul och veta hur alla resonerar och vad som igenkligen sägs
Inte ett dugg spännande.
Varken för grönländare, Natos medlemsländer eller amerikaner.

Trump är redan avskydd inhemskt och Grönland kommer bli hans fall om han korsar Rubicon.

Han må vara wannabe-fascist och tro att han är nån Caesar -men än lever kongressen med check and balance.
__________________
Senast redigerad av develi 2026-01-17 kl. 01:12.
Citera
2026-01-17, 01:55
  #3434
Medlem
develis avatar
Operation Arctic Endurance

Enligt flygdataspårning.

På fredagskvällen landade ett stort antal soldater i Nuuk.
Danska, franska och tyska militärflyg flyger just nu i skytteltrafik med soldater och utrustning till Grönland i en omfattande operation till Grönland.

Flygvapnets Hercules-transportflygplan flyger i skytteltrafik mellan Nuuk, Kangerlussuaq och Danmark.
Samtidigt är ett militärt A400 Airbus transportflygplan inblandat i operationen, vilket även inkluderar ett Boeing passagerarflygplan.

Två F-35-stridsflygplan från Skrydstrup flygbas ingår också i operationen.

Både stridande soldater och delar av Jægerkorpset anlände igår. Det senare är specialtränat för att strida under arktiska förhållanden.

Franska och tyska alpjägare, som specialiserar sig på krigföring i kall och bergig terräng, har tidigare deltagit i militära övningar på Grönland.

Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Sverige, Norge och Estland angett att de kommer att bidra till insatsen på Grönland.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/groenland/stor-operation-i-gang-fly-stroemmer-til-groenland%C2%A0med-europaeiske-soldater

I september övade totalt 550 soldater från Danmark, Frankrike, Tyskland, Sverige och Norge på "den gemensamma responsförmågan på destabiliserande hot" mot Grönland och Arktis.

Generalmajor Søren Andersen, befälhavare för militära Arktisk kommando, har bjudit in USA men har inte fått nåt svar än.

Han ansvarar för säkerheten runt Grönland och Färöarna.
Andersen säger också att det inte finns några fartyg från Ryssland och Kina i Grönlands direkta närhet.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/danmark-bjuder-in-usa-till-gronlandsk-ovning
Citera
2026-01-17, 02:27
  #3435
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I september övade totalt 550 soldater från Danmark, Frankrike, Tyskland, Sverige och Norge på "den gemensamma responsförmågan på destabiliserande hot" mot Grönland och Arktis.

Generalmajor Søren Andersen, befälhavare för militära Arktisk kommando, har bjudit in USA men har inte fått nåt svar än.

Idealet är som sagt att hela Nordsjöområdet inkl Tyskland och Storbritannien mejkar en deal om delaktighet i Golden Dome-projektet. Vi har allt att vinna på att stötta Västmakterna i denna affärsuppgörelse.
Citera
2026-01-17, 02:40
  #3436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"VI" finns inte.
Varken du eller jag har andelar i ön.

Grönland bestämmer vad de vill sen 2009 ang självständighet.
Vill inte grönländarna sälja så är det vad som gäller.
De är sanna patrioter och ska ha all heder att de inte beter sig som Trumps dörrmattor som snabbt säljer ut sig.

Detta är världsordningen 2026 och Trump ska enbart lägga ner sitt tjat, sina mutor, sina hot och påverkanskampanjer.
Det bör finnas individuell frihet hos nyligen befriade slavar och förslavade folk.Demokratin som vi känner till går i flera steg och kan inte tillämpas direkt pá några som levt flera hundra eller tom ett tusen år under andras styre tex så ska av 100 befriade slavar inte 55 kunna bestämma åt vilket håll de övriga 45 ska gå.När USA befriade slavarna stannade majoriteten kvar och blev amerikaner men de bestämde ändå inte över dem som drog vidare till det som idag är Kanada eller till Afrika.
Citera
2026-01-17, 04:02
  #3437
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Grönlands problem är inte USA utan att ön fortfarande saknar riktig självständighet. Så länge Danmark krampaktigt håller kvar ”rikedelen” lämnar man ett vakuum där stormakter som USA kliver in helt logiskt. Det är faktiskt Danmarks största misstag: man skapade själv den maktbalans som man nu beklagar sig över. Hade Grönland stått på egna ben kunde de förhandlat med Washington utifrån egna villkor och satt egna gränser. Men i ett tomrum tar någon annan plats och just nu är det USA.

Bättre än så anser jag att läget Grönland-USA-Danmark inte kan beskrivas. Citerar för den sakens skull.
Citera
2026-01-17, 04:59
  #3438
Avstängd
Pentagon har uppdragit åt Joint Special Operations Command (JSOC), som leder och samordnar elitförband som Delta Force och SEAL Team Six, att utarbeta en operativ plan för en militär invasion av Grönland.
Citera
2026-01-17, 05:43
  #3439
Medlem
Trump går över min gräns nu för vad som är acceptabelt i hans politik:

Citat:
Trump tar till tullhotet i Grönlandsfrågan
Citera
2026-01-17, 05:47
  #3440
Avstängd
USA agerar inom ramen för sin nationella strategi och försvarsintressen. Pentagon har dessutom gett Joint Special Operations Command (JSOC) som samordnar elitstyrkor som Delta Force och SEAL Team Six i uppdrag att ta fram en operativ plan för en eventuell militär invasion av Grönland. Det visar hur seriöst Washington ser på läget i Arktis och vikten av amerikansk kontroll där.

Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Trump går över min gräns nu för vad som är acceptabelt i hans politik:
Citera
2026-01-17, 06:08
  #3441
Avstängd
USA:s sändebud Jeff Landry, utsedd av president Trump, förbereder sig nu på att ta ansvar för Grönlands framtid. Inför sitt besök i mars har han lovat trygghet, investeringar och ny tillväxt för ön. I Washington ses detta som början på en stabil och konstruktiv period efter år av osäkerhet. När den amerikanska flaggan en dag hissas i Nuuk väntas det bli en symbol för samarbete och framtidstro i Arktis.
Citera
2026-01-17, 06:31
  #3442
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
Det bör finnas individuell frihet hos nyligen befriade slavar och förslavade folk.Demokratin som vi känner till går i flera steg och kan inte tillämpas direkt pá några som levt flera hundra eller tom ett tusen år under andras styre tex så ska av 100 befriade slavar inte 55 kunna bestämma åt vilket håll de övriga 45 ska gå.När USA befriade slavarna stannade majoriteten kvar och blev amerikaner men de bestämde ändå inte över dem som drog vidare till det som idag är Kanada eller till Afrika.
Du låter som en kvarleva från 1800 med ditt melodramatiska utlägg, ren nationalromantik.

Uppatera till 2026 och kom in i matchen.
Citera
2026-01-17, 06:36
  #3443
Avstängd
Jeff Landry tillträder som Grönlands ledare i mars. Ni läste det här först.
Citera
2026-01-17, 06:51
  #3444
Medlem
Generalanderssons avatar
Trump-administrationen / USA kommer aldrig våga att göra ngt mot Grönland & Danmark efter att ha sett klippet av den här danska hårdingen.. https://www.facebook.com/reel/26201656462764816


Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in