2026-01-10, 20:12
  #2233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
För att alliansen hela tiden egentligen har handlat om att länder ska vara parasiter och få billigt skydd på USA:s bekostnad. Lämnar USA kommer förmodligen alla länder att värna om sina egna intressen och satsa på lokala allianser i sitt närområde.

Nej, det står inte inskrivet i stadgarna. Du kanske även missat att majoriteten av NATOs länder rustar upp som satan.
Citera
2026-01-10, 20:17
  #2234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
USA har världens starkaste militär med överlägsen budget, teknologi och projicering av kraft och är NATO:s ryggrad, inte en fiende.

Artikel 5 utlöses bara vid extern attack mot en allierad, inte om USA agerar som stormakt i Arktis. Grönland är USAs och USA attackerar inte allierade. Sverige skulle aldrig behöva "attackera" USA. Det är absurd spekulation när USA skyddar NATO, inklusive oss.

Det finns inget krav på att artikel 5 bara kan utlösas vid ett externt hot utanför NATO.

Och nej, USA skyddar verkligen inte NATO. Tvärtom, tack vare Trumps våghalsiga agerande riskerar USA att vara skyldiga till att NATO spricker.
Citera
2026-01-10, 20:18
  #2235
Medlem
Tror dom kommer landstiga på Grönland rätt snart
Citera
2026-01-10, 20:22
  #2236
Avstängd
Det vore rätt steg. USA har resurserna och ansvaret att hålla ordning i Arktis när andra bara pratar. Stabilitet byggs inte med tvekan den byggs med styrka. 🇺🇸

Citat:
Ursprungligen postat av Bassess.
Tror dom kommer landstiga på Grönland rätt snart
Citera
2026-01-10, 20:25
  #2237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej, det står inte inskrivet i stadgarna. Du kanske även missat att majoriteten av NATOs länder rustar upp som satan.
Wishful thinking bakom tangentbordet är ju en kul omväxling till att måla sina Warhammer-gubbar, antar jag… NATO har varken ”kuk” eller samarbetsvilja att driva alliansen till något meningsfullt utan USA.
Citera
2026-01-10, 20:25
  #2238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Det vore rätt steg. USA har resurserna och ansvaret att hålla ordning i Arktis när andra bara pratar. Stabilitet byggs inte med tvekan den byggs med styrka. 🇺🇸
Vad är du rädd för då?
Citera
2026-01-10, 20:29
  #2239
Avstängd
Rädd? Nej. Jag tänker bara långsiktigt. USA är den enda aktören med kapacitet att säkra Arktis och hålla balansen. Utan tydlig amerikansk närvaro fylls tomrummet av mindre pålitliga krafter och det vet alla.

Citat:
Ursprungligen postat av Bassess.
Vad är du rädd för då?
Citera
2026-01-10, 20:30
  #2240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Wishful thinking bakom tangentbordet är ju en kul omväxling till att måla sina Warhammer-gubbar, antar jag… NATO har varken ”kuk” eller samarbetsvilja att driva alliansen till något meningsfullt utan USA.

Hur vet du det?
Citera
2026-01-10, 20:38
  #2241
Avstängd
Grönland är ett dilemma. Ön ligger utanför Danmarks vatten, så USA vill åt den eftersom ägandet är oklart och den saknar självständig status.
Citera
2026-01-10, 20:41
  #2242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är dock lite missledande då USA också slösat långt mer pengar på dyra, illegala och vansinniga krig runt världen medan EU varit mer fokuserade på försvar.

Du har en poäng i det.
Citera
2026-01-10, 20:42
  #2243
Avstängd
Om Danmark hade beviljat Grönland "självständighet" mycket tidigare hade inget av det här hänt men som man säger, som man bäddar får man ligga.
Citera
2026-01-10, 20:44
  #2244
Avstängd
Grönland bör bli självständigt med USA som skyddsmakt. Det är den enda hållbara lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in